Wie ons een beetje kent, weet dat we altijd een zwak hebben gehad voor de Subaru Outback. Bijzondere techniek in een pretentieloze verpakking van een lekker eigenwijze fabrikant: what’s not to like? En nu is er dus een nieuwe.
Je zou het niet verwachten, maar heel lang (vier jaar) en lang (twee jaar) voor de Audi A6 Allroad en Volvo XC70 ten tonele verschenen, was daar al de Subaru Outback. Hij was toen nog een afgeleide van de Legacy, maar hij was wel degelijk de allereerste station met terreinwagenpretenties. We zijn inmiddels zestien jaar verder, en het is tijd voor de nieuwe generatie Outback.
Uiterlijk verandert er wel iets, maar niet veel: Subaru is een van de weinige fabrikanten die er prat op gaat dat haar (Outback-)klanten vooral niet te veel willen opvallen. En dus blijft het een redelijk onopvallende, maar stijlvolle auto. Hij heeft duidelijk minder uitgebouwde wielkasten dan zijn voorganger(s), laat staan dat ze met plastic bekleed zijn, zoals bij nogal wat concurrenten het geval is. Het geeft hem een wat chiquer voorkomen, terwijl de reep beschermingskunststof langs de hele onderkant van de auto er nog altijd op wijst dat hij een bospaadje of wat modder alleen maar lekker vindt.
Wat de klanten dan weer wel wilden: een kwalitatief wat hoogwaardiger interieur, want dat bleef bij Subaru nog wel eens steken in goedbedoelde plastic-fantastic. Ook wat dat betreft hebben de Japanners goed geluisterd, want zowel de materialen als hun verwerking zijn er met sprongen op vooruitgegaan. De kunststoffen zijn lekker zacht en er is duidelijk meer aandacht besteed aan de manier waarop het geheel in elkaar is gezet. Het entertainmentsysteem is geheel vernieuwd, en werkt dankzij een high-res touchscreen als een zonnetje. De standaarduitrusting is riant; alles wat je verwacht zit erop, plus zaken als een achteruitrijcamera, automatisch inklappende spiegels, led-koplampen en opstapjes aan de zijkanten zodat je makkelijker dingen op de dakrails kunt bevestigen. In deze Pre-mium-versie komen daar nog onder meer 18 inch velgen, navigatie, fraaie leren bekleding, keyless entry en een schuifdak bij.
Iets wat Subaru zelf voor haar klanten onontbeerlijk achtte, is EyeSight, de verzamelnaam voor een serie elektronische veiligheidssystemen. Het is in Japan al jaren in gebruik, maar, aldus Subaru, het verkeer is daar een heel stuk simpeler dan in Europa met al z’n verschillende snelheidslimieten en wegtypen. Deze nieuwe versie zou zelfs met ons kennelijk ingewikkelde Europeanen overweg moeten kunnen. Het werkt, in tegenstelling tot andere systemen die veelal op radar of laser zijn gebaseerd, via een stereocamera bij de achteruitkijkspiegel. Het houdt wat vóór je gebeurt in de gaten, maakt daarbij onderscheid tussen auto’s, fietsers en andere in-de-weg-lopers, en remt desnoods zelfs als je aan één van die types een net iets te ongezonde hekel had gekregen.
Wat het bijvoorbeeld níét doet, is zelf ‘terugsturen’ als je op de snelweg dreigt uit je baan te drijven – dan piept ie alleen. Het werkt uitstekend, zij het dat ook dit systeem weer aan de erg voorzichtige kant blijft; het begint nogal eens te brullen terwijl je alles heus wel in de gaten had. De actieve cruisecontrole die ook in het systeem zit, werkt geweldig: hij weet op de een of andere manier veel beter in te schatten wat je van plan bent en remt veel minder bruusk af als hij een voorligger in het vizier krijgt. Al met al veel vloeiender en natuurlijk dan bij veel concurrenten. Overigens zegt de helft van alle Japanse Subaristen dat Eyesight ze minimaal één keer voor een megaklapper behoed heeft. Wat ook kan betekenen dat Japanners gewoon niet kunnen rijden, maar dat terzijde.
