Vergeef ons deze intro, maar in het licht van wat 2025 tot nu toe op ons afvuurt kunnen we een kleine imitatie van Elon Musks nieuwe beste vriend niet laten. Het zijn lastige tijden, ook voor autorecensenten. Want zie je de politieke hinkstapsprongen en kwalijke armgebaren van ’s werelds meest zichtbare CEO los van deze nieuwe Tesla Model Y of laat je ze meewegen in je oordeel? Voor nu houden we het nog even bij het eerste, al was het maar omdat alle anderen bij Tesla ook niet om deze ophef hebben gevraagd.

De Model Y dus: een ongekend succesnummer en daarnaast een prima auto. Nadat de Model 3 een update ontving was Tesla’s middelgrote crossover toe aan eenzelfde behandeling. Grappig genoeg is hij niet langer het opgeblazen evenbeeld van de 3; hij trekt nu zijn eigen lijn qua design. Nou ja, eigen…

Tesla Model Y Launch Series 2025 review: voorkant rijdend

Wat is er nieuw aan deze Tesla Model Y?

Aan de voorkant, geheel gestript van Tesla-logo’s, zien we nu een doorlopende lichtstrip in lijn met die van de Cybertruck – en ongeveer 173 Chinese modellen. Hij wordt er op het eerste gezicht niet bepaald herkenbaarder van. Aan de achterkant is ie juist wel onderscheidend: daar zit de lichtstrip onder een soort overkapping en reflecteert op een speciaal oppervlak, voor een diffuus effect. Het is weer eens wat anders, maar we vragen ons af hoe goed dit nog werkt als je een paar kilometer door de pekeldrek bent gereden.

Tesla meldt dat er veel moeite is gestoken in verfijning en comfort, zeker op het vlak van geluid. De Y zou 22 procent minder herrie van de banden en 20 procent minder windgeruis doorlaten. Ook werd het onderstel grondig herzien en is de carrosserie stijver, mede door flink verbeterde bouwprocessen met minder onderdelen.

Tesla Model Y Launch Series 2025 review: 3/4 achter rijdend

Hoe rijdt ie?

De overheersende indruk wanneer we de eerste kilometers met de Tesla Model Y maken: wat is het hierbinnen inderdaad verbijsterend stil. Bij 70 km/u hoor je bijna niets, bij 100 km/u bijna iets. Je zit echt in een coconnetje, wat bij Tesla toch al de insteek is – je wordt ondergedompeld in de totaalervaring. Fijn is verder dat je telefoon niet van het dubbele laadplateau wordt gelanceerd als je de 0-naar-100-tijd uitprobeert. Want snel is ie, uiteraard.

De rapste versie van de Tesla Model Y legt het sprintje in 4,8 seconden af. Voldoende voor woon-werkritten, zul je met ons eens zijn. Meer dan ooit voelt de Model Y daarbij stabiel en onverzettelijk aan. Net als bij de geüpdatete 3 is de besturing kalm en progressief en rondt het onderstel alles zo mooi af dat je ten opzichte van zijn voorganger zou denken dat je in een heel andere auto rijdt.

Tesla Model Y Launch Series 2025 review: interieur stoelen middenconsole

Hoe is het interieur van de Tesla Model Y?

Vrij van onbenulligheden als een yoke en knipperlichtknopjes – gelukkig. Maar met de zaken die je al langer van Tesla kent en al dan niet waardeert: de riante ruimte, de minimalistische opzet, het snelle infotainment… En de simpelste manier om de snelheidswaarschuwing uit te zetten: één keer tikken op het verkeersbordje.

Het panoramadak is sterker zonwerend, de voorstoelen en achterbank werden opnieuw ontworpen en die laatste is nu elektrisch verstelbaar en neerklapbaar. Achterpassagiers krijgen ook stoelverwarming en een 8-inch touchscreen voor airco of spelletjes. En we zeggen het nog maar eens: het is hier stíl. Al met al een flinke vooruitgang.

Verder nog bijzonderheden?

Een voorbeeld van hoezeer de Model Y met je meedenkt tijdens het rijden: tik de knipperlichtstengel (ja, een stengel) aan om van rijstrook te wisselen, en de auto stopt pas met knipperen als je klaar bent met de manoeuvre. Dat weet ie immers precies – je ziet de wegbelijning op het scherm.

Bij die animatie overschat ie zichzelf overigens ook regelmatig. Bij een zonnestraal of reflectie op het achterlicht van een andere weggebruiker geeft hij al aan dat er wordt geremd of richting aangegeven. Je bent slim, Y, maar niet zó slim.

Tesla Model Y Launch Series 2025 review: achterkant achterlicht lichtstrip

Wat is de prijs van de Tesla Model Y?

