Lichter, krachtiger en een tenenkrommende prijs. De GT Spyder zou de meest begeerlijke R8 ooit moeten zijn, maar dat is ie niet.
 
Op deze foto’s staat Audi’s topmodel, als je tenminste afgaat op het prijskaartje van bijna drie ton in Nederlandse euro’s. De Belgische prijs wist niemand ons te vertellen. De R8 GT Spyder zou een haast hemelse Audi moeten zijn want hij overklast de V8 en V10 in prijs; hij is gemaakt om de SLS Roadster van Mercedes-Benz en de Ferrari 458 Spider zenuwachtig te maken.
 
De meerprijs voor de Nederlandse versie is dik 50.000 euro ten opzichte van een gewone V10. Daar koop je ook een leuke A4 voor. Voor die halve ton extra heeft Audi 85 kilo van het gewicht geknabbeld, wat nu uitkomt op 1.640 kilo. Het is grappig om te zien wat ze allemaal hebben gedaan (of gelaten, zo je wilt) om de gewichtsreductie te bereiken. Aanpassingen aan het spoilerwerk onder de neus, op de achterklep en onder de achterbumper leverden 5,5 kilo op. Een dunnere motorkap scheelt 2,4 kilo. De meest bijzondere besparing komt vanuit het interieur. Het tapijt is dunner dan in de standaard R8. Er zit liefst 7,9 kilo minder schapenhaar in. Grappig dat zoiets banaals meer oplevert dan het afschaven van de spoilers. De grootste bezuiniging komt van de stoelen. De standaard zetels verdwenen ten faveure van vaste kuipjes van koolstof. Tezamen levert dat 31 kilo op.
 
De GT Spyder laat geen gelegenheid onbenut om je op de gewichtsbesparing te wijzen. Overal waar je kijkt, zit koolstof. Gelukkig maar, want los van die niet al te comfortabele stoelen zul je niet zeggen dat je in iets anders dan de reguliere V10 zit.
 
Dat betekent dus ook dat je niets merkt van de 34 extra pk’s die achter je rug huizen. Het krachtkuurtje komt uit aanpassingen in de elektronica. De V10 dendert onbeschoft hard over de weg, maar opvallend genoeg is er niets aan het zijdezachte karakter of het geluid van de motor veranderd. Er is dus niets méér te melden dan alleen het hogere vermogen; de bak en de uitlaat bleven ongewijzigd. De GT is alleen leverbaar met de sequentiële handbak, best vreemd tussen al die bakken met dubbele koppeling van de concurrentie. Bij volgas opschakelen krijg je een dreun van jewelste te verwerken, zo hard dat je het liefste het gas loslaat om de gangwissel iets aangenamer te laten verlopen.
 
Los van een tien millimeter kleinere grondspeling en een iets aangepast camber (ofwel wielvlucht), veranderde er niets aan het onderstel. Het rijgedrag van de GT is niet anders dan dat van elke andere R8. Dit is geen klacht, want er zijn maar weinig auto’s met een middenmotor die zo soepel, uitgebalanceerd en betrouwbaar rijden. De besturing is prettig. Dat maakt de GT tot een heerlijke rijdersauto. Maar dat is elke R8. Daar wringt de schoen.
 
De R8 GT Spyder is geen hardcore roadster, maar gewoon een standaard V10 met een duurbetaald sportpakketje. Vergelijk het maar met de toch al sportieve A5 en één met een echt S-line pakket. Toegegeven, de uitrusting is zeer riant, met onder meer keramische remschijven, en de oplage is beperkt tot 333. Nog geen handvol daarvan is bestemd voor België en Nederland. Je betaalt daarmee een veel te hoge prijs voor die exclusiviteit.

Audi R8 GT Spyder

 

14/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 3,8 s

Top: 317 km/u

Verbruik: 14,2 l/100 km

Motor: 5.204 cc, V10 benzine

Aandrijving: 4WD

Vermogen: 560 pk

Koppel: 540 Nm

Gewicht: 1.640 kg

CO2: 332 g/km

 

Prijs

NL: € 290.730

BE: n.n.b.

 

Vonnis

Niet de asfaltverschroeiende R8 waar we op hoopten. De GT Spyder is een snufje sneller en heeft een hoop koolstof, maar de meerprijs is te gek

Reacties