Volvo is een jaar geleden gestopt met het ontwikkelen van R-modellen. Maar je kunt er nog wel een volgens R-recept krijgen. Inmiddels is het al vijf jaar geleden dat Volvo twee auto’s introduceerde met het bekende R-label (de S60 en de V70). In april 2007 liet Volvo-directeur Frederik Arp…
Volvo is een jaar geleden gestopt met het ontwikkelen van R-modellen. Maar je kunt er nog wel een volgens R-recept krijgen.
Inmiddels is het al vijf jaar geleden dat Volvo twee auto’s introduceerde met het bekende R-label (de S60 en de V70). In april 2007 liet Volvo-directeur Frederik Arp weten dat het merk stopt met de ontwikkeling van R-modellen omdat het niet wil meedoen aan de pk-wedloop. Jammer, maar niet getreurd. Zoals je in het intro van dit verhaal kunt lezen is het toch nog enigszins mogelijk om jezelf een soort van R-Volvo aan te meten.
Let op; dat kun je doen door bijvoorbeeld een C30 1.6 D(iesel) te bestellen – denk aan onze ex-duurtester – en vervolgens op de optielijst het hokje naast de tekst ‘R-design’ aan te vinken. Echter, aangezien we van mening zijn dat ook het ingrediënt ‘dikke motor met meer dan 200 pk’ tot het R-recept behoort, is het beter om – naar voorbeeld van de Volvo-importeur – een V50 T5 R-design te bestellen met onder de motorkap een heerlijke vijfcilinder turbomotor. Je weet wel, die motor die je ook kan vinden in de Ford Focus ST. In de Volvo haalt deze geweldig klinkende motor (denk aan het geluid van een oude Audi Quattro) 230 pk, in de Ford doet de 2,5-liter vijfcilinder het ietsje rustiger aan met 225 pk. Desondanks ontlopen de auto’s elkaar bijna niet qua prestaties – zelfs al is de Volvo zo’n honderd kilo zwaarder dan de Ford.
Met die vijfcilinder in de V50 R-design beschik je (na een aantal weken levertijd) ons inziens niet in alle opzichten over een oprechte R-Volvo, daar is de V50 qua weggedrag niet sportief genoeg voor – zeker in vergelijking met de R-versies van de S60 en V70. Je kunt hem het best vergelijken met de 850 R, want beide auto’s bieden ongeveer dezelfde prestaties en hebben allebei dat relaxte, veilige en praktische karakter dat je eigenlijk alleen bij Volvo kan vinden. Natuurlijk, een vleugje sportiviteit vind je wel in de V50 T5, maar de auto is niet scherp genoeg in de besturing en het ontbreekt de Volvo aan een inspirerend onderstel. Kortom, het R-designpakket is er vooral voor de looks, niet voor de prestaties.
Tot slot; het pakket voor de V50 T5 Summum kost 2.800 euro (voor de Momentum is de prijs 3.200 euro) en bestaat uit een opvallende bodykit, naar keuze 17- of 18-inch velgen, speciale leren bekleding en tja, nog veel meer. De moeite waard om aan te schaffen? Niet per se, omdat er helemaal niks mis is met de V50 T5 in de standaarduitvoering.
Maar wil je de oude R-tijd deels laten herleven in een modern jasje, dan kan je niet anders dan het R-designpakket aanvinken op de optielijst. Vergeet daarbij dan niet dat het pakket alleen invloed heeft op het uiterlijk van je V50, niet op de prestaties. Daarvoor zul je toch echt naar ‘huistuner’ Heico moeten gaan.
Reacties