De achterwielaangedreven instapversie is er vanaf 45.990 euro. Dan kun je kiezen voor een versie met een grotere accu (Long Range, 50.990 euro) en eventueel met twee motoren en dus vierwielaandrijving (Long Range AWD, 53.990 euro). Voor deze test reden wij de Launch Series, in essentie een Long Range AWD met wat opties, die 61.990 euro kostte – maar al uitverkocht is.

Dus, moet je de Tesla Model Y kopen?

Je mag wel stellen dat de Model Y dusdanig is verbeterd dat iedereen hem nog liever zou moeten willen dan de vorige, die iedereen al zo graag wilde. Alleen staan de zaken in de wereld er niet hetzelfde voor als een paar maanden geleden. Waardoor het, getuige recente cijfers, zomaar zou kunnen dat Tesla’s inspanningen bijzonder weinig vruchten zullen afwerpen.

De nieuwe Tesla Model Y is een erg indrukwekkende auto, maar gaat mogelijk de geschiedenis in als schoolvoorbeeld van hoe de acties van één man de meute in beweging kunnen brengen, maar ook prompt linksomkeert kunnen laten maken. Dat is jammer, goed, zonde, logisch – vul maar in en oordeel vooral zelf.

Tesla Model Y Launch Series 2025 review: 3/4 voor rijdend open landschap

Tesla Model Y Launch Series specificaties (2025)

Prijzen€ 53.990 (NL) / € 53.990 (B) – Long Range AWD
Aantal motoren2
Power514 pk/378 kW, 493 Nm
Accu75,0 kWh
Aandrijvingvier wielen, traploos
Acceleratie0-100 km/u in 4,8 s
Topsnelheid201 km/u
Verbruik15,3 kWh/100 km
Actieradius586 km
Laadtijd18 min. bij 250 kW (20-80%)
Afmetingen4.790 x 1.920 x 1.624 (l x b x h)
Wielbasis2.890 mm
Gewicht2.072 kg
Bagage117 + 854/2.138 l

10 reacties op “Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)”

  1. Los van het feit dat de Y misschien wel een behoorlijke wagen zal zijn kan hij bij mij geen enkele belangstelling opwekken. Ten eerste door het product zelf dat niet echt van een fraai exterieur en zeker interieur design voorzien is. Ten tweede door de heer elon musk en zijn maatje donald trump (hoofdletters verdienen beide charlatans niet!) die echt compleet doorgeslagen zijn!
    Ieder mens met ietwat gezond verstand zou deze ongezonde situatie moet boycotten tot en met.

  2. Dag Henry,
    bedankt voor al je bijdragen, ze waren altijd erg van toegevoegde waarde.
    De komjoenitie zal je erg missen.
    En door!

  3. Het zou topgear nl sieren als ze wat terughoudender zouden zijn met het aanprijzen van het merk Tesla gezien de verwikkelingen van Musk en co. Dat zijn ze niet! Heeft zeker vooral met inkomsten te maken.
    Voor mij geen topgear en Tesla meer!
    Bye, bye zwaai zwaai…

  4. De Y verkocht vooral vanwege de lage prijs en niet omdat het zo’n goede auto zou zijn – want dat is het niet. Na de facelift gaat de prijs omhoog, dus zal de interesse er niet beter op worden.

  5. Hmm. blijkbaar mag je geen groter dan en kleiner dan tekens om woorden zetten, die woorden vallen dan weg. En een edit knop is er ook al niet. WAt het moest zijn in m’n andere bericht:
    EV – top-limousine
    EV – sportieve-auto

  6. Waar ik me al jaren over verbaas:
    Alle auto journalisten: “de is vreselijk stil, beter dan “.
    En na de update: “de is een stuk stiller dan z’n voorganger die toch best rumoerig was”.

    En hetzelfde voor de besturing en wegligging, al is de vergelijking daar natuurlijk met .

    En iets meer on-topic: mogelijk dat de Y in het begin nog best aardig verkoopt, maar aangezien het conflict met de VS/Trump/Musk alleen maar groter lijkt te worden, verwacht ik dat Tesla z’n langste tijd heeft gehad. Het is best tricky om een auto te hebben die door een bepaald iemand aan de andere kant van de plas uitgezet kan worden.

  7. @topgear: hoevaak is de software bij jullie testauto gecrashed? Hoevaak konden jullie de deuren niet meer open krijgen of de spiegels niet meer bewegen?

    Voor mij is de Model Y meer dan de uitspattingen van Musk, meer dan het lelijke dashboard, meer dan het Chinese copycat uiterlijk, meer dan de matige wegligging, meer dan de nog matigere afwerking, bovenal de meest onbetrouwbare auto die ik ooit gehad heb.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *