
Vijf jaar geleden schreven we een jubeltest over de toen net geïntroduceerde Subaru Forester e-Boxer. We mijmerden over hoe mooi het toch is dat er nog merken bestaan die de dingen écht anders doen, met een speciaal ontwikkelde mild-hybride boxermotor. Over dat de Forester ‘de originele crossover’ is, die zich blijft onderscheiden. Dat alles gaat nu, bij deze nieuwe versie, nog steeds op. Al wordt het Subaru-verhaal hoe langer hoe lastiger te vertellen.
Het merk verwijst graag naar zijn rijke geschiedenis: het bouwt al bijna 60 jaar boxermotoren en gebruikt ruim 50 jaar vierwielaandrijving. De Forester bestaat 28 jaar – dit is de zesde generatie – en in die tijd rolden er zo’n 5 miljoen van de band. Er zit acht jaar onbeperkte garantie op de gehele auto, het merk heeft Volvo-achtige veiligheidsdoelen (in 2030 geen doden in Subaru’s meer) en over vijf jaar moet de helft van de productie uit EV’s bestaan.
De Subaru Forester e-Boxer is kakelnieuw
Een nobel streven, maar ook een waarmee juist je eigen merkpijlers – boxers en ingenieuze 4WD – minder relevant worden. Goed, voor nu is het grote nieuws deze kakelverse Forester, en er is een hoop dat voor hem spreekt. Zo ziet hij er een stuk minder horkerig uit dan de vorige, met gladgestreken styling en moderne details, terwijl hij toch herkenbaar blijft.

‘Functie boven vorm’ is het uitgangspunt, met een hoekige en praktische carrosserie, een groot glasoppervlak en een hoog-op-de-poten onderstel dat 22 centimeter bodemvrijheid verschaft. De letters ‘FORESTER’ staan in de achterklep gestanst, als bij een pick-up. De boel doet robuust aan. Voor ons knaapjes van gemiddelde Hollandse lengte is de instap van de Subaru Forester e-Boxer eigenlijk ideaal – je valt niet omlaag of klimt niet omhoog, je schuift zo in je stoel.
Bestuurdersscan
Het schermpje tussen de (echte) tellers meldt dat er een ‘bestuurdersscan’ plaatsvindt – we hopen dat de Forester ons accepteert. Er zit een groot staand scherm in het midden van het dashboard waarop je bijna alles moet bedienen, inclusief de verbeterde X-Mode-rijmodi die je ondersteunen bij verschillende situaties of ondergronden. Hier kun je ook allerlei camerabeeld oproepen, wat zowel handig is bij het fileparkeren als op modderpaadjes tijdens je boswachterachtige praktijken.

Dat laatste proberen we heel even en het is mooi om te merken hoe vanzelfsprekend de Forester zich een weg baant door omstandigheden waarbij je met iedere andere niet-echt-terreinauto wel even een overpeinsmomentje nodig zou hebben. Op de weg valt op hoe stil en stabiel de Subaru Forester e-Boxer is. Subaru werkte aan de isolatie en stijfheid van het geheel, onder meer met ruim drie keer zoveel coating en demping tussen carrosseriepanelen.
Rijhulpjes zijn werk van de duivel
Ook zegt het merk de stoelen zo geconstrueerd te hebben dat je op oneffenheden minder door elkaar wordt geschud en dus minder vermoeid raakt. Tijdens onze korte testrit stellen we allereerst vast dat de rijhulpjes het werk van de duivel zijn – de rijstrookassistent is hyperactief en je mag van de bestuurdersmonitor nog geen twee seconden iets op het scherm doen – en ten tweede dat het verder prettig samenleven is met de nieuwe Forester.

De boxer blinkt niet uit door mooi geluid of beukende prestaties, maar de CVT-automaat houdt de toeren laag, ook geholpen door de milde elektroassistentie. Hij is ruim en comfortabel en ademt veelzijdigheid tot in z’n ruitenwisserhendel. Helaas kleven er anno 2025 in Nederland ook wat haken en ogen aan ’m. We noemen het vermogen en de prijs voor de door ons geteste First Edition: 136 pk (plus 17 pk van de elektromotor) en 75.995 euro (46.995 euro in België).
De Subaru Forester e-Boxer is 26.000 euro duurder dan vijf jaar geleden
De instapprijs van de Subaru Forester e-Boxer zal waarschijnlijk net onder de 70 mille liggen, maar ter vergelijking: de Forester e-Boxer van vijf jaar geleden liet nog 150 pk (plus 17) en amper 44 mille noteren (30 in België). Dit lijkt ons, zonder al te diep in dit treurige statistiekje te duiken, bijna de laagste pk-per-euro-verhouding van dit moment.
Dat weegt bij TG zwaarder dan bij de campinggids (hij mag wel 1.870 kilo trekken). Maar het is toch zonde dat iets bijzonders als de Forester op deze manier steeds een beetje onaantrekkelijker wordt. Aan de andere kant zijn Subaru’s toch de automobiele Marmite: je gaat verstokte fans er echt niet van overtuigen om iets anders te kopen.
Specificaties Subaru Forester e-Boxer First Edition (2025)
Prijzen € 75.995 (NL) / € 46.995 (B)
Motorinhoud 1.995 cc
Motortype viercilinder boxer hybride
Power 136 + 17 pk/100 + 12 kW, 182 + 66 Nm
Aandrijving vier wielen, CVT
Acceleratie 0-100 km/u in 12,2 s
Topsnelheid 188 km/u
Verbruik 8,1 l/100 km
CO2-uitstoot 183 g/km
Tankinhoud 48 l (benzine)
Afmetingen 4.670 x 1.830 x 1.730 mm (l x b x h)
Wielbasis 2.670 mm
Gewicht 1.722 kg
Bagage 508/1.186 l
Het zwalkende/achterlijke beleid van de Nederlandse ov/roverheid geeft op veel vlakken aan hoe destructief het is voor de burgers. Subaru is een prachtig merk dat met deze belasting tarieven dreigt te verdwijnen uit ons land.
Mensen die “roverheid” zeggen zijn niet serieus te nemen.
Na de WRX STI Spec C Type RA-R is het bergaf beginnen te gaan met Subaru, die hatchbacks waren de doodsteek.