Seat stelt zichzelf voor een moeilijke opgave. Kunnen ze de oude Audi A4-station hip genoeg maken voor een nieuw publiek? Wie herinnert zich niet de Seat Ronda – de kopie evenknie van de Fiat Ritmo, of de Seat Marbella, de Spaanse Fiat Panda? De eerste Ibiza met Porsche Power…
Seat stelt zichzelf voor een moeilijke opgave. Kunnen ze de oude Audi A4-station hip genoeg maken voor een nieuw publiek?
Wie herinnert zich niet de Seat Ronda – de kopie evenknie van de Fiat Ritmo, of de Seat Marbella, de Spaanse Fiat Panda? De eerste Ibiza met Porsche Power maakte Seat hip en de Spanjaarden lieten het kopie-imago meteen achter zich. Tel daar de prestaties in het WTCC bij op, plus de sponsoring van dj Armin van Buren, en de merknaam van Seat is volledig emotioneel geladen.
Een oud model (van 2004) pakken en kopiëren is dan ook een enorme gok. Want binnen het D-segment (Mondeo, Insignia et cetera) waarin de Exeo zit, is de concurrentie groot en zijn nieuwe modellen sterk onderhevig aan de mode. Als het model nieuw is, is-ie hot en verkoopt het model zeer goed, maar daarna zakt het snel in.
Een oude, goede auto in een nieuw jasje, maar waarom dan? De prijs, zegt de fabrikant. De prijslijst begint bij 25.295 euro voor de benzineversie en dan krijg je de 1,6-liter motor met 102 pk. De concurrentie begint rond de 120 pk met 1,6- of 1,8-motor, dus een prijsverschil is dan te verwachten. Kijken we naar recente modellen in station-uitvoering, dan heb je een Citroën C5 Tourer voor 27.590 euro (1.8i, 125 pk), een Ford Mondeo Wagon voor 27.625 euro (1,6 liter, 125 pk) en een Opel Insignia Sport Tourer voor 28.195 euro (1,6 liter, 116 pk). Dat scheelt dus minstens 2.300 euro, maar je krijgt er een kleinere motor voor.
Voor vrijwel hetzelfde geld vind je bijvoorbeeld een Mazda6 Sportbreak. Slechts 25.495 euro kost de 1,8-liter met 120 pk. Nóg meer motor dus. De potentiële koper – in dit segment vaak een leaserijder – overtuigen om in een oude A4 te gaan rijden, terwijl je voor iets meer geld ook een veel nieuwer design kunt rijden, is een moeilijke en moedige taak. Het gevaar dat je wordt beschimpt in het café of op je sportclub is groot. ‘Wat rijd jij tegenwoordig? Een Seat Exeo. O, is dat niet die oude A4?’
De ST moet het ook al niet van zijn looks hebben. Toegegeven, hij is dynamischer dan zijn sedanbroertje, maar een hoogstandje in design is het niet. Maar nu komt het: de Exeo ST rijdt zeer strak – als een Audi – en ligt uitstekend op de weg. In weinig merk je dat dit een oude auto is. Wij reden de 2.0 TDI met 170 pk in de Sport-uitvoering en deze stuurde voortreffelijk. Even roken we ook nog aan de 2.0 TSI met 200 pk en ook die kon ons nog meer plezieren in weggedrag en -ligging. Ga dan maar eens een nieuwe Audi A4 kopen voor 34.510 euro. Je kunt natuurlijk ook een tweedehands Audi A4 kopen voor circa 25.000 euro, maar dan heb je al snel een drie jaar oude auto.
We sluiten af met een ambivalent oordeel vervat als vraag: stel je door een oud model weer in productie te nemen je zorgvuldig opgebouwde imago van hippe en snelle auto’s in de waagschaal, of kun je zo in deze tijd van recessie de juiste snaar raken?
Reacties