Toyota gooide de frisse nieuwe Aygo in de ring en schoof subtiel de gefacelifte Yaris erachteraan. Met z’n X-achtige front ziet ie er een stuk lolliger uit dan voorheen, zeker in deze Dynamic-uitvoering. Rijdt ie ook zo?
Feit: precies nul personen hebben ooit nachtenlang wakker gelegen van het brandende verlangen naar een Toyota Yaris. Dat wil niet zeggen dat het een auto is die niet door een grote groep mensen wordt gewaardeerd. Er zijn immers genoeg bestuurders die prijs stellen op voorspelbare betrouwbaarheid in een auto – op dezelfde manier dat ze prijs stellen op een solide platenspeler of een slijtvast Yahtzee-bord.
Nu beweegt de rest van de compacte klasse zich al een tijdje in de richting van meer jeugdige kopers. Mensen in de kracht van hun leven die wellicht ooit een grotere hatchback reden, nu een segmentje lager shoppen, maar dan wel iets leuks willen. Dat Toyota staat te springen om die categorie klanten te bedienen, blijkt wel uit de knotsgekke nieuwe Aygo, die zo uit de neus van een Manga-figuur gepulkt lijkt te zijn. Deze opgefriste Yaris houdt het iets bedeesder, maar toch: wat een verbetering.
De Dynamic-versie heeft een glimmend zwarte grille, priemende led’jes voor en achter, hippe 16 inch velgjes, een iets verlaagd onderstel en een interieur dat lijkt op een ontplofte sportschoen. Verder is ie gelijk aan de standaard Yaris: prettig ruim en flink onder handen genomen op het vlak van ophanging, isolatie en algehele verfijning. Toyota zegt dat de kwaliteit van de materialen werd verbeterd; het dashboard ziet er inderdaad netjes uit, maar als je je ochtendkoffie in de bekerhouder duwt, schudt de hele middenconsole mee. Dat kan beter, ook in deze klasse. Hoewel de Yaris ook leverbaar is met de 1.0 driecilinder uit de Aygo, is de Dynamic (in Nederland) alleen beschikbaar met een 1,3-liter viercilinder met 99 pk. Waarom, dat weten we niet. In ieder geval niet omdat die motor erg ‘dynamisch’ zou zijn.
De 1.3 is er een van de oude stempel: geen turbo, geen koppel. De combinatie van een lang aangrijpende koppeling en een kunstmatig aanvoelend gaspedaal zorgt dat beschaafd wegrijden in de Yaris 1.3 wat oefening vergt. Eenmaal op gang gedragen de motor en de kort schakelende bak zich prima, maar op de snelweg in z’n zes kun je tijdens tussenacceleraties twee keer je verjaardag vieren. Schakel je terug naar vijf of vier, dan hoor je meer herrie en gebeurt er verder nog steeds weinig. Het kon erger: er is ook een versie met cvt-transmissie.
Niet bepaald een scheurmonstertje dus, deze Yaris, en dat is eigenlijk best zonde. Z’n onderstel is namelijk mooi stevig en de besturing, hoewel nogal licht, heeft een korte ratio zodat rotondes een kwestie van kwieke polsbewegingen worden. Vulde Toyota deze kwaliteiten aan met een vlot (en schoon, en zuinig) turbomotortje dan zouden we er best gelukkig van kunnen worden. Zoals ie nu is, zal de Yaris vooral liefhebbers van droog, no-nonsense autorijden aanspreken. Nou ja, hebben zij ook eens iets wat er tof uitziet.
Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic 5-deurs
11/20
Motor
1.329 cc
viercilinder
99 pk / 125 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 11,7 s
top 175 km/u
Verbruik/milieu
5,0 l/100 km
117 g/km CO2, B-label
Afmetingen
3.885 x 1.695 x 1.510 mm (l x b x h)
2.510 mm (wielbasis)
1.015 kg
42 l (benzine)
347 l (bagage)
Prijzen
NL € 19.150 (20%)
BE € 17.480
Het vonnis
Absoluut een aardig ding, deze Yaris. Zeker in een wieldop-boodschappen-versie zullen z’n goede kanten sterk naar voren komen, maar bij dit knallende uiterlijk en de noemer ‘Dynamic’ hoopten we stiekem toch op iets meer. Wie weet ooit
Reacties