Ze bestaan nog: auto’s die worden ontwikkeld door liefhebbers, voor liefhebbers. En dan hebben we het niet over goedbedoelde, na drie bochten jammerlijk uit elkaar trillende schuurprojecten. Nota bene vervoersmiddelengigant Toyota heeft zich de laatste jaren tot doel gesteld om leuk sturend spul te maken, met als ultieme uiting van die missie de GT/GR86, Supra en GR Yaris. Die laatste is nu toe aan een update.
Ja, daar was ruimte voor. We weten dat we het origineel destijds ophemelden als een van de tofste vondsten sinds stroopwafels, maar na vele autosportkilometers hadden de Gazoo-types hun lijstje met verbeteringen klaarliggen. Het resultaat is een GR Yaris die nog meer biedt van wat we toen al zo dankbaar opslokten – plus een nieuwe wending.
Wat is de Toyota GR Yaris ook alweer precies?
Het is een Yaris die niets met de Yaris te maken heeft. Alleen de koplampen, spiegels en de antenne op het dak vind je ook terug op de hybride van je tante. Toyota riep hem in het leven om er rally’s mee te gaan rijden en meteen even alle hete hatchbacks in het B-segment buitenspel te zetten. Gelukt, want daar zijn er een paar jaar later weinig meer van over. Al heeft dat veeleer andere oorzaken.
Evengoed, samengevat: de GR Yaris heeft een eigen, uitgeklopte driedeurs carrosserie, een koolstofvezel dak, een driecilinder turbomotor, instelbare vierwielaandrijving en de attitude van een opstandige kleuter aan de speed.
Foto: Toyota
Wat is er nieuw aan deze facelift?
Veel, op zowel groot en zichtbaar als klein en pietluttig vlak. Zo zijn er meer pk’s, 280 in plaats van 261, en meer koppel: 390 in plaats van 360 Nm. Het koelsysteem werd verbeterd en er is optionele waterspray voor de intercooler. De GR-Four-vierwielaandrijving kreeg aangepaste (variabele) verhoudingen tussen voor- en achteras, afhankelijk van de rijmodus. De carrosserie werd op cruciale punten verstevigd en zaken die bij de rallyauto regelmatig sneuvelden en tijdrovend bleken om te vervangen, zoals bumperdelen met lampjes erin, werden opnieuw ontworpen.
Binnenin werd groots huisgehouden. De zitpositie is lager, het zicht naar buiten is beter en het dashboard ziet er compleet anders uit: waar het vorige nog gelijkenissen vertoonde met dat van de standaard-Yaris, krijg je nu een hoekig blok plastic voor je neus met twee schermen voor alle info en een handvol belangrijke knoppen binnen handbereik. Mooi? Ja, van doelmatigheid. Dit zijn ingrijpende aanpassingen voor een nicheproduct, indicatief voor de toewijding waarmee Toyota de GR Yaris op de weg heeft gezet. Dit is het tegenovergestelde van een parts bin special, en je zult het weten ook. Is ie je overigens toch nog niet bijzonder genoeg, dan zijn er ook twee (uitverkochte) special editions.
Was er niet nog iets?
Oh ja: er werd ‘even’ een achttraps automaat ingebouwd, die Toyota verder in geen enkel ander model gebruikt. De meeste klanten vragen nog steeds naar de handgeschakelde zesbak, maar met de optie van een flippertransmissie hoopt Toyota degenen te bedienen die hem ofwel dagelijks in de file willen gebruiken, ofwel gewoon echt niet zelf willen schakelen in hun gloeiendhete hatchback (bestaan die mensen?).
We proberen de vernieuwde GR Yaris met beide transmissies op het kleine maar uitdagende Circuit du Laquais, net buiten Lyon, en op bergwegen in de buurt – waaronder enkele die deel uitmaken van de Rallye Monte-Carlo.
Foto: Toyota
Hoe is de nieuwe Toyota GR Yaris op het circuit?
Makkelijk, bovenal. Dit is een auto die beukende prestaties kinderlijk toegankelijk maakt. Hij is pas uit balans te krijgen als je heel gek met ’m gaat doen – waar ie op zich toe aanmoedigt. Bij een ruk aan de handrem koppelt de achterwielaandrijving zich los en kun je ’m schaterlachend omgooien; maar verder barst ie dankzij z’n Michelin Pilot Sport 4S’en en aangepaste onderstel van de grip.
De Track-modus van de 4WD varieert de verdeling tussen voor- en achteras nu tussen 60/40 en 30/70 en weet daarmee elke bocht te vermorzelen. Dreig je te snel en te wijd te gaan, lift het gas een paar millimeter en de GR Yaris knijpt onmiddellijk als een magneet naar de apex toe. De handbak laat zich kort en knokig heen en weer rammen; de automaat schakelt met rake klappen en nauwelijks vertraging tussen je vingerbeweging en de gangwisseling.
