Toyota heeft op dit moment zes crossovers/SUV’s in het gamma, van de Yaris Cross tot de Land Cruiser. Je begrijpt: als je een beetje leuk auto’s wilt verkopen aan een volk dat snakt naar plastic stoerheid, een drempel-bestendig onderstel en een mild verheven -zitpositie, zijn dat er veel te weinig. Dus hier
is nummer zeven.

De Corolla Cross is groter dan de C-HR en kleiner dan de RAV4, die ooit als middenklasser begon maar inmiddels toch echt is doorgestoten naar het D-segment. Eigenlijk was de C-HR min of meer de crossover–compagnon van de Corolla, maar door zijn eigenzinnige vorm ontbreekt het ’m hier en daar aan de praktische insteek die veel mensen toch in zo’n ding zoeken. Daarnaast werd ie door sommigen achterin een beetje claustrofobisch bevonden. Geeft niks, zei Toyota, hou ons bruiswater even vast.

De naam van de Toyota Corolla Cross

Het lijkt een slimme zet om aan de nieuweling meteen maar de naam Corolla te verbinden. Dat is immers de bestverkochte auto ter wereld, met een ijzersterke, zij het wat beige reputatie. Dat laatste wordt momenteel al -treffend de kop in gedrukt door de nieuwste generatie van de Corolla hatchback en stationwagen, auto’s die er niet alleen goed uitzien, maar ook goed rijden.

Nu krijgen ze hulp van deze Cross; op hetzelfde platform, maar met Toyota’s nieuwste vijfde-generatie hybridetechniek. Het schijnt dat er bij deze aandrijflijn, die verder hetzelfde is van opzet als bij eerdere hybrides van het merk, meer aandacht werd besteed aan de rijervaring – met zaken als een directere gasrespons en steviger regeneratie.

Prestaties van de Toyota Corolla Cross

Er is een nieuwe lithium-ion batterij aan boord die compacter en 14 procent lichter is dan de vorige, maar ook 14 procent meer energie vasthoudt. De elektromotor is sterker en lichter en wordt gekoppeld aan een 1,8- of 2,0-liter viercilinder, waarbij de laatste eventueel een tweede e-motor op de achteras krijgt.

De 1.8 komt niet naar de Benelux en in Nederland is zelfs alleen de voorwielaangedreven 2.0 te koop, goed voor 197 pk, 115 g/km CO2 en 0 naar 100 in 7,6 seconden. Dat is dan ook onze testauto van vandaag. Voor ons staat een archetypische crossover in lijn met de rest van het Toyota-gamma.

Dat wil zeggen: vloeiend en herkenbaar vormgegeven, niet overdreven fors of agressief en een toefje eleganter dan de toch wel vrij in-your–face RAV4. Prima formaatje ook, met een lengte van 4,46 meter (6,5 centimeter meer dan de C-HR, 14 minder dan de RAV), en vanuit alle hoeken een keurige verschijning. Zelfs al zie je onder de auto onkuis een uitlaatbocht bungelen als je erachter rijdt.

De Toyota Corolla Cross van binnen

Het interieur is van hetzelfde laken een pak: niets frivools, gewoon netjes. In onze riant aangeklede Launch Edition is het zwart op zwart met zwart leer, al zitten er aluminium randjes op dashboard, deuren en stuur om toch de zintuigen nog wat te prikkelen.

Zowel voorin als achterin is het goed toeven met zat bewegingsruimte, en hoewel de achterbank niet verrijdbaar is (de accu ligt eronder), kun je wel de rugleuning verstellen. Het centrale infotainmentdisplay maakt Casio-geluidjes en is prettig hoog geplaatst. Je krijgt cloud-navigatie, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, over-the-air updates en er is uiteraard een app.

De tellers van de Corolla Cross zijn in geen enkele uitvoering analoog. Op dit tweede scherm kun je van alles instellen, maar de bediening is wat onduidelijk – tot het punt waarop het een beetje storend wordt. Zo zijn we de lay-out aan het wijzigen als we proberen door het menu te bladeren en blijk je alleen iets te kunnen selecteren door de OK-knop telkens lang ingedrukt te houden.

