Alleen al in 2019 verkocht Toyota in Europa 224.000 stuks van de derde-generatie Yaris, waarmee ze 7,6 procent van het b-segment in handen hadden. Dat is niet bepaald slecht te noemen, gezien de concurrentie. Nu hebben ze de Yaris compleet opnieuw ontworpen. Ziet er goed uit, nietwaar? Die gelaagde achterkant en de optionele two-tone lak zorgen ervoor dat hij meteen herkenbaar is als een moderne Toyota, en achter het stuur zul je regelmatig tevreden in je spiegels kijken naar die uitstulpende heupen aan weerszijden. Z’n belegen voorgangers zagen er nooit zo interessant uit.
Deze Toyota Yaris 1.5 Hybrid Launch Edition staat op een nieuw compact platform met de aanduiding GA-B, dat Toyota toestond om de auto 5 millimeter korter te maken dan het uitgaande model, terwijl de wielbasis met 50 millimeter groeide. Ook is de carrosserie maar liefst 50 millimeter breder en 40 millimeter lager. Dat betekent ook dat de zitpositie van de oude Yaris, waarschijnlijk geïnspireerd op die van een VDL-stadsbus, niet werd overgenomen. Je zit nu 60 millimeter verder naar achter en je heupen bevinden zich ruim 20 millimeter lager dan voorheen.
De Toyota Yaris 1.5 Hybrid is betaalbaar
De instapversie, de Yaris Comfort, begint in Nederland bij 21.195 euro (in België bij 21.300 euro, maar daar heet ie ‘Yaris Yaris’ – logisch) en heeft dan bijvoorbeeld al automatische airco aan boord. Voor 1.600 euro extra heb je de Active-uitvoering en krijg je zaken als infotainment (op een kleiner 7-inch scherm) met Apple CarPlay en Android Auto en een achteruitrijcamera. Het is in het algemeen een volwassener interieur, met een modern ontwerp, gebruiksvriendelijke aircoknoppen en een optioneel 10-inch head-up display. Het enige wat eraan schort, zijn de goedkope plastics, het gebrek aan hoofdruimte achterin en de lastig af te lezen digitale tellers.
Er zijn genoeg uitrustingsniveaus (tussen eerdergenoemde Comfort en Active en de door ons gereden, volgeladen Launch Edition zitten er nog vier) en je kunt zelfs nog kiezen voor een 1,0- of 1,5-liter benzinemotor. Maar als Toyota-koper wil je natuurlijk eigenlijk de Toyota Yaris 1.5 Hybrid. Die gebruikt diezelfde 1.5 driecilinder, een kleine lithium-ion accu en een elektromotor om 116 pk op de voorwielen los te laten. Dat klinkt wat armetierig, maar de Yaris 1.5 Hybrid weegt maar iets meer dan 1.000 kilo, dus hij gaat ermee van 0 naar 100 in een respectabele 9,7 seconden. Het hybridesysteem is prachtig geïntegreerd en wisselt geruisloos naar de EV-modus als je het gas loslaat of rustig door de stad rolt. Als gevolg daarvan is een verbruik van minder dan 5 l/100 km zonder meer haalbaar.
Het rijdt zoals het hoort
Maar toch hebben we er iets op aan te merken, en dat is bepaald niet voor het eerst. De e-CVT-transmissie in de Toyota Yaris 1.5 Hybrid zit het rijplezier behoorlijk in de weg. Hij laat de toeren omhoogvliegen bij elke mate van acceleratie, waardoor de cabine zich vult met motorgejengel. De besturing is ook nog eens uitzonderlijk licht en geeft weinig feedback. Daar staat tegenover dat de draaicirkel van 5,2 meter indrukwekkend is. In alle eerlijkheid: als je deze Yaris rijdt zoals je een Yaris hoort te rijden, is het een alleszins acceptabele manier van transport. Stil, efficiënt en (met dank aan nogal enthousiaste hulpsystemen) veilig. Maar zodra je een beetje haast hebt, wordt het helaas een rommeltje en neemt je vertrouwen in de dynamiek danig af.
Specificaties Toyota Yaris 1.5 Hybrid Launch Edition (2020)
Motor
1.490 cc
driecilinder hybride
116 pk @ n.b. tpm
120 + 141 Nm @ n.b. tpm
Aandrijving
voorwielen
CVT-automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,7 s
top 175 km/u
Verbruik (gemiddeld)
3,7 l/100 km
85 g/km CO2, A-label
Afmetingen
3.940 x 1.745 x 1.500 mm (l x b x h)
2.560 mm (wielbasis)
1.065 kg
36 l (benzine)
bagageruimte n.b.
Prijzen
€ 28.495 (NL)
€ 28.890 (B) – Premiere
Yaris4 rijder heeft op 23 december 2021 geschreven:
Nee, als je hem in werkelijkheid rijdt dan merk je dat het koppel van de electromotor dit ruimschoots compenseert, die springt bij als je haast hebt. Rijdt erg vlot ondanks dat Toyota hem zo niet heeft bedoeld, het is vooral een zeer zuinige stadsauto waarmee je nooit meer verbruikt dan 1 op 20 op de snelweg.
René heeft op 1 januari 2021 geschreven:
Jullie schrijven over de Yaris, dat zodra je haast hebt en snel de gaspedaal beroerd, hij veel toeren gaat maken omdat de benzine motor, meteen vol aan de bak moet
Zou het schelen als toyota, de yaris een turbo zou geven, om dit op te vangen?
Zou het schelen