Welja, we hadden nog niet genoeg hybrides. En dus knalt Toyota er gewoon nóg een bij: de Yaris.
Als Toyota straks met de plug-in Prius op de markt komt, heeft het maar liefst vijf hybrides in de aanbieding – en dan rekenen we de Lexus-jongens niet eens mee. De Yaris waar we het hier over hebben, kon nog wel eens een van de belangrijkste zijn – het is in ieder geval een van de beste. Nou ja, minst beroerde.
Dat ligt vooral aan het feit dat hij klein is – een stadsautootje. Met snelwegpretenties, maar toch: bovenal bedoeld voor optrekken-stilstaan, kruipdoor-sluipdoor en niet harder dan 50 km/u. En laat dat hele hybridegedoe daar nu bij uitstek geschikt voor zijn. Zolang je niet de hele tijd als een gek op het gas gaat staan, blijkt die gekke Yaris dat elektrische rijden namelijk behoorlijk lang vol te kunnen houden.
Toyota houdt het op twee hele kilometers (goh), maar in de stad rem je natuurlijk ook veel af, waarmee je de accu weer oplaadt. In de praktijk kun je met een hoop goede wil en een fluwelen voetje (of een druk op de ev-knop, die elektrisch rijden ‘forceert’) de halve stad door zonder één druppel benzine te verbruiken. Kijk, dan heb je het ergens over.
Ten tweede ziet de hybride Yaris er nu eens een keer níét verschrikkelijk stom uit. Sterker, ze hebben bij Toyota hun best gedaan iets extra aardigs van hem te maken. Een stoerder front, led’jes voor en achter, 16 inch wielen (indien Dynamic) – het is nog altijd geen nekkendraaier, maar we kennen ze beroerder. Meer pluspunten: hij is verrassend ruim van binnen. De batterijen (kleiner dan die van de Prius) passen onder de achterbank en de rest van de elektra zit bij de motor, dus daar heb je geen last van. Achterin zitten gaat prima en de bagageruimte is ook oké.
Laatste en voor velen (met name de zakelijken onder ons) waarschijnlijk de belangrijkste plus: hij verbruikt maar 3,5 l/100 km (wij haalden een keurige 4,2) en is met 79 gram prikbubbeltjes per kilometer tot 2013 vrij van bpm en mrb, en tot en met 2015 goed voor 14 procent bijtelling.
Gelukkig (we zouden eens van ons geloof vallen) gaat niet alles goed bij de Yaris. De besturing is zo levendig als een helikopterkat. De demping is te stuiterig, de vering juist te week. De immens ellendige cvt-automaat is een herrieschopper, leidt tot onrust en haalt door in één keer gillend in de toeren te klimmen als je een keer gas geeft, elk plezier uit optrekken. Mede daarom merk je vrijwel nooit dat deze Yaris 100 pk schijnt te hebben.
Hij komt mee met het verkeer, maar nooit meer dan dat. Daarbij hinkt Toyota op twee gedachten: wél vermogen, wel een sportief uiterlijk, maar de ‘Power’-knop van de Prius schittert door afwezigheid. ‘Past niet bij het karakter’, aldus de Japanners. Duh. Het interieur is aardig, maar wel érg plastic en de aanschafprijs van minimaal 18 mille is stevig. Benzine, elektra, goed nieuws, slecht nieuws – hoe veel meer hybride wil je het hebben?
Toyota Yaris Full Hybrid Aspiration
12/20
Cijfers
0-100 km/u: 11,8 s
Top: 165 km/u
Verbruik: 3,5 l/100 km
Motor: 1.497 cc, viercilinder benzine + 45 kW elektromotor
Aandrijving: voor
Vermogen: 100 pk
Koppel: 169 Nm
Gewicht: 1.060 kg
CO2: 79 g/km
Prijs
NL € 18.490
BE n.n.b.
Vonnis
Hybride-technologie komt in de Yaris beter tot zijn recht dan ooit. Nou nog een normale automaat, betere onderstel-afstemming, goede besturing: enfin...
Reacties