We reden een week met de hartverwarmende Alfa 159 Sportwagon 3.2 JTS V6 Q4 TI, na de 8C Competizione en de Brera een van de coolste modellen die Alfa je kan leveren.
Natuurlijk staat daar een flink geldbedrag tegenover alvorens Alfa je met deze motorvariant en uitvoering de showroom laat uitrijden. Voor 51.000 euro krijg je echter een hoop mooie en vooral hartverwarmende spulletjes. Zo krijg je door te kiezen voor de TI (Italiaans voor Turismo Internazionale) wat ons betreft de mooiste uitvoering van de 159 met vierwielaandrijving: dikke sideskirts, Brembo-remmen, een twee centimeter verlaagd sportonderstel en 19-inch lichtmetalen wielen. Is dat alles? Nee, dat is niet alles. Bij de TI-uitvoering hoort ook een kleine hoeveelheid aluminiumaccenten (pedalen, dorpels), geweldig zitmeubilair (sportstoelen) met leren bekleding en billenverhitting en onder de mooie tellers hangt een fijn stuurwiel dat verdraait goed in de vuisten ligt. Basta, je begrijpt het al: het is goed toeven in de 159 TI.
Gelukkig is het ook goed rijden met de Alfa, voornamelijk door de 3,2-liter zescilinder onder de motorkap. Hij produceert 260 pk en 322 Nm, en doet dat vooral op een hele relaxte manier – niet zo explosief en opvliegend als de oude zescilinder van de 156 GTA. Dat is wel jammer, want de vorige 3.2 V6 was namelijk een stuk Italiaans Kraftwerk waar zelfs de Duitser jaloers op waren.
De nieuwe zespitter (uit de rekken van GM) mist wat ziel, maar klinkt wel buitengewoon donkerbruin en warmbloedig – echter niet zo geweldig als bijvoorbeeld een zescilinder van BMW. Dat ligt eraan dat de motor over het gehele toerenbereik hetzelfde klinkt. Bij hard accelereren hoor je namelijk nergens veranderingen in timbre of hardheid van de V6.
Tja, bij het lezen van het woord ‘zescilinder’ zijn er altijd een paar lezers die zich afvragen of-ie ook een beetje zuinig is. Die vraag kunnen we met een vette ‘nee’ beantwoorden en we zeggen erbij dat als je per se zuinig wil rijden, dan moet je een rollator kopen of het automobiele equivalent daarvan (Toyota Prius). Om je geweten te sussen: de 159 1.9 diesel is ook als TI-uitvoering verkrijgbaar. Je hoeft dus niet voor de zescilinder te kiezen, maar we raden aan om dat juist wel te doen – want dan wordt het toch weer wat warmer in Nederland.
Tot slot: hoe zit het met het weggedrag van de TI? Welnu, wat ons betreft is het voldoende strak en sportief voor dagelijks gebruik. Niet meer dan voldoende, want een vierwielaangedreven Audi of BMW met een vergelijkbaar aantal pk’s voelt toch een tikkeltje sportiever aan. Maar voor een vergelijkbare uitrusting moet je dan wel vijf mille meer neertellen. Precies het verschil van een navigatiesysteem en een superieure geluidsinstallatie. Wat wil een mens nog meer?
Reacties