BMW heeft zich inmiddels ontwikkeld tot de grootste DJ van autoland – van alles wordt door elkaar gemixed tot er iets nieuws ontstaat. Een 5 GT, bijvoorbeeld. Een beetje mengen – er is niets mis mee. Veel zaken (en mensen) winnen aan spanning, smaak, dynamiek en/of interessantheid als er…
BMW heeft zich inmiddels ontwikkeld tot de grootste DJ van autoland – van alles wordt door elkaar gemixed tot er iets nieuws ontstaat. Een 5 GT, bijvoorbeeld.
Een beetje mengen – er is niets mis mee. Veel zaken (en mensen) winnen aan spanning, smaak, dynamiek en/of interessantheid als er iets aan toegevoegd wordt. Een paar druppels water in je whisky, of een paar druppels citroen over je visje en je weet niet wat je proeft. Pindakaas én hagelslag op je boterham is al een iets eigenaardiger, maar een in redelijk brede kring geaccepteerde combinatie. Maar stort dat bammetje vol met pindakaas, hagelslag, een nieuwe haring, een halve ananas en een glas melk, en mensen zouden het idee kunnen krijgen dat je aan het overdrijven bent. Terwijl jij alleen maar je oh zo verantwoorde Schijf van 5 in één lunchhap propt. Wel, zo´n lunchhap is de BMW 5 GT.
Hij is namelijk van alles wat, en van niks een heleboel. Hij mag dan 5 heten, z’n onderstel en overige techniek zijn geheel afkomstig van de 7-serie. Hij mag er uitzien als een hatchback, hij is een sedan – of nee: een station. Of nee: alledrie. Hij heeft trekjes van, en zit bijna zo hoog als een SUV, maar heeft in geen enkele versie vierwielaandrijving. Hij heeft als toevoeging GT, wat iets sportiefs zou moeten inhouden, maar mist de V-vormige vouwen in de motorkap die sportief bedoelde modellen als de 3-serie, X1 en nieuwe 5 wel hebben, en de 7 expres niet. Dus, wat is ie nou? We zouden er nog een paar pagina’s voor nodig hebben om het uit te leggen, en dan nog zou je er niets van begrijpen. Net zoals wij, trouwens.
Goed, de vorm, daar komen we niet uit, dus laten we het over de inhoud hebben. Die is, allereerst in letterlijke zin, enorm. De 5 GT is namelijk een waar ruimtewonder. Op de achterbank kunnen drie basketballers riant zitten en hun benen over elkaar gooien zonder de voorstoelen te raken. Gooi die achterbank plat en je kunt – zo hebben we empirisch kunnen vaststellen – met gemak twee dikke matrassen vervoeren. Voorin heb je zeeën van ruimte, die optisch nog vergroot worden door het grote, zij het optionele glazen schuifdak. De luxe en afwerking staat op het niveau van de 7-serie en laat dus hoegenaamd niets te wensen over. Zeker niet in onze versie, die door de importeur middels snuisterijen als comfortzetels, head-up display, navigatie en leer was voorzien van een kleine 30 mille aan extra’s.
Rijden is, zeker met de glorieuze 245 pk en 540 Nm sterke 3,0-liter diesel, één doorlopend genoegen. Hij is verbazend snel, uiterst comfortabel en in dezelfde moeite door met de grootste vanzelfsprekendheid schroeiend hard bochten door te gooien. Een fenomenale rijmachine, inderdaad een GT in de ware zin des woords.
Kortom, wat moet je met een 5 GT? Misschien kun je je ‘m het beste voorstellen als een leuke, aardige, intelligente, ruimdenkende vrouw met een geweldig gevoel voor humor, die ook nog eens geweldig kan koken en eigenlijk beschikt over elk talent dat je je maar wensen kunt. Ze ziet er alleen niet uit. Als je je daar overheen kunt zetten, heb je nooit meer een andere partner nodig.
Reacties