Je waagt de sprong, of je gaat voor een gewone GTI. Een beetje lef graag! Toegegeven, je moet wel ergens doorheen. De Civic Type R is een echte we-gaan-ervoor-aanschaf, zo extreem is hij, zowel van binnen als van buiten.
Misschien zal blijken dat dit juist zijn achilleshiel is, want welke geestelijk gezonde dertigplusser met genoeg pecunia om een echte hot hatch te kopen, zal gezien willen worden in iets puberaals als dit? Nou, waarschijnlijk een heleboel en hopelijk de meesten, omdat de absolute alomtegenwoordigheid van de beschreven Golf GTI misschien een beetje saai begint te worden.
Het zou een grof schandaal zijn als de allesomvattende uitmuntendheid van de Type R zonder waardering zou blijven om zijn eigenzinnige vormgeving. Wij vinden dat je hem in zwart of in die fantastische donkere bronskleur van onze eerste auto in dit artikel (niet dat je dat nog ziet), zou moeten kopen en al die Japanse i-VTEC-krankzinnigheid moet omarmen. Zorg dat je hem niet mist ook al mag hij iets meer pk meekrijgen.
Wat is standaard?
Remassistentie, voor als het er een beetje heftig aan toegaat. Met alcantara beklede stoelen. Geniaal, oorfauteuils in een auto. 18-inch lichtmetaal, 19 inch kan ook, maar rijdt niet lekker. Multifunctioneel stuur, zodat je je kunt concentreren op de weg. Zes airbags, veiligheid is belangrijk voor Honda. Stabiliteitsregeling, die zul je wel uitschakelen. Bumpers in kleur van carrosserie, dat is het verschil.
Van binnenuit
Motor
viercilinder
Cilinderinhoud
1.998 cc
Maximaal vermogen
201 pk bij 7.800 tpm
Maximaal koppel
193 Nm bij 5.600 tpm
Transmissie
zesbak, handbediend
0-100 km/u
6,6 sec.
Topsnelheid
235 km/u
Verbruik
11,0 km/l
CO2-emissie
215 g/km
Leeg gewicht
1.267 kg
Vermogen/gewichtsverhouding
156 pk/ton
Afmetingen (lxbxh)
4.276 x 1.785 x 1.445 mm
Bagageruimte
485 l
Prijs
€ 34.995
De kwaliteit en afwerking van Honda zijn legendarisch, maar de Japanse perceptie van kwaliteit is anders dan die van de Europese top. Dus alle lof voor de Civic voor het min of meer dichten van die kloof.
1. Startpunt
Het grensverleggende Civic-interieur past veel beter bij het Type R-rijgedrag dan bij de wat trage diesel- en de gewone benzineversie. Een omhullende cockpit van intuïtieve bediening en duizelingwekkende lichtjes geeft een ongeloofwaardig futuristische beleving. Het werk van een bescheiden genie.
2. Waar, oh waar?
Futuristisch is het dashboard zeker. Zodanig zelfs dat je er de komende jaren voor nodig zult hebben om de gezochte informatie leren terug te vinden. Ergonomische janboel.
3. Kort houden
Iets wat we echt waardeerden aan de laatste Type R was het korte, pittige schakelen en ook deze heeft iets vergelijkbaars in de aanbieding. Snel en bevredigend, wat de auto iets prettig compacts geeft.
4. Kleurenwaaier De Civic Type R is er in de volgende kleuren:
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.