Het is niet ingewikkeld. Deze auto heeft een bijzonder eenvoudige opdracht gekregen. Bijzonder eenvoudig, maar tegelijkertijd vreselijk moeilijk. Een opdracht die door de beste autoproducenten ter wereld is vermeden of uitgesteld, of waar ze domweg in hebben gefaald. VW’s missie is het vervaardigen van een geloofwaardige rivaal voor de Mazda MX-5.
Kijk eens wat een spoor van vernieling Mazda heeft getrokken. In de twintig jaar dat hij bestaat, heeft de MX-5 de Toyota MR2 weggevaagd. Alsmede de MG F en TF – de huidige versie tel ik niet mee, want dat is een zombie en geen auto. De Fiat Barchetta. De krachteloze en specificatiearme BMW Z3, die helemaal over de top is gegaan door Z4 te worden. De Honda CRX del Sol (wie kent hem niet), die sowieso een mal half-sedanachtig vehikel was. Het zal niet meevallen om de hindernissen te nemen waar die auto’s over zijn gestruikeld. Maar VW heeft zich de afgelopen vijf jaar een autoproducent betoond die moeite heeft om het woord mislukken te spellen.
Helaas is de Bluesport op dit moment nog slechts een concept. Aan de andere kant is het wel een erg realistisch concept, is het zorgvuldig ontwikkeld op de strenge basis van bestaande Volkswagen-componenten, en is het in overeenstemming met wereldwijd geldende wetten. Het is bovendien een slim formaat dat binnenin voldoende ruimte biedt aan lange mensen – ook met het dak dicht – en dat zowel voor- als achterin fatsoenlijke kofferruimte heeft. O zeker, hij heeft ook een echt dak.
Projectleider van het concept is Marco Fabiano, een ware petrolhead. ‘Mijn vader werkte voor VW en ik ben in Wolfsburg geboren, maar ik zie mezelf als Italiaan’, verklaart hij met een vette Duitse tongval. Ik neem aan dat het goed is om Italiaan te zijn als je je moet inleven in een klein sportautootje.
Zijn opdracht was aangenaam helder. ‘De MX-5 is vanaf het begin het doel geweest. We moesten dus een goedkope auto maken met de motor in het midden, de duurdere Audi TT met de motor voorin hadden we al in de groep. En het moest ook een lichtgewicht viercilinder worden.’ Niet dat die kenmerken de prestaties beperken – hij grijnst bij de gedachte aan een Bluesport met de 265 pk-motor van de Scirocco R.
‘De Bluesport rijdt als een auto met de motor in het middan. De lichte neus draait zichzelf de bochten in en de kont geeft grip bij het uitrijden van de bocht’
Tot de VW-methode behoort de keuze uit een gekmakend scala aan motoren. Om Mazda naar de kroon te steken, zal de keuze vallen op de verbluffend kleine 1.4 TSI-motor, die er nu zelfs 180 pk uit kan persen. Maar het showmodel heeft een diesel. Dat komt een tikje merkwaardig over tot je het hele plaatje ziet: hij is gepresenteerd in Detroit, want VW is momenteel bezig het weerspannige collectieve bewustzijn van de Amerikanen ervan te doordringen dat diesels beter zijn voor het milieu dan hybrides. Oké, het is een diesel en daar zal ik het mee moeten doen. Voor een showmodel rijdt hij trouwens prima.
De koets bestaat grotendeels uit echt staal en de ophanging uit standaard componenten. De motor is een gewone VW 2.0 diesel, getuned tot 180 pk, die een DSG-bak aanstuurt. Meestal rijden we conceptmodellen in gevangenschap, maar deze heeft een kenteken, dus kan ik ermee naar buiten. Sterker nog, ik rijd ermee door de Alpen. De snelheidbegrenzer staat op 100 km/u, maar op deze weg is dat behoorlijk snel.
Hij rijdt echt als een auto met de motor in het midden. De lichte voorkant lijkt zichzelf de bochten in te draaien, het sturen geeft een realistisch gevoel – wat een flinke meevaller is in een conceptmodel – en de kont zakt bij het uitrijden van de bocht in om koortsachtig grip op het wegdek te krijgen. Het zit lekker, wat onder andere komt doordat de motor dichtbij je ruggengraat zit. Ja, deze auto is in potentie geweldig, maar het heeft weinig zin om uit te wijden over de details van het chassis omdat de onderdelen toch worden vervangen voordat de auto in productie gaat.
Het conceptmodel heeft voorin Polo-ophanging en achterin Golf-ophanging, maar de echte auto krijgt straks nieuwe onderdelen van de firma MQB, uit de Audi A1. MQB zal uiteindelijk onderdelen gaan leveren aan alle auto’s uit de groep met een dwars geplaatste motor. Daartoe zullen ook elektronica en plaatmaterialen behoren – het grootste onderhuidse onderdeel dat uniek is voor de Bluesport is het motorhuis, maar dat weten ze met behulp van speciaal lichtgewicht aluminium en tegen geringe kosten op te lossen.
VW schat dat deze combinatie van 0 naar 100 gaat in 6,2 seconden. Maar de dieselmotor past niet bij deze auto – het is net een bijlhandvat aan een scalpel. Je wilt iets met meer precisie, meer pit, meer enthousiasme. Een benzinemotor dus. VW verwacht dat hij 1 op 23 zal lopen op diesel, maar de zuinigheid zit ‘m niet alleen in de motor. Die zit ook in het geringe gewicht en in het stop-startsysteem, dus mogen we aannemen dat ook een TSI pittig zal zijn.
Ik heb de vorm voor het laatst bewaard omdat je inmiddels je eigen mening wel zult hebben gevormd. Hij ziet er prachtig uit. Dat kon je van de mislukte MX-5-rivalen bepaald niet zeggen. De neus glimlacht, maar vermijdt schattigheid, de zijkanten krijgen Schwung bij de wielkasten en de achterlichten zijn zo breed geplaatst dat hij er nog platter door oogt. Het is het werk van een team van VW’s ontwerpstudio in Potsdam onder leiding van Thomas Ingenlath.
Tenzij er iemand een ernstige vergissing begaat, zal de productieversie niet veel eenvoudiger hoeven. Alleen het interieur zal het vermoedelijk niet helemaal overleven. Ik wed dat die schitterende van rood naar blauw verkleurende verwarmingsindicatie verdwijnt. Jammer. Maar het zal wel moeten want dat is echt te duur.
De grap van deze auto wordt dat hij degelijk, leuk en goedkoop zal zijn. De grote bazen zullen binnen een maand of twee besluiten er al dan niet mee door te gaan. Doen ze dat, dan staat-ie er waarschijnlijk over twee jaar. Natuurlijk zijn er andere autofabrikanten de mist ingegaan, maar kijk nou eens goed en vraag je af wat er eigenlijk fout kan gaan. Niks toch?
Reacties