Het is jammer dat bij ons de leuke (fiscale) voordelen van plug-in hybrides verleden tijd zijn. Typisch voorbeeldje van de remmende voorsprong; de PHEV heeft zich in Nederland al belastingtechnisch onmogelijk gemaakt voordat hij goed en wel tot wasdom was gekomen. Extra jammer omdat juist nu meer fabrikanten met PHEV’s komen, zoals Skoda met deze Superb iV. Voor ons mag de lol er dan af zijn, de wereld is een stuk groter dan Nederland alleen.
Zo’n PHEV is in potentie een mes dat aan twee kanten snijdt. Fijn voor de fabrikant, omdat die gemiddelde CO2-uitstoot – want fikse boetes – toch een keer omlaag zal moeten. En ook fijn voor de bestuurder, want gebruik zo’n ding zoals ie bedoeld is (ofwel: gebruik die laadkabel!) en je kunt enorme gaten in je benzinerekeningen slaan. Plus: je kunt genieten van de vele voordelen van elektrisch rijden zonder je meteen voluit te moeten bekeren tot het Evangelie van Elon, met zijn moeizame jargon van kilowatt-uren en wisselstroomladen. En permanente range anxiety op de koop toe.
Skoda’s eerste plug-in hybride
Met de Skoda Superb iV levert de Tsjechische fabrikant zijn eerste PHEV af. De technische receptuur komt uiteraard van Volkswagen en is gelijk aan die van bijvoorbeeld de Passat GTE. Nou is dat één specifiek model – bij Skoda zien ze het hybride gedeelte meer als een motorisering. Je kunt hem dus krijgen in diverse uitvoeringen, bijvoorbeeld als wat sportiever ingestoken Sportline, maar ook als luxe Laurin & Klement.
De benzinemotor is geen 1.5, zoals bij normale Superbs, maar een 157 pk sterke 1.4 viercilinder die wordt bijgestaan door een 116 pk sterke elektromotor. Samen is het spul goed voor 218 pk en 400 Nm. Het accupakket is 13 kWh groot en ligt onder de achterbank. Daar zit normaal gesproken de benzinetank, dus die moest naar achteren verhuizen. Dat gaat ten koste van aardig wat bagageruimte, die nu geen 625 liter, maar 485 liter groot is. Nog altijd veel, maar toch.
De prestaties van de Skoda Superb iV
Op zijn batterijen alleen moet de Skoda Superb iV zo’n 62 kilometer ver kunnen komen. Dat is een aardige actieradius, die inhoudt dat als je niet al te ver van je werk woont en daar of thuis kunt opladen, je doordeweeks geen druppel brandstof hoeft te verbruiken. Alleen dat al zou veel mensen als muziek in de oren moeten klinken. Daarbij maakt zeker die onmiddellijk aanwezige trekkracht een behoorlijk vlotte auto van de forse Superb. 0 naar 100 km/u is in 7,7 seconden moderne geschiedenis en de top bedraagt 224 km/u.
Nu is de Superb een auto die het vooral van zijn comfort moet hebben (al is zorgeloos en vlot kunnen inhalen ook een vorm van comfort). Daarin voorziet hij ruimschoots. Vering en demping zijn afgeregeld op het standje ‘ontspannen’, al geeft een druk op de obligate Sport-knop je een wat vlottere respons op het gas en een iets dynamischer besturing en wegligging.
Ruimte te over
De stoelen zitten goed, de ergonomie is voorbeeldig, de afwerking uitstekend en de ruimte grenst aan het overdadige. Dankzij de wielbasis, die nog eens 6 centimeter langer is dan die van de Passat, zit je achterin helemaal als een vorst. En dan is er nog de uitstekende isolatie, die ervoor zorgt dat je nauwelijks iets merkt van de eventuele medewerking van de benzinemotor, en dat omgevingsgeluid je ook al zal ontgaan.
Natuurlijk beschikt de Skoda Superb iV over allerlei manieren om je stroom- en benzineverbruik te monitoren. Ook is er een app waarmee je zaken als voorverwarming en dergelijke kunt programmeren. Het is behoorlijk overtuigend; met deze Superb iV krijg je meer comfort en prestaties voor een lagere prijs dan je bij VW zou betalen. En je lacht Shell nog eens keihard in zijn gezicht uit ook.
Specificaties Skoda Superb iV 1.4 TSI Sportline (2020)
Motor
1.395 cc
viercilinder turbo hybride
218 pk
400 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,7 s
top 224 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,9 l/100 km
25 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.869 x 1.864 x 1.468 mm (l x b x h)
2.841 mm (wielbasis)
1.730 kg
50 l (benzine)
485 / 1.610 l (bagage)
Prijzen
€ 45.950 (NL)
€ 34.640 (B) - Style
Reacties