De heavy-duty musclecar
 
Ford Mustang Boss 302 Laguna Seca: de Amerikaanse cavalerie rukt op naar Europa.
 
Sommigen zullen veron-derstellen dat we de Mustang alleen maar mee laten doen aan deze grote TopGear-test om de VS, vriendelijk uitgedrukt, belachelijk te maken. Op z’n onvriendelijkst gezegd: om een zekere verliezer in huis te hebben. Dit is een auto om uit te lachen, en om ons als Europeanen trots te laten voelen. Alleen: dat is niet zo.
 
Ja, waar: hij mag nogal obesitasig zijn in vergelijking met de supercars uit de rest van de wereld, en ja, waar: hij mag dan een V8 hebben en achterwielaandrijving, maar de Ford Mustang Boss – speciaal in deze zelfs nog opgekrikte ‘Laguna Seca’-versie – is echt een rijdersauto. En daar voegen we niet eens de kwalificatie ‘voor een Amerikaanse auto dan’ aan toe.
 
De basis is bekend, althans voor iedereen die ooit zijn of haar oog heeft laten vallen op een moderne Mustang, maar daar is een vat vol Ford performance-tovenarij aan toegevoegd. Hij heeft een motor met 302 kubieke inch inhoud (5.0 liter in Europese termen), een Ti-VCT V8 met 450 pk die een macht aan toeren kan maken, en hij heeft een rode lijn op de toerenteller die pas begint bij 7.500, zo’n 500 tpm meer dan de reguliere auto. Vreemd genoeg heeft ie een beetje minder koppel dan de standaard Mustang, nu 515 Nm, hoewel ie dat koppel wel eerder optimaal en veel langer kan benutten zodat je er vaker gebruik van kunt maken.
 
De Laguna Seca (die is gebouwd om de BMW M3 op het gelijknamige circuit te kunnen verslaan) heeft dezelfde motor, een standaard Torsen-achter-differentieel, een opvallend gebrek aan stoelen achterin – die zijn vervangen door een oranjerode kruisbeugel die ‘m 10 procent meer torsiestijfheid moet geven dan de Boss-versie. Hij heeft Pirelli Corsa-banden die ‘m beter aan het asfalt moeten doen plakken, grotere rolbeugels en een hardere demping, en hij heeft voorop een splitter die groot genoeg is om een glas bier (of twee) op te zetten, alsook een dikkere achtervleugel.
 
Hij heeft ook hetzelfde ‘Track Key’-systeem als de reguliere Boss, en de tractie- en stabiliteitscontrole – evenals het abs – kunnen worden ingesteld door een aparte contactsleutel te gebruiken. Een rode, voor de goede orde. Dat moet ervoor zorgen dat je op je tellen past – je zult eerst moeten stoppen en die sleutel uit je zak moeten halen voor je echt los kunt gaan.
 
Voeg aan dat alles nog een bak met relatief korte overbrengingen toe – een handbak met zes versnellingen overigens – en een racekoppeling, en je krijgt 0 tot 100 in iets meer dan vier seconden voor je kiezen, en een top van bijna 240 km/u.
 
Maar de Boss Laguna Seca is meer, veel meer, dan een opsomming van cijfers. Het draait bij deze auto om de lol. En om het geluid. En het plezier. Het draait om zaken die verloren gaan in de mist van dsg-bakken en elektronica die andere auto’s tegenwoordig vaak kenmerkt. In feite is het echt een verrassing hoe rap je dit stuk eigenaardige Americana over een bergpasje kunt jagen, hoewel je als een gek zit te sturen.
 
Hij heeft niet de geliktheid van sommige Europese auto’s, nee, maar hij heeft ook niet die superieure houding die sommige Duitsers kenmerkt. Deze auto is Amerika, dit is een land in de vorm van een auto. En daarom houden wij bij TopGear van deze Boss.
 
 

Specificaties: Ford Mustang Boss 302 Laguna Seca

 

Prijs: € 30.000 plus importkosten

Motor: 4.995 cc V8

Vermogen: 450 pk @ 7.500 tpm

Koppel: 515 Nm @ 4.500 tpm

Acceleratie: 0–100 km/u in 4,4 sec.

Top: 235 km/u

Transmissie: zesversnellingsbak, achterwielaandrijving

Verbruik: ca. 13,0 l/100 km, CO2-uitstoot n.b.

Gewicht: 1.625 kg

 

 

Check het volledige Supercars UK-artikel hier.

Reacties

Meer van TopGear