‘We weten dat er mensen zijn die plezier willen hebben, maar dat raden we af.’ Het zijn woorden die je verwacht te horen van een Duits automerk, maar in dit geval zijn het de Zweden die geen grappen maken. De afkeer voor pret is de reden dat de stabiliteitscontrole in de nieuwe Volvo EX30 nooit volledig kan worden uitgeschakeld.
Betekent dit dat de snelst accelererende Volvo aller tijden dan niet keurig zijwaarts over een groot bevroren meer in Zweden kan glijden? Dit is toch cruciale informatie voor de gemiddelde Nederlandse autokoper. Als vooraanstaand consumentenplatform zijn we maar eens afgereisd naar Zweeds Lapland om dit wetenschappelijk te onderzoeken – we maakten immers notities.
Van Volvo had deze EX30 niet zoveel vermogen hoeven krijgen
Volgens Volvo is de enige reden om de ESC eventueel uit te schakelen het toelaten van een klein beetje wielspin om jezelf los te rijden uit de sneeuw, maar het systeem zal altijd waakzaam blijven. Voor driftplezier moet je aankloppen bij Polestar. Maar als het enkel draait om doelmatigheid, waarom zou je een verstandige EV dan 428 pk geven? Nou, als het aan Volvo lag, had de EX30 waarschijnlijk helemaal niet zoveel vermogen gehad, zo legt iemand van het merk ons uit.
Het platform, inclusief de krachtige elektromotoren, komt van moederconcern Geely en het merk kreeg weinig keuze over de hoeveelheid power. Overigens: als je het allemaal wat overdreven vindt, dan kun je de EX30 ook kopen met enkel achterwielaandrijving en 272 pk. Met alle systemen ingeschakeld volgt de bips van de auto netjes de neus. Krijgt de auto lucht van gripverlies, dan remt ie razendsnel een wieltje bij om de boel recht te houden. Ongetwijfeld de veiligste en snelste manier om een ijsmeer over te komen, maar niet de leukste.
Kun je driften in Volvo EX30 Twin Motor Performance?
Tijd voor een rondje met het ESC ‘een beetje uit’. In de achterwielaangedreven versie – waarvan je toch wel verwacht dat het de meest speelse is van de twee – komt er al wat beweging in de heupen, maar pas als we in de 428 pk sterke vierwielaandrijver stappen, merken we dat de vrome Volvo heus wel een ondeugende kant heeft.
Door de vierwielaandrijving kun je iets meer snelheid maken op het ijs, en door je voet van het rechterpedaal te halen, zorgt de eenpedaalsmodus dat de auto afremt. De neus duikt dan iets omlaag en de achterkant komt naar buiten. Stuur je te veel tegen, dan neemt de EX30 het vermogen weg en raak je de drift kwijt. Maar hou je de drifthoek en de stuurinput precies waar ze moeten zijn, dan kun je de volledige ijsbaan van 3 kilometer dwars aan elkaar rijgen.
De ESC en het richten van de neus met de eenpedaalsmodus voegen een extra dimensie toe, maar ergens maakt de uitdaging het extra leuk. Voor de veiligheid focuste Volvo bij EX30 op de balans van het onderstel, maar laat dat nou ook een perfecte eigenschap zijn voor het betere speelwerk. De auto laat je perfect weten wat ie gaat doen en door deze voorspelbaarheid kun je optimaal anticiperen en met vertrouwen het gewicht omgooien om de volgende bocht door te driften.
Wat we nog missen in het EX30-gamma
Het feit dat de EX30 ondanks (of juist dankzij?) de strenge opvoeding van Volvo zo losbandig is, maakt het eigenlijk extra jammer dat het merk geen boodschap heeft aan een extra sportieve uitvoering. Hij hoeft niet eens meer vermogen te hebben; gewoon een modus waar de nadruk op de achterwielen ligt, écht uitschakelbare ESC en misschien een set Öhlins-dempers van broertje Polestar. Of nog beter: vergeet die hele merkstrategie en laat Polestar een EX30 ombouwen.
In Nederland en België zul je ongetwijfeld weinig merken van de driftige aard van de nieuwste elektrische Volvo. Als je probeert de opgegeven 0-naar-100-tijd van 3,6 seconden te halen, zul je op nat wegdek misschien merken dat de achterkant even grip verliest, maar daarbuiten zul je een hoop tempo moeten maken om dit ding zonder sneeuw dwars te krijgen. En laat dat dus precies zijn wat Volvo niet wil.
Als je deze Volvo EX30 Twin Motor Performance kiest, zit je ook altijd vast de grotere 69-kWh batterij en het Plus-pakket. Alles bij elkaar kost deze uitvoering van de EX30 in Nederland en België rond de 50.000 euro. Veel mensen zullen dan toch gaan voor de achterwielaangedreven versie van zo’n 10.000 euro minder, vermoeden we. En ach, veel bevroren meren hebben we hier toch niet.
Prijs
€ 49.995 (NL)
€ 50.510 (B)
Aantal motoren
2
Power
428 pk/315 kW, 543 Nm
Accu
69 kWh
Aandrijving
vier wielen, traploos
Acceleratie
0-100 km/u in 3,6 s
Topsnelheid
180 km/u
Verbruik
17,5 kWh/100 km
Actieradius
450 km
Laadtijd
26,5 min. bij 175 kW (80%)
Afmetingen
4.233 x 1.837 1.555 mm (l x b x h)
Wielbasis
2.650 mm
Gewicht
1.840 kg
Bagage
318/622 l
Voor
Veel power, leuk rijden en een schappelijke prijs
Tegen
Wel erg clean interieur; dashboard ziet eruit als een ziekenhuisvloer
Johan heeft op 22 juni 2024 geschreven:
Allemaal heel leuk dat vermogen, echter zou ik liever een EX30 zonder veel vermogen maar wel eentje zonder software bugs. Niet normaal meer hoeveel tekortkomingen de EX30 heeft op dit gebied. Het is na elke update weer de vraag welke problemen zijn opgelost en welke er weer terug zijn gekomen. Inmiddels heb ik software 1.4 en nog steeds ervaar ik veel irritatie op dit gebied.Verder fijne auto hoor.