Leuk, zo’n standaard Superb, maar als het nou écht groot en goedkoop moet zijn, moet je de Combi hebben. Die eet MPV’s en SUV’s voor z’n ontbijt.
Ooit was er maar één type auto dat je kon kopen als je op zoek was naar extra ruimte voor je meer dan middelgrote gezin: een stationwagen. Qua rijeigenschappen of parkeergemak hoefde je dan niet of nauwelijks in te leveren ten opzichte van een sedan, terwijl je wel mooi je talloze kinderen tot het hemeltje kon stapelen. Toen kwamen de meer praktische MPV’s, en later de SUV’s en crossovers, die op het vlak van familievervoer langzaam maar zeker terrein wonnen. Zijn er nog klassiek gevormde stationwagens die hiertegen een vuist kunnen maken? Maar natuurlijk.
Net als de gewone Superb is de Combi ruimer dan ruim, alleen is ie dan nóg ruimer. Goed, een derde zitrij heeft ie niet, maar die is in de meeste busjes toch ook redelijk nutteloos. Dan hebben we liever een achterbank waarop je de horlepiep kunt dansen, in combinatie met een bagageruimte van het formaat opslagloods. Moet er eens een enkele keer iets hoogs mee? Zet het maar op het dak.
Ook als je geen enorme teddybeer hoeft mee te sleuren, kun je de Superb Combi vast op waarde schatten. Om te beginnen ziet ie er uit alsof ie een klasse of drie hoger ingeschaald hoort te worden, zeker als je ‘m in een sjiek kleurtje hult en met een paar mooie velgen uitrust. Je kunt ‘m natuurlijk kaal bestellen voor een zeer interessant bedrag, of juist losgaan op de optielijst, zodat je je elke morgen in een somptueuze wereld van leer en hout kunt begeven – voor de prijs van een grauwe wieldop-Audi.
In zo’n Superb Combi rijden we. Het is om precies te zijn een 1.8 TSI (stil, alert, prettig) met dsg-transmissie, alcantara-bekleding en een panoramadak. Hij is luxe in een pure vorm: weinig onnodige piep- en bliep-opsmuk waar je toch niets aan hebt, en des te meer doelmatige verwennerij als adaptieve koplampen, een uitgebreid navigatiesysteem en elektrische stoelen met geheugen, waarvan de rechter bovendien vanaf de achterbank te bedienen is; handig als je je oude vader chauffeert (of je zesjarige zoontje – oh nee). Uit de linkerachterdeur trek je een paraplu, die je er indien nodig kletsnat weer in kunt proppen omdat het water netjes uit het deurpaneel wordt afgevoerd. We houden van auto’s waarover is nagedacht.
Eerlijk is eerlijk: de meeste mensen gaan liever voor een optieloze auto van een merk waar de buren jaloers over zullen fluisteren, dan voor een volgeladen Skoda. Toch kunnen we ons in dit segment moeilijk een betere keuze voorstellen dan deze enorme, luxe Superb Combi. Bestel je ‘m met de beschaafde en adequaat vlotte 1.6 TDI-motor, dan scoort ie in Nederland ook maar 20 procent bijtelling. Vertel ons een betere leasedeal voor de MPV-hatende familieman of -vrouw.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance
15/20
Cijfers
0-100 km/u: 8,5 s
Top: 221 km/u
Verbruik: 7,1 l/100 km
Motor: 1.798 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 160 pk
Koppel: 250 Nm
Gewicht: 1.530 kg
CO2: 164 g/km
Prijs
NL € 40.270
BE n.n.b.
Vonnis
Wil je veel auto voor je geld? Probeer de Superb Combi. Hij doet weinig fout en heel veel goed, op een bewonderenswaardig eenvoudige manier
Reacties