Hé, zei Toyota, weet je wat we nog niet in Europa hebben rondrijden? Een middelgrote hybride SUV. Dat terwijl die dingen momenteel mateloos populair zijn. Aan de bak dus, gloednieuwe Toyota RAV4 Hybrid.
In de tijd die het je kost om deze zin te lezen, hebben ongeveer 1.843 mensen een SUV of crossover gekocht. Dat is een leuk statistiekje dat we inderdaad geheel zelf hebben bedacht, maar waar een kern van waarheid in schuilt: dit soort auto’s zijn niet aan te slepen. Een vreemd detail is dat al die avontuurlijke mensen ook graag zuinig willen rijden. Wat zijn hoge, bonkige auto’s meestal niet? Precies: zuinig. Gelukkig zijn er antwoorden voorhanden op dit ultieme eerste-wereldprobleem.
Wat zijn deze antwoorden?
Allereerst wordt de vierwielaandrijving geschrapt. Vervolgens zetten veel fabrikanten dieseltjes in of komen ze met andere creatieve oplossingen, zoals Mazda met de SkyActiv-benadering. Een andere optie is dat je wat accu’s en elektromotoren installeert en een paar badges in een milieulief kleurtje op de auto plakt. Bij Toyota was het een kleine stap om deze laatste tactiek toe te passen: ze hebben daar immers een beproefde, bewezen en multi-inzetbare hybride aandrijflijn op de plank liggen.
Net als z’n gehavende luxebroertje, de Lexus NX, krijgt de vernieuwde Toyota RAV4 Hybrid voortaan de beschikking over een ruim bemeten 2,5-liter viercilinder. Ook de verdere opzet is bekend: twee elektromotoren, een voorin en een op de achteras, staan de benzinemotor bij en zorgen met een bescheiden nikkel-metaalhydride accu voor een systeemvermogen van 197 pk. En voor een licht, simpel en op onmiddellijke afroep inzetbaar vierwielaandrijvingsysteem. Dat wil zeggen: als je kiest voor de toevoeging ‘AWD’, want de RAV4 Hybrid is er ook met enkel voorwielaandrijving.
Welke Toyota RAV4 Hybrid rijden jullie?
Die laatste pakken we mee voor deze test, want dit is de versie waar de meeste op de centjes lettende Nederlanders voor zullen kiezen. Hoewel ze hun caravanhobby dan vaarwel zullen moeten zeggen, want de voorwielaangedreven RAV4 Hybrid mag maar 800 kilo trekken. De AWD-versie, die nauwelijks meer uitstoot en dus in Nederland slechts 2.000 euro extra kost, ontlast de voorste elektromotor en schopt het daarmee tot 1.650 kilo trekgewicht. Nuttige informatie voor de burger.
De gefacelifte Toyota RAV4 Hybrid is een alleraardigst geheel geworden. Met z’n vloeiende, strakke styling oogt ie fris en modern, waarbij hooguit de achterkant van ons wat minder anoniem had gemogen. In het interieur valt het dashboard nog altijd op door z’n nogal uitbundige 3D-ontwerp: het midden komt naar voren terwijl er rechts een gat valt waar je als passagier dingen in kunt leggen die je tijdens het optrekken graag op schoot krijgt. Het ziet er lekker futuristisch uit, al wordt wel weer bevestigd dat Toyota ongeveer elke 30 jaar nieuwe knoppen en schakelaars ontwerpt; deze lichting draait op z’n zachtst gezegd al even mee. Wel werd er aandacht besteed aan de gebruikte materialen en vulde men diverse hoeken en gaten op in de isolatie.
Is de RAV4 makkelijk te bedienen?
