Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD S-Line 6-bak

audi-a3-sportback-14-tfsi-cod-s-line-6
audi-a3-sportback-14-tfsi-cod-s-line-6
audi-a3-sportback-14-tfsi-cod-s-line-6
audi-a3-sportback-14-tfsi-cod-s-line-6
audi-a3-sportback-14-tfsi-cod-s-line-6
audi-a3-sportback-14-tfsi-cod-s-line-6
audi-a3-sportback-14-tfsi-cod-s-line-6
audi-a3-sportback-14-tfsi-cod-s-line-6
audi-a3-sportback-14-tfsi-cod-s-line-6
audi-a3-sportback-14-tfsi-cod-s-line-6

Iedereen houdt van Audi. Jong en oud, man en vrouw: ze lopen allemaal weg met de strakke styling, de smaakvolle interieurs en de mooie techniek. Los van dat de verschillende modelreeksen ontworpen lijken te zijn met behulp van een uit de kluiten gewassen kopieerapparaat – iets wat Audi trouwens belooft in de nabije toekomst te corrigeren – heeft het er alle schijn van dat het merk verder weinig fout kan doen.

En voldoet de A3 sportback aan alle verwachtingen?

Geheel aan die verwachting voldoet ook deze A3 Sportback, de vijfdeurs A3 die (heel marketingtechnisch verantwoord) iets later verschijnt dan de driedeurs. Met z’n mooie Avant-achtige daklijn is de Sportback een knappe verschijning. Hij staat op een iets langere wielbasis en is daarmee meteen een klap praktischer geworden, met zat beenruimte voor de achterpassagiers en een snufje meer bewegingsvrijheid voor je bagage.

Net als de driedeurs is ie zo’n 90 kilo lichter dan z’n voorganger door slim gebruik van allerhande lichtgewicht materialen en constructies. Die besparing kun je bij het volkruisen van de optielijst weer enigszins teniet doen door de toevoeging van talloze slimmigheden, zoals een instelbaar onderstel, parkeerhulp, adaptieve cruisecontrole en Audi Connect, een systeem dat met Google Earth en Streetview, Facebook, Twitter en voorlees-sms’jes haast handiger is dan de smartphone waaraan je het koppelt. Ook zaken die tot voor kort aan de absolute topklasse waren voorbehouden, zoals full-led-koplampen, zijn op de A3 te krijgen.

Het rijden zelf

We rijden de A3 Sportback in een S-Line-versie met de nog te introduceren 1.4 TFSI COD-motor. Die biedt niet alleen 140 pk en een breeduit beschikbaar koppel, maar ook cilinderuitschakeling (Cylinder On Demand); als je de motor niet te hard aan het werk zet, doen twee van de vier zuigers niet mee. Als bestuurder merk je daar nauwelijks iets van, terwijl het gemiddelde verbruik zelfs onder dat van de 1,2-liter instapper duikt.

Maar dat is niet het mooiste aan deze motor. We zijn fan van de 1.4 TFSI omdat hij normaal gezien welgemanierd en stil is, en toch heerlijk alert, gretig en happig uit de hoek kan komen. Omdat hij aanvoelt alsof ie veel meer pk’s op het wegdek afvuurt dan hij werkelijk heeft, en alsof hij daar de allergrootste lol aan beleeft. Omdat hij er bij elk toerental aan sleurt als een doorgedraaide touwtrekker. Het is een vriendje dat altijd in is voor een spelletje.

Vergeet je de zeventraps dsg en bestel je deze uitvoering met de boterzachte zesbak, die haast chirurgisch precies schakelt en getooid wordt met een schitterende aluminium pook, dan heb je een van de fijnste combinaties in dit segment te pakken. We zijn zelfs zo gecharmeerd van deze aandrijflijn dat we bereid zijn om ons gebruikelijke commentaar op Audi’s nogal afstandelijke besturing in te slikken en gewoon te zeggen: dit is een zalige auto.

15
20
Specificaties

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI COD S-Line 6-bak

15/20

Cijfers
0-100 km/u: 8,4 s
Top: 213 km/u
Verbruik: 4,8 l/100 km
Motor: 1.395 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 140 pk
Koppel: 250 Nm
Gewicht: 1.205 kg
CO2: 112 g/km

Prijs
NL n.n.b.
BE n.n.b.

Vonnis
De A3 Sportback is sjiek en praktisch, en met de 1.4 TFSI COD een genot om rustig én hard te rijden. Verlengt Audi’s reputatie als allemansvriend vakkundig

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken