Ze bestaan nog: auto’s die worden ontwikkeld door liefhebbers, voor liefhebbers. Nota bene vervoersmiddelengigant Toyota heeft zich tot doel gesteld om leuk sturend spul te maken, met als resultaat de GT/GR86, Supra en de GR Yaris. Die laatste is nu toe aan een update; en ja, daar was ruimte voor. We weten dat we het origineel destijds ophemelden als een van de tofste vondsten sinds stroopwafels, maar na vele autosportkilometers hadden de Gazoo-types hun lijstje met verbeteringen klaarliggen.
De GR Yaris, om je geheugen op te frissen, is een Yaris die niets met de Yaris te maken heeft. Alleen de koplampen, spiegels en de antenne vind je ook terug op de hybride van je tante. Toyota riep hem in het leven om er rally’s mee te gaan rijden en gaf hem daartoe een eigen, uitgeklopte driedeurs carrosserie, een koolstofvezel dak, een driecilinder turbomotor, instelbare vierwielaandrijving en de attitude van een opstandige kleuter aan de speed.
Meer vermogen en meer koppel uit de driecilinder
Met deze facelift krijg je meer pk’s, 280 in plaats van 261, en meer koppel: 390 in plaats van 360 Nm. Het koelsysteem werd verbeterd en er is optionele waterspray voor de intercooler. De vierwielaandrijving kreeg aangepaste verhoudingen, de carrosserie werd verder verstevigd en zaken die bij rally’s tijdrovend bleken om te vervangen, zoals bumperdelen met lampjes erin, werden opnieuw ontworpen.
Binnenin is de zitpositie lager, het zicht naar buiten beter en ziet het dashboard er compleet anders uit: in plaats van het standaard Yaris-paneel krijg je een hoekig blok plastic met twee schermen en belangrijke knoppen binnen handbereik. Mooi? Ja, van doelmatigheid. De GR Yaris is het tegenovergestelde van een parts bin special, en je zult het weten ook.
Er is nu ook een automaat (maar de liefhebber wil de handbak)
Oh ja: er werd ook ‘even’ een nieuwe achttraps DCT-automaat ontwikkeld. De meeste klanten vragen nog steeds naar de handbak, maar met de optie van een flippertransmissie hoopt Toyota nog meer gekkies te bedienen. We proberen beide transmissies op het kleine maar uitdagende Circuit du Laquais, net buiten Lyon. De GR Yaris is hier bovenal… makkelijk. Hij maakt beukende prestaties kinderlijk toegankelijk, barst van de grip en raakt pas uit balans als je dat wilt.
Bij een ruk aan de handrem koppelt de achterwielaandrijving zich los. De Track-modus varieert de krachtverdeling op de assen nu tussen 60/40 en 30/70 en weet daarmee elke bocht te vermorzelen. Dreig je te wijd te gaan, lift het gas een millimeter en je gaat als een magneet naar de apex. De handbak laat zich kort en knokig heen en weer rammen; de automaat schakelt met rake klappen en amper vertraging.
De vernieuwde Toyota GR Yaris op de weg
Op de weg is ie nog leuker. De kracht van de GR Yaris is dat ie in de basis een rallyauto is, met een rallyinsteek en rallyophanging. Dat betekent niet alleen dat je hem nooit aan de grond rijdt, maar ook dat hij op slecht wegdek niet bokt en stuitert, maar danst. De scherpe randjes zijn afgerond, waardoor hij niet oncomfortabel of zenuwachtig is, maar juist handelbaar, kneedbaar en vertrouwenwekkend. Je mept ’m als een boksbal van bocht naar bocht.
Zijn besturing is nauw afgewogen, zijn remmen zijn solide en progressief. De motor kolkt al bij lage toeren van het koppel en bij de handbak geeft de iMT-functie feilloos tussengas als je terugschakelt. Zijn er dan ook minpunten? De stoelen, waarvan de bolsters zo zacht zijn dat je je met een been tegen de middentunnel schrap moeten zetten. En de instellingen voor de ADAS-systemen en het motorgeluid via de speakers (uit, laag, medium of hoog) zitten begraven in de schermen. Het zijn slechts kleine smetjes op deze hemelse ervaring.
De prijs van de vernieuwde Toyota GR Yaris is wel een dingetje
De prijs? Nou, daar ga je dan. Dromen in duigen, alles. In Nederland ontvangt dit CO2-monstertje zoveel straf-BPM dat hij nu 81.795 euro kost; en de automaat zelfs 94.295 euro (in België hebben we het respectievelijk over 48.630 en 51.270 euro). Is dat te veel geld? Ja, want dit is nog altijd een B-segmenter.
Maar ook nee, want welk mainstream merk stelt nog een legertje fanatiekelingen aan om zo’n veelzijdig en knettereffectief kanon in elkaar te schroeven? Het simpele feit dat deze vernieuwde Toyota GR Yaris bestaat is een overwinning voor de autoliefhebberij. En als je ’m beleeft en beseft hoeveel moeite er in ’m is gaan zitten… Wie weet wat je dan voor ’m overhebt.
Prijzen: € 81.795 (NL) / € 48.630 (B)
Motorinhoud: 1.618 cc
Motortype: driecilinder turbo
Power: 280 pk/206 kW, 390 Nm
Aandrijving: vier wielen, 6v handbak
Acceleratie: 0-100 km/u in 5,2 s
Topsnelheid: 230 km/u
Verbruik: 8,7 l/100 km
CO2-uitstoot: 197 g/km
Tankinhoud: 50 l (benzine)
Afmetingen: 3.995 x 1.805 x 1.455 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.560 mm
Gewicht: 1.280 kg
Bagage: 174 l
Reacties