Motorisch heb je de keuze uit een 2,5-liter benzinemotor van 175 pk en een 2,0-liter diesel die 150 pk levert. Beide zijn, zoals de Subaru-huisstijl dicteert, uiteraard boxermotoren, en zijn ingrijpend vernieuwd voor meer vermogen en minder uitstoot. De diesel die wij reden is een fijn ding dat altijd genoeg kracht genereert en hooguit ietsje stiller zou mogen zijn. Aan de andere kant: het is een apart roffelend en grommend geluid en hoort een beetje bij het merk. De versnellingsbak is een CVT, je weet wel, zo’n pienter-pookje-doorontwikkeling waar we over het algemeen een gloeiende hekel aan hebben. Deze valt nu reuze mee, al is het alleen al omdat Subaru zeven trapjes heeft ingebouwd om hem wat ‘natuurlijker’ over te laten komen. Mocht je er trek in hebben dan kun je met flippers achter het stuur zelf een trap kiezen. Het allerhinderlijkste gejank en gegier wordt er in ieder geval treffend door opgevangen. Liever een handbak? Vette pech, want die is niet leverbaar.
Verder is de Outback natuurlijk weer een toonbeeld van comfort. Hij is ronduit vriendelijk geveerd, maar helt ook weer niet als een tuimelaar over als je een bocht wat sportiever dan gebruikelijk neemt. Zijn standaard vierwielaandrijving levert bakken grip op, wat vooral opvalt als je bijvoorbeeld een bospaadje neemt: zelfs daar moet je nog redelijk je best doen om een wiel te laten doorspinnen. Het is het uitgesproken voordeel van een permanent vierwielaandrijvingssysteem ten opzichte van andere systemen die pas in actie komen ‘als het nodig is’: het heeft geen reactietijd nodig maar levert altijd maximale grip. Voor echte moddertoestanden is er nog X-Mode beschikbaar, een systeem dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat je niet te veel gas geeft en je gecontroleerd een heuvel af kan laten rijden. Goed, de Outback is daarmee nog niet direct een auto om rally’s mee te gaan rijden, maar je kunt wel merken dat het merk uitgebreide ervaring in die discipline heeft opgedaan. De besturing is prima: aan de lichte kant, maar wel degelijk met gevoel.
De Outback is er in Nederland vanaf 38.995 euro (32.995 euro in België), wat verrassend voordelig is vergeleken met, we noemen maar wat, een VW Passat Alltrack of Volvo XC70. Zeker als je in aanmerking neemt dat de AWD, automaat en Eyesight altijd standaard zijn en hij ook voor de rest prettig in het snoepgoed zit. De diesel is, dankzij ons oh zo prettige fiscale systeem, meteen een enorme klap duurder: die begint pas bij 47 mille (35.995 in België) en deze Premium gaat zelfs over de halve ton heen. Maar goed, dat is in die zin relatief dat de meeste concurrenten te lijden hebben onder hetzelfde euvel. En zo is ook de nieuwe Outback weer precies wat hij altijd geweest is: misschien niet de enige auto die je wilt, maar welbeschouwd de enige auto die je ooit nodig zult hebben.
Subaru Outback 2.0D Premium Lineartronic CVT
14/20
Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
150 pk / 350 Nm
Aandrijving
vier wielen
cvt-automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,9 s
top 192 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,1 l/100 km
159 g/km CO2
G-label
Afmetingen
4.815 x 1.840 x 1.605 mm (l x b x h)
2.745 mm (wielbasis)
1.664 kg
60 l (diesel)
1.848 l (bagage)
Prijzen
NL € 51.495 (25%)
BE n.n.b.
Het vonnis
Hij doet eigenlijk weer alles goed en zo goed als niets fout: hij zal door zijn bescheidenheid wel altijd een van de meest onderschatte auto’s in dit segment blijven
Reacties