Deze Aston Martin Vantage AMR is echt heel wat meer dan alleen maar chique lak en een paar stickers. Want middenin alle 200 exemplaren vinden we – hoera! – een handbak. Je weet toch, zoals vroeger. Die bak debuteert op deze uitvoering, maar zal aanstonds zijn te bestellen op alle Vantages, en Aston verwacht dat 10 tot 20 procent van de kopers ervoor zullen kiezen. Daarom is besloten te opteren voor dezelfde zevenbak, de Graziano, die we al kennen uit de oude V12, de Vantage S.
En dus krijg je een zogeheten dogleg-eerste versnelling – naar je toe, niet van je af, waarna de versnellingen twee tot en met zeven in een H-vorm zitten, zoals de een tot en met de zes in ‘normale’ auto’s. Een hoop technologie moet ervoor zorgen dat ook flipperfans voor de handbak kiezen – druk op een knop bij de pook en je schakelt rev-matching in bij het terugschakelen, waardoor je zult klinken als een ware hiel-en-teenkunstenaar, en als je wilt, kun je dan ook je voet op het gas houden bij opschakelen zonder dat de boel uit elkaar klapt.
Specificaties van de Aston Martin Vantage AMR
De Aston Martin Vantage AMR heeft dezelfde motor als het basismodel: de 4,0-liter twin-turbo V8, en – waar het vermogen 510 pk is gebleven – is het koppel iets geslonken, met 60 Nm tot 625 Nm. Zodoende is de topsnelheid van 320 km/u nu 6 km/u hoger dan op de Vantage met flippers maar kost het 0,4 seconde meer om van nul naar 100 km/u te gaan. Je wordt gecompenseerd doordat de auto 95 kilo lichter is dan de standaardversie (hij weegt nu 1.499 kilo zonder vloeistoffen). 70 kilo daarvan komt voor rekening van de lichtere bak en een mechanisch sperdifferentieel (de automaat doet het met een elektronische versie) en de rest aan z’n standaard koolstof-keramische remmen.
Het vinden van de eerste versnelling is nog een hele kluif (haha – dogleg, snappie), omdat Aston de pook zo heeft gemaakt dat ‘m naar linksonder drukken extra zwaar gaat – daarmee willen de Britten voorkomen dat je per ongeluk mis schakelt en de motor pardoes opblaast. Gelukkig heb je genoeg koppel om zo goed als alles in de tweede versnelling te doen. De automatische rev-matching van de Aston Martin Vantage AMR is erg goed maar het opschakelen voelt een beetje kunstmatig aan. De pedaalposities zijn geënt op die van Porsche, de meester in zulke zaken immers, maar de pook zelf voelt ongeveer 20 procent te groot. Een kleinere optie is te bestellen bij de Q-afdeling. Dat moet je dus maar doen.
Wat betreft de rest van de Aston Martin Vantage AMR kan iedereen die denkt dat moderne Astons te beschaafd zijn nu zijn of haar hart ophalen. Deze auto doet denken aan de brute Vantages uit de jaren tachtig en negentig. Probeer het zelf, liefst als het regent: het mechanische differentieel voelt veel minder zoet aan dan z’n elektronische tegenhanger, en al bij lage snelheden is hij heel prikkelbaar. Maar wat de een prikkelbaar noemt, vindt de ander waarschijnlijk communicatief.
Je voelt dat de Aston Martin Vantage AMR lichter is
Op droge wegen is hij standvastiger en biedt meer grip en dan voel je ook dat de AMR lichter is. Hij is de sportievere, meer atletische Vantage, een auto die veel overtuigender is geworden dankzij het gebruik van hardcore onderdelen. In de normale Vantage denk je toch aan de AMG GT, maar gekoppeld aan deze handbak (geen simpel klusje, deze motor is er niet voor gemaakt) denk je nooit meer aan een Mercedes – de AMR is eigenlijk een andere klasse. Die keus is dus gemaakt. In deze auto voel je je echt een onderdeel van de snelheid en de precisie waarmee je rijdt, en dat is de reden waarom je een auto als deze koopt. Simpel toch.
Specificaties Aston Martin Vantage AMR (2020)
Motor
4.000 cc
V8 biturbo
510 pk @ 6.000 tpm
625 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 320 km/u
Verbruik (gemiddeld)
Geen opgave l/100 km
285 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.465 x 1.942 x 1.274 mm (l x b x h)
2.704 mm (wielbasis)
1.499 kg
78 l (benzine)
350 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)
Reacties