Hoe is ie op de weg?
Nog leuker, op deze wegen dan. Echt. De kracht van de GR Yaris is dat ie in de basis een rallyauto is, met een rallyinsteek en rallyophanging. Dat betekent niet alleen dat je hem nooit aan de grond rijdt, maar bovendien dat hij op slecht wegdek niet bokt en stuitert, maar danst. Zijn hardcore gedrag ten spijt zijn de scherpe randjes afgerond, waardoor hij niet oncomfortabel of zenuwachtig is, maar juist handelbaar, kneedbaar en vertrouwenwekkend. Je mept ’m als een boksbal van bocht naar bocht. Zijn besturing is nauw afgewogen, zijn remmen solide en progressief. De motor kolkt al bij lage toeren van het koppel en bij de handbak geeft de iMT-functie desgewenst feilloos tussengas als je terugschakelt.
Minpunten? De stoelen, waarvan de bolsters zo zacht zijn dat je je met een been tegen de middentunnel schrap moeten zetten. En de instellingen voor de ADAS-systemen en het motorgeluid via de speakers (uit, laag, medium of hoog) zitten begraven in de schermen. Kleine smetjes op wat verder een hemelse ervaring is.
Foto: Toyota
Wat kost al dit moois?
Nou, daar ga je dan. Dromen in duigen, alles. Je snapt dat Toyota bij de GR Yaris nu eens niet de focus op uitstoot heeft gelegd, en dat vertaalt zich in Nederland naar voldoende straf-BPM om de vanafprijs op te krikken naar 81.795 euro. De automaat, iets zwaarder en apart genoeg met een hogere uitstoot, kost zelfs 94.295 euro. (In België hebben we het respectievelijk over 48.630 en 51.270 euro.)
Is dat te veel geld? Ja en nee. Ja, omdat dit per saldo nog altijd een B-segmenter is en je er véél ander moois voor kunt kopen. Maar ook nee, want welk mainstream merk stelt nog een legertje fanatiekelingen aan om zo’n veelzijdig kanon in elkaar te schroeven – en het dan ook meteen zo goed te maken als het mogelijk maar kan zijn? Het simpele feit dat de GR Yaris bestaat is een overwinning voor de autoliefhebberij. En als je ’m beleeft, als je ziet en beseft hoeveel moeite er in ’m is gaan zitten… Wie weet wat je dan voor ’m overhebt.
Specificaties, verbruik en prijs Toyota GR Yaris (2024)
Uitvoering | MT | AT |
Motortype | driecilinder turbo | |
Motorinhoud | 1.618 cc | |
Versnellingsbak | 6v handbak | 8v automaat |
Aandrijving | vier wielen | |
Vermogen | 280 pk | |
Koppel | 390 Nm | |
0-100 km/u | 5,2 s | |
Topsnelheid | 230 km/u | |
Verbruik | 8,3 l/100 km | 9,0 l/100 km |
Afmetingen l x b x h | 3.995 x 1.805 x 1.455 mm | |
Gewicht rijklaar | 1.280 kg | 1.300 kg |
Bagageruimte | 174 l | |
Prijs NL | € 81.795 | € 94.295 |
Prijs B | € 48.630 | € 51.270 |
Sjors 4186 heeft op 3 juli 2024 geschreven:
Voor iedereen die afgeeft op BEV. Dit is een echte ICE, klein licht en goedsturend.
De gemiddelde (<150pk) Golf of Astra heeft niets te maken met emotie. Zelfde voor diesels. Rij je hierin dan heb je helemaal geen reden af te geven op BEV's.
Ben je echt een petrolhead enof purist / ICE liefhebber dan rij je iets als een donkervoort, zonder enige rijhulpmiddelen en zeer laag gewicht.
Dave heeft op 3 juli 2024 geschreven:
Wil je daarmee zeggen dat dit ook geen ‘echte’ auto is?
Dit is immers ook een volledig door computers gestuurd vehikel, vol met rijhulpmiddelen.
Het is voor mij het ultieme autootje; klein en bloedsnel. Heerlijk lijkt me dat.
Deze specs in een Abarth en de ideale auto is (voor mij) geboren.
Op de prijs na. Dan toch maar sparen voor een Alpine…
Overigens vermoed ik dat deze auto óóit een zeldzame klassieker wordt en zeker met de prijs die onze Vlaamsche vrienden moeten betalen nog economisch rendabel wordt.
Maar ja, als er iets lastig is aan voorspellen is het wel als het de toekomst betreft. 😉