Volume zorgt bij de Skoda Octavia Combi ook letterlijk voor volume. In de verkopen dan, want het bleek in 2012 de best verkochte Europese stationwagen.
De Octavia is voor Skoda van levensbelang. Feitelijk was het midden jaren negentig de eerste, volledig nieuwe Skoda onder regie van Volkswagen. Niet zonder resultaat: van de eerste twee generaties gingen er ruim 3,8 miljoen over de toonbank. Een derde daarvan betreft de Combi, maar op de Nederlandse markt is dit type carrosserie zo populair dat het aandeel zelfs naar de 80 procent loopt.
De Octavia is de eerste nieuwe Skoda die op het modulaire MQB-platform van Volkswagen staat. Ook de ruim bemeten Combi profiteert daarvan. Zo is het gewicht fors geslonken ten opzichte van het vorige model en dat terwijl de auto groter is geworden. De lange wielbasis vertaalt zich in meer binnenruimte voor zowel passagiers als bagage.
Skoda moet oppassen om niet in eigen huis te kannibaliseren door te schuiven met verschillende modellen. De nieuwe Octavia Combi heeft achter de klep namelijk een gigantisch gapend gat waarin voor 610 liter aan spullen verdwijnt. De bank kan in twee delen worden neergeklapt met behulp van hendels tegen de flanken van de bagageruimte. Resultaat: 1.740 liter. Daarmee overtreft de Combi niet alleen alle middenklasse concurrenten, maar steekt zelfs z’n eigen grote broer, de Superb, naar de kroon. Skoda’s grootste scoort als Combi 603 en 1.835 liter. Een handigheidje trouwens betreft de neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel, waardoor met gesloten klep voorwerpen tot drie meter lengte vervoerd kunnen worden.
Nu moet je niet denken dat Skoda alleen maar aan de bagage heeft gedacht. Integendeel. Voorin heeft niemand te klagen, de stoelen zijn groot genoeg en rondom is volop bewegingsruimte. De achterbank biedt niet alleen in de breedte plaats aan drie, maar doet daar ook nog eens een zee aan hoofd- en beenruimte bij. Je zou er zelfs met de benen over elkaar kunnen zitten. Deze limousineachtige eigenschappen geven volop zakelijke argumenten waarom iemand deze auto zou moeten kopen. Het dashboard is net zo zakelijk vormgegeven als de buitenkant en kan afhankelijk van de portemonnee-inhoud van tal van elektronische gadgets worden voorzien. De deurpanelen zijn met harde kunststoffen bekleed. En wie daar ter bevestiging tegenaan drukt, ziet het hele paneel mee bewegen. Een slordigheidje.
Twee motorvarianten zullen de hardlopers worden. Allereerst de 1.6 TDI die beschikbaar komt in een versie met een CO2-uitstoot van 87 g/km. Dan slaat de zakelijk rijder aan het rekenen. Jawel, tot het einde van 2013 geldt 14 procent bijtelling. Jammer dat die versie nou juist tijdens deze kennismaking ontbrak. De benzine die het hardst gaat lopen, is zonder twijfel de 1.4 TSI. Een motor die gezien zijn koppel en vermogen, afgezet tegen het bescheiden gewicht van deze volumineuze auto, voldoende vlot presteert en keurig stil z’n werk doet. Helemaal in de sfeer van de hele auto. Weinig feestelijk, maar gewoon erg goed en verantwoord. Zo rijdt de hele Octavia trouwens: grijs is hier het nieuwe wit. Of was het nou zwart?
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Ambition
14/20
Cijfers
0-100 km/u: 8,5 s
Top: 212 km/u
Verbruik: 5,3 l/100 km
Motor: 1.395 cc, viercilinder benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 140 pk
Koppel: 250 Nm
Gewicht: 1.172 kg
CO2: 121 g/km
Prijs
NL € 24.870
BE n.n.b.
Vonnis
Veel ruimte in een zakelijke verpakking. Niet de auto waarmee je hoofden laat draaien, maar wel een model dat op argumenten wordt gekocht
Reacties