
Hij werd genoemd naar een vliegtuig, niet naar een paard, en hij zag er oorspronkelijk heel anders uit dan hoe je ‘m vandaag de dag kent.
Het was 1962. De babyboomers hadden transport nodig. Wat was een betere manier om de edele Amerikaanse volksgeest te verheffen dan een nieuwe sportauto te noemen naar een vechtmachine – de P-51 Mustang – die de oorlog had gewonnen in de handen van hun vaders? De marketingmannetjes waren gek op het idee. Maar iets minder zeker over de auto. Zo begon een gevecht met de techneuten tot, uiteindelijk, de Mustang I-concept die je hier ziet, een heel andere auto werd.
1
Geen V8, hier. In plaats daarvan had de oorspronkelijke Mustang een 1,5-liter viercilinder (maar wel geschikt in de V-vorm), die maar 90 pk produceerde. Hij lag in het midden van de auto, wat in de jaren zestig tamelijk ongebruikelijk was, en werd omringd door een stalen buizenframe.
2
Afgekeken van de vederlichte Britse roadsters, kozen de techneuten ervoor om de carrosserie in aluminium uit te voeren – om het gewicht laag te houden. Ze rustten de auto uit met onafhankelijke ophanging en schijfremmen, dus hij werd echt ontworpen om goed te kunnen rijden (hoewel z’n kop en kont amper te onderscheiden waren).
3
Het project werd van een kleimodel tot een echt lopende auto in maar 60 dagen, dankzij een assemblageteam in Los Angeles. Dan Gurney reed voor het eerst in de auto voorafgaand aan de Amerikaanse GP in 1962, en zat helemaal niet zo ver uit de buurt van de F1-rondetijden.
4
Fords marketingbaas besloot uiteindelijk dat dit design ‘te vergezocht’ was en, nog belangrijker, te duur om te maken. Wat mensen echt wilden, was een goedkope musclecar, zei hij, en dus werd het concept gekneed naar de auto die we vandaag de dag nog steeds kennen. Met sindsdien meer dan acht miljoen verkochte Mustangs wereldwijd, had hij waarschijnlijk gelijk.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Is zo’n brute Ford Mustang na twintig jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De volgende praktische Ford Mustang is niet elektrisch, maar krijgt een dikke V8

Ford: ga niet rijden in rijdersauto’s van Ford

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Het ooit zo populaire Ford is nu ook in Europa een kleiner merk dan BMW

Deze ondergewaardeerde sportieve sedans zijn tegenwoordig heel betaalbaar (en zijn geen Audi of BMW)

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)