De infotainment aan boord is niet bijzonder cutting edge, wat niet wil zeggen dat het niet goed werkt. Je kunt er van alles op bekijken, van het functioneren van het hybridesysteem en uitgebreide eco-informatie tot een 360-graden bird’s eye view-camera. Het scherm is aan de kleine kant en van Apple CarPlay of Android Auto heeft de RAV4 nog nooit gehoord. Wel zijn er talloze sensoren aan boord die zaken als adaptieve cruisecontrol en voetgangersherkenning mogelijk maken – Toyota Safety Sense, heet dat. Verder zijn we meteen gecharmeerd van de prettige stoelen, de zitpositie en de zeeën van ruimte achterin, en van het feit dat er uit de middenconsole een ouderwetse, handmatige handrem steekt. Hoe retro.
Zoals bij elke Toyota-hybride sinds de vorige eeuw starten we elektrisch en rollen we geruisloos de weg op. Wanneer de benzinemotor bijspringt, en dat gebeurt vrij snel, blijkt meteen hoeveel expertise er in deze aandrijflijn zit verwerkt: de verfijning en souplesse zijn indrukwekkend. Omdat de benzinemotor (die in de spaarzame Atkinson-modus loopt) vrij veel inhoud heeft, en omdat Toyota speciaal voor ons zeurderige Europeaantjes de mapping heeft aangepast, kun je bijzonder vlot met de Toyota RAV4 Hybrid accelereren zonder dat de motor tegen z’n rode gebied blijft hangen. Ons grootste bezwaar tegen de cvt-transmissie is hiermee van de baan. Pas als je als een idioot gaat trappen en elke bocht met piepende eco-Bridgestones uit knalt – wat trouwens geinig is, want het gaspedaal door de kickdown-schakelaar heen duwen, geeft een voelbare extra duw van de elektromotor – krijg je te maken met aanhoudend hoge toeren. Maar dan vraag je er ook om.
Is het een auto die uitnodigt om hard te rijden?
Een nauwelijks merkbare Sport-modus ten spijt nodigt de Toyota RAV4 Hybrid niet uit tot wangedrag. Liever rolt ie over de weg zoals je opa keuvelt over het weer: gemoedelijk, glimlachend, met alle tijd van de wereld. Z’n onderstel houdt hobbels voor zich en de besturing geeft je een prettige dosis gewicht in handen. Je snelheid is alleen af te leiden uit de mate van gedempt windgeruis. Bij het remmen laadt de accu zich bij en hoor je een licht zoemend geluid om je eraan te herinneren hoe groen je bezig bent. Heel rustgevend allemaal, en goed voor je verbruik bovendien: bij een stukje uitzonderlijk kalm zoeven door de heuvels rond Benidorm scoorden we zomaar een bizarre 5,6 l/100 km.
Toyota biedt de RAV4 ook aan met 2,0-liter benzine- en dieselmotoren (de laatste in samenwerking met BMW), maar we gokken dat je die niet als alternatief overweegt als je in deze Hybrid geïnteresseerd bent. Dan zul je eerder kijken naar andere elektro-opties, zoals die van Mitsubishi (je weet welk succesnummer we bedoelen) en Volkswagen (de aankomende Tiguan GTE). Die stekkerhybrides zijn zakelijk interessanter; voor particulieren kunnen ze echter niet tippen aan de aanbieding van Toyota. Een goed uitgeruste RAV4 Hybrid 2WD heb je al voor 37.595 euro (34.990 euro in België).
Motor
2.494 cc
viercilinder hybride
197 pk @ 5.700 tpm
206 + 270 Nm @ 4.400 tpm
Aandrijving
voorwielen
cvt-automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,3 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,0 l/100 km
116 g/km CO2
A-label
Afmetingen
4.605 x 1.845 x 1.675 mm (l x b x h)
2.660 mm (wielbasis)
1.600 kg
56 l (benzine)
501 / 1.633 l (bagage)
Prijzen
NL € 43.795 (25%)
BE € 41.690 (Lounge)
Het vonnis
Warm of koud worden we er niet van, maar de RAV4 Hybrid is als een trouwe hond: hij doet exact wat je van ‘m verwacht. Zoek je ruimte én real world-zuinigheid, dan kun je het slechter treffen
Reacties