Are friends electric? Elektrische auto’s zullen nog wel even controversieel blijven, maar met de Audi R8 e-tron wil iedereen wel vriendjes worden.

Het debat over de voors en tegens van elektrische auto’s kan het voortaan met één argument minder doen, want Audi heeft besloten de R8 e-tron niet in productie te nemen. Reden: wie gaat een zieke hoeveelheid geld (want dat zou hij zeker moeten gaan kosten) neertellen voor een auto die hij voor minder geld ook met een zalige V10-motor kan krijgen? Precies: niemand. Exit R8 e-tron dus.

Toch is het experiment allesbehalve mislukt. Audi heeft de elektrische R8 altijd gezien als een soort live-experiment, een rijdend laboratorium, een Frankenstein waar niet iedereen gillend voor wegrent. Een leerproject dus, uiteraard voornamelijk om te ondervinden hoe je een elektrische auto bouwt.

Audi kocht de accucellen (530 per auto) bij Panasonic, maar deed verder alles zelf en heeft daarbij naar eigen zeggen een hoeveelheid ervaring van onschatbare waarde opgedaan. Ervaring die zich dubbel en dwars terugbetaalt bij de ontwikkeling van toekomstige producten. Niet alleen op elektragebied trouwens: de gelegenheid werd ook aangegrepen om de Leichtbau-methodes naar een hoger plan te trekken. Zo bestaat de e-tron voor een groot gedeelte uit CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer, met koolstofvezel versterkte kunststof), waarbij veel geleerd is over bijvoorbeeld de manier waarop je dat het best aan het aluminium spaceframe kunt bevestigen (schroeven, lijmen of een combinatie daarvan). Het resultaat is een auto die lijkt op een R8, maar dat helemaal niet meer is: van de zesduizend onderdelen komen er maar negen uit de reguliere R8 (de voorruit, bijvoorbeeld).

Leuk voor Audi, maar wat hebben wij daaraan? Nou, zoals gezegd zien we al die technieken in de toekomst zeker terug (denk daarbij bijvoorbeeld ook aan de digitale binnenspiegel – de gewone spiegel is vervangen door een haarscherp beeldscherm, dat het signaal van een camera op de achterkant van de auto doorgeeft).

En wij mogen, min of meer ten afscheid, een paar rondjes met een e-tron over een speciaal uitgezet circuitje rijden. Al na 4,4 seconden, als we 100 km/u gaan, weten we hoe jammer het is dat het bij deze R8 e-trons zal blijven. Want tjonge, als je dan toch elektrisch moet rijden, mag het dan als-je-blieft zo?

De twee elektromotoren die ieder 190 pk en 410 Nm koppel leveren, klinken nog best leuk ook; een zoem, maar dan een zware, diepe zoem. Het indrukwekkendst is echter de enorme power waarmee de e-tron er vanuit stilstand vandoor gaat. Dat is hét voordeel van elektromotoren: er hoeft niets te worden opgebouwd, vermogen en koppel zijn direct beschikbaar. Zelfs remmen heb je eigenlijk niet nodig, dat gebeurt op de elektromotoren (waarbij uiteraard weer elektriciteit geregenereerd wordt). Een en ander werkt gewoon via het rempedaal (dat heel natuurlijk aanvoelt), de mate waarin de e-tron remt bij gas los kun je regelen met de flippers achter het stuur. Er zitten trouwens wel gewone remmen op, maar dat is vanwege wettelijke voorschriften.

Razend snel en zeer imposant, die R8 e-tron. Deze electric heeft er in ieder geval één friend bij.


Audi R8 e-tron



15/20



Cijfers

0-100 km/u: 4,2 s

Top: 200 km/u (begrensd)

Actieradius: 215 km

Motor: 2 elektromotoren op achteras

Aandrijving: achter

Vermogen: 380 pk

Koppel: 820 Nm

Gewicht: 1.780 kg

CO2: n.v.t.



Prijs

NL niet te koop

BE niet te koop



Vonnis

Audi is natuurlijk niet de eerste die laat zien dat elektrisch rijden leuk kan zijn, maar heeft met R8 e-tron wel een van de vooruitstrevendste voorbeelden

Reacties