Je waagt de sprong, of je gaat voor een gewone GTI. Een beetje lef graag! Toegegeven, je moet wel ergens doorheen. De Civic Type R is een echte we-gaan-ervoor-aanschaf, zo extreem is hij, zowel van binnen als van buiten.
Misschien zal blijken dat dit juist zijn achilleshiel is, want welke geestelijk gezonde dertigplusser met genoeg pecunia om een echte hot hatch te kopen, zal gezien willen worden in iets puberaals als dit? Nou, waarschijnlijk een heleboel en hopelijk de meesten, omdat de absolute alomtegenwoordigheid van de beschreven Golf GTI misschien een beetje saai begint te worden.
Het zou een grof schandaal zijn als de allesomvattende uitmuntendheid van de Type R zonder waardering zou blijven om zijn eigenzinnige vormgeving. Wij vinden dat je hem in zwart of in die fantastische donkere bronskleur van onze eerste auto in dit artikel (niet dat je dat nog ziet), zou moeten kopen en al die Japanse i-VTEC-krankzinnigheid moet omarmen. Zorg dat je hem niet mist ook al mag hij iets meer pk meekrijgen.
Motor | viercilinder |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 201 pk bij 7.800 tpm |
Maximaal koppel | 193 Nm bij 5.600 tpm |
Transmissie | zesbak, handbediend |
0-100 km/u | 6,6 sec. |
Topsnelheid | 235 km/u |
Verbruik | 11,0 km/l |
CO2-emissie | 215 g/km |
Leeg gewicht |
1.267 kg
|
Vermogen/gewichtsverhouding | 156 pk/ton |
Afmetingen (lxbxh) | 4.276 x 1.785 x 1.445 mm |
Bagageruimte | 485 l |
Prijs | € 34.995 |
4. Kleurenwaaier
De Civic Type R is er in de volgende kleuren:
Lees hier Stigs hele story…
Reacties