Autotest: Audi R8 4.2 V8 Spyder

De R8 met V8 en open kap mag dan niet het snelste jongetje van de klas zijn, maar het is wel een betere keuze dan zijn sterkere broer.
 
Een supersportauto die lang­zamer is dan een hot hatch. Oh zeker, het is haarkloverij, maar harde cijfers liegen niet. In de acceleratie van 0 naar 100 km/u krijgt de R8 V8 Spyder klop van een opgepepte middenklasser, z’n kleine broertje, de RS3. Het gaat om 4,8 tegen 4,6 seconden. Altijd leuk voor een borrelpraatje.
 
De Audi-mannen zullen toch op zijn minst een keer heel hard ‘Donnerwetter!’ hebben geschreeuwd toen ze achter dit schokkende feit kwamen. R8-eigenaren worden bleek om de neus als een boodschappenauto die minder dan de helft van de prijs van hun bolide kostte hun te snel af is. We laten het rusten, want de Audi R8 blijkt zoveel meer in zijn mars te hebben.
 
Vooral de V8-versie moet je niet onderschatten. Goed, het is het instapmodel en daarmee zogenaamd een slap aftreksel van de V10. Een minionderzoek hier op de redactie leerde dat ik de enige was die de V8 lekkerder vindt rijden dan de V10. Hij is om te beginnen zestig kilo lichter en dat maakt dat de Audi een fijner weggedrag heeft.
 
Waar mij collega’s en ik het wel over eens waren, is dat de Spyder veruit favoriet is ten opzichte van de coupé. De open versie is honderd kilo zwaarder. Ik weet het, zojuist stak ik nog de loftrompet over het lagere gewicht van de V8, maar geloof me als ik zeg dat het dubbel en dwars gecompenseerd wordt.
 
Het is niet alleen maar het heerlijk vrije gevoel van open rijden. Dé attractie is de manier waarop je oren verwend worden. De V8 klinkt veel beter dan de V10. De topversie brengt een licht fluitend geluid voort, de V8 klinkt onheilspellend en gromt donkerbruin. Het raakt je diep van binnen.
 
Het punt is dat de V8 Spyder wel eens de fijnste R8 kon zijn en daarmee één van de beste sportauto’s van z’n generatie.
 
Het blok is steeds opgewaardeerd, maar het is in principe nog steeds dezelfde 4,2-liter motor als in de RS4. De nieuwe 444 pk sterke V8 uit de RS5 heeft ie dus niet. Om eerlijk te zijn, is de auto niet zo giftig als ik me ‘m herinnerde. Het meergewicht van de Spyder zal daar vast en zeker debet aan zijn. Verwacht niet dat hij als een bezetene alle versnellingen doorraast. Op een ding kun je gerust zijn: boven 100 km/u laat hij een RS3 ver achter zich. Met een turbomotor bereik je nooit de scherpte in het gaspedaal en gretigheid van de motor die je in deze R8 wel ervaart. Maar: pure snelheid is niet waar het bij deze auto draait.
 
Waar je vooral van geniet, is het motorgedrag boven 4.500 tpm, zeker als de limiet bij 8.500 tpm in zicht komt. De versnellingsbak houdt gelijke tred – deze handgeschakelde zesbak past geweldig goed bij de motor. De pook klikklakt soepel door de open schakelcoulissen. Het lijkt wel alsof de pook in de kaviaar is gedoopt. Het liefste zou je de hele tijd terugschakelen en genieten van het heerlijk plofje tussengas.
 
Deze prachtige kakofonie is natuurlijk het beste hoorbaar als de kap naar beneden gaat, zou je denken. Niets is minder waar. De R8 Spyder ziet er open beter uit, maar het geluid van de middenmotor vervliegt in de rijwind. Je kunt beter het dak dicht houden en alleen het achterraam laten zakken. Het is dan alsof je je oordoppen uit doet. Zowel de klank als het volume zijn dan op hun best.
 
Ben je een echte freak en wil je je R8 tot het uiterste drijven, dan kun je beter een coupé nemen. Wie wil dat nu eigenlijk met zo’n auto? De Spyder biedt 99 procent van de rijeigenschappen van de coupé en klinkt bovendien prachtig. De carrosserie geeft geen krimp, zelfs niet in snelle bochten. Het vertrouwen in de auto komt met emmers tegelijk. Dat kun je niet van elke sportauto met middenmotor zeggen. Is de V8 beter dan de V10? Dat is een lastige vraag, maar het is de vraag of het prijsverschil van bijna 40.000 euro wordt vergoed.
 
De instapper moet het doen zonder het tweevoudige adaptieve sportonderstel, maar voor een, ten opzichte van de aanschafprijs, bescheiden meerprijs kun je het meebestellen. Pas op! De R8 is niet goedkoop, maar daar staat, niet vanzelfsprekend, een uitgebreide standaarduitrusting tegenover. Met genoeg details die een auto zo leuk maken. Maar wil je veel meer, denk aan speciale bekleding, dan raakt je bankrekening snel leeg. Voordat je het weet zit je ver boven de basisprijs.
 
Nog even terug naar de hamvraag: is dit de beste R8? Natuurlijk kun je voor de absolute top gaan en de V10 Spyder bestellen, kies je voor rijeigenschappen dan is de V8 coupé wellicht een betere aanbieding. Ik bestempel deze open variant als mijn favoriet. Maakt dat ‘m dan de beste auto in z’n klasse? Op die vraag krijg je later vandaag het antwoord.
 
 
17
20
Specificaties

Specificaties: 4.2 V8 Spyder

 
Leuk 
Wegligging, uiterlijk en geluid zijn geweldig
 
Niet leuk
Hij is trager dan een RS3
 
TopGear-vonnis
Op de keper beschouwd de beste aanbieding, in geen geval is ie het kleine broertje van de V10
 
Prestaties  
0-100 km/u in 4,8 sec., top 300 km/u, 14,4 l/100 km
 
Techniek 
4.163 cc, V8, vierwiel-aandrijving, 424 pk, 430 Nm, 1.660 kg, 337 g/km CO2
 
Doen!   
Adaptief onderstel
 
Niet doen   
Op maat gemaakte vijfdelige kofferset
 
Prijs NL € 197.170
Prijs BE € 127.490

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken