Je zou het tussen alles Fiesta’s, Focussen en EcoSports bijna vergeten, maar Ford is in de basis natuurlijk een Amerikaans bedrijf. En veel Amerikaanser dan de Ford F-150 Raptor Super Cab wordt het niet.
Komt de Raptor ook naar Europa?
Wellicht krijgen we in Europa binnenkort een qua afmetingen wat meer Europese Ranger Raptor in de showrooms. Vooralsnog heeft Ford geen plannen om de oer-Amerikaanse F-150 Raptor hier te gaan verkopen. Maar er is altijd nog zoiets als grijze import. Het zou voor ons als bedreven voorzieners in autoconsumentenadvies geen pas geven om er niet een te lenen en te checken hoe hij het doet op Europese grond, toch?
Ach, wie houden we hier eigenlijk voor de gek? We konden de kans toch niet laten lopen om met zo ongeveer de stoerste auto aller tijden een beetje over onze brave, smalle wegen vol kleine hatchbacks te gaan rijden? Dat is immers hartstikke ongepast, en dus leuk.
Zelfs Raptors zijn niet immuun voor het moderne begrip downsizing, en zodoende heeft de bombastische V8 van de vorige generatie plaatsgemaakt voor een turbo-V6. Oeps. Maar voordat je over je toeren raakt: die motor is goeddeels hetzelfde als de V6 van de Ford GT, maar dan wat makker afgesteld. Zonder overdrijven: dit ding werpt zichzelf naar de horizon op een manier die doet vermoeden dat hij helemaal geen manieren heeft.
De Raptor is met niets te vergelijken
Het indringende aroma van verhitte remmen komt je tegemoet als je snelheid van je af moet schudden omdat er een bocht nadert, en dan bewijst de Raptor dat hij geen Cayenne Turbo is. Dit is een veel lossere en een meer eigenzinnige ‘auto’ dan zo’n Porsche. Aan z’n breedte wen je vrij snel, omdat de Raptor weliswaar enorm is, maar ook behoorlijk hoekig, zonder noemenswaardige uitstulpingen.
Bij lage snelheden is ie wat ongedurig; de Raptor heeft snelheid en toewijding nodig om behoorlijk te functioneren. In feite smeekt ie je erom. En vind je een stuk ruig terrein om met ’m tekeer te kunnen gaan? Dan merk je dat ie uniek is – hij biedt ongeëvenaard veel tractie en waanzinnige golven koppel. Hij heeft een Baja-modus. Alleen al die naam geeft aan dat hij niet van plan is zich te laten stoppen door de omstandigheden, wat die verder ook mogen zijn.
Wat zal hij hier gaan kosten?
Maar hij kan ook volwassen zaken aan. Zo is ie mans genoeg om een volledige bungalow te trekken. Dat terwijl de standaard tientraps automaat ‘m ongekend rustig laat dobberen op de snelweg. Hij heeft te veel ratio’s om schakelen met de flippers als een realistische optie te beschouwen. Ons advies is om het ’m zelf maar op te laten knappen en uit te laten zoeken. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat ie al bij 50 km/u opschakelt naar z’n achtste versnelling.
En ja, hij past op onze wegen – al scheelt het niet veel. Hoewel ie een totaal koopje is in de States – daar kost hij nog geen 40.000 euro – zul je er hier dankzij ons enorm autovriendelijke fiscale klimaat veel meer voor moeten betalen. We hebben geen idee waar het precies op neer zou komen. We gokken ergens in de richting van 2 miljard euro. Maar eigenlijk is dat nog steeds een schijntje als je op de keper beschouwt wat ie allemaal kan.
Deze Ford F-150 Raptor Super Cab – mondvol – is lachwekkend, maar dan wel op een heerlijke, glorieuze wijze.
Specificaties Ford F-150 Raport Super Cab
Motor
3.490 cc
V6 biturbo
456 pk @ 5.000 tpm
691 Nm @ 3.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
10v automaat
Prestaties
0-96 km/u in 5,3 s
top 174 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,7 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
5.588 x 2.192 x 1.994 mm
(l x b x h)
3.409 mm (wielbasis)
2.506 kg
87 l (benzine)
1.495 l (laadbak)
Prijs
n.b. (NL)
n.b. (B)
VONNIS
Te lang, te hoog, te breed, te krachtig en veel te mal. Tegelijkertijd kan ie álles. Neem ’m mee op een ruig uitje en hij wordt helemaal gek, maar even pruttelend naar de Lidl rollen vindt ie ook best. Humor op wielen
Reacties