De mix van elektrische en verbrandingsmotor

Zet dit commentaar niet te snel weg als muggenziften, want dit is hoe je na elke keer starten de rijstrookhulp zult moeten uitschakelen… Zoals bij elke Toyota-hybride begint een rit in de Corolla Cross volledig elektrisch.

Geruisloos rol je door de straten, maar als je de EV Mode wilt inzetten om dat zo te houden, kun je maar beter stapvoets blijven rijden – anders geeft ie er meteen weer de brui aan met de melding dat je te hard gaat. Foei. Niet dat je die modus ooit echt nodig hebt, want het is op alle manieren beter om de auto z’n energiestromen zelf te laten regelen. De benzinemotor komt er bij dit soort snelheden niet vaak in en áls ie komt, doet ie dat beschaafd.

Hoe rijdt de Toyota Corolla Cross?

Vreemd in onze optiek is het feit dat Toyota ook bij deze Cross spreekt van aandacht voor rijplezier, maar er toch voor koos om niet de schakelflippers en voorgeprogrammeerde ‘versnellingen’ van de gewone Corolla over te nemen. Die voelt dankzij deze trucjes conventioneler en meer betrokken aan, terwijl ie qua efficiëntie nog steeds de vruchten plukt van z’n planetaire aandrijving.

Bij de Cross hangt de motor ouderwets hoog in de toeren te jengelen wanneer je haast hebt en/of een helling beklimt. Terwijl we er nu juist aan gewend waren dat dat bij dit soort transmissies echt niet meer zo hoeft te zijn. Goed, we merken dit alleen op bij flink doorrijden, en dat doet toch niemand met zo’n Corolla Cross.

En hoe is het gevoel in het stuur?

Daarbij: heuvels hebben we -nauwelijks, de meeste empty-nesters denken bij het woord ‘flippers’ enkel weemoedig aan hun vroegere uitjes naar het Dolfinarium en je mag toch niet méér trekken dan een kaboutercaravan (maximaal 750 kilo).

Het traploze gedrag zal dus waarschijnlijk weinig mensen dwarszitten, terwijl iedereen zal opmerken dat de Corolla Cross aardig direct stuurt, zelfs vrij gewichtig wanneer je de Power-modus inschakelt, en dat z’n solide en gepast gedempte onderstel spot on is. De balans in het rempedaal tussen de schijven en de regeneratie voelt voorspelbaar aan – laat zoiets maar aan de hybride–adepten van Toyota over.

Het eindoordeel van de Toyota Corolla Cross

De Corolla Cross mengt zich in een pittig bargevecht: de concurrentie is in deze hoek niet bepaald mals. Wat brengt ie precies mee om zich te onderscheiden? Nou, Toyota’s reputatie op het vlak van kwaliteit en betrouwbaarheid, en de vertrouwde naam Corolla.

Maar ook los daarvan is ie een fraaie, goed uitgedachte, prettig rijdende en zuinige crossover (we scoorden 5,7 l/100 km, en dat was deels volle bak door de bergen). Je krijgt altijd een voorraad hulpsystemen mee, een genereuze garantie van tien jaar en de prijzen zijn te behappen.

Vanaf 37.995 euro kun je in Nederland instappen, terwijl je in België minstens 35.410 euro lichter bent. Dit kan haast niet anders dan een hitje worden.

Specificaties van de Toyota Corolla Cross 2.0 High Power Hybrid Launch Edition


Motor
1.987 cc
viercilinder hybride
Vermogen
197 pk @ 6.000 tpm
190 + 206 Nm @ 4.400 tpm
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 7,6 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,3 l/100 km
116 g/km CO2 A Label
Afmetingen
4.460 x 1.825 x
1.620 mm (l x b x h)
2.640 mm (wielbasis)
1.460 kg
43 l (benzine)
555 l (bagage)
Prijzen
€ 44.995 (NL)
€ 41.930 (B) – Premium

Reacties

  • Ren heeft op 7 december 2022 geschreven:

    high power ???? Hoe bedoelie???? what power?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)