Ja, dat is een mevrouw daar in de achterbak. Ze zit daar op een zogeheten dickie seat – een klapstoel in de bak – die in oude motorvoertuigen plaats bood aan de bedienden en de kindermeisjes. Maar zij is geen bediende, en dit is ook al geen oud motorvoertuig. Dit is een 2+2 coupé, met een uitklapbare klep boven de achterstoelen. Zodoende kan het menselijk hoofd al fresco genieten, waardoor de achterruit getransformeerd wordt in een speedbootachtig schermpje. Of een guillotine. Geen wonder, dus, dat ze zo benauwd kijkt.
Wie heeft deze gevaarlijke machine bedacht?
Dit was de tweede in de American Motors Corporation AMX-prototypeserie, en hij werd in slechts 78 dagen gemaakt door de Italiaanse carrosseriebouwer Vignale, in 1966. De strak gevormde carrosserie had, volgens een lid van het ontwerpteam, de looks van een ‘nat T-shirt’.
In tegenstelling tot de meeste conceptcars kon de AMC Vignale AMX echt rijden, met dank aan een 4,7-liter V8. Het stuur was gemaakt van glimmend walnoothout en de stoelen waren bekleed met ‘handschoenzacht beige leer’, zoals een honkbalhandschoen.
Hoe werkte die dickie seat precies?
De ‘ramble seat’, zoals de dickie seat door AMC wel werd genoemd, werd in stelling gebracht door middel van een knop in de cabine. Er bevonden zich twee kleinere stoelen in de auto zelf, voor wanneer de ramble seat niet was uitgeklapt. Dus eigenlijk is de AMC Vignale AMX een zeszitter.
Helaas: de ramble seat was te kostbaar om werkelijk in productie te worden genomen. En terwijl de AMX-conceptserie voortleefde als de Javelin-productieauto wordt AMC door de wereld herinnerd vanwege de Pacer, die te zien was in Wayne’s World. Het bedrijf werd later gekocht door Chrysler en hernoemd tot Eagle.
Reacties