Uitgelicht: Audi R8 V12 TDI

Het moest er van komen. De dieselmotor dringt door in de wereld van de supercars. Maar moeten Ferrari en consorten zich ook echt zorgen gaan maken over de Audi R8 V12 TDI? Ja.

Ik vond het beter om Thomas Kräuter eerst zelf maar eens te laten rijden. Kräuter is een van de vele anonieme helden die de auto-industrie rijk is. Een man die doorgaans een onopvallende rol op de achtergrond speelt en daarbij weinig publieke waardering oogst, maar wel aan de wieg heeft gestaan van heel wat technische huzarenstukjes waar wij als consumenten nu dagelijks de vruchten van plukken.

Er zijn honderden mensen als Thomas Kräuter en net als hij vinden zij het helemaal niet erg om op de achtergrond te blijven. Ze weten dat ze een van de meest fascinerende banen hebben die er op technisch gebied te verzinnen zijn. Kräuter is namelijk technisch projectleider van de Audi R8 V12 TDI Le Mans. Hoewel nog niet officieel bevestigd, zal dit project binnenkort waarschijnlijk gaan leiden tot een van Audi’s meest spectaculaire productiewagens ooit.

Het is voor Kräuter een ongebruikelijk verzoek dat een journalist hem vraagt om zelf plaats te nemen achter het stuur. Tijdens deze persintroductie is hij tot vervelens toe bestookt met steeds weer dezelfde vragen van vertegenwoordigers van de pers. Journalisten die wel veel willen weten, maar natuurlijk vooral zelf een stukje in deze super-Audi willen rijden.

Ik heb een goede reden om eerst naast Kräuter plaats te willen nemen. Ik wil namelijk dat tijdens deze eerste kennismaking met de R8 V12, niets mij zal afleiden van het geluid dat deze motor produceert. Het is dan ook wel iets bijzonders: de eerste sportwagen met middengeplaatste dieselmotor, twaalf cilinders in V-vorm onder een hoek van 60 graden, een inhoud van zes liter, twee gigantische turbochargers, voorzien van een NACA-duct luchtinlaat (speciaal ontworpen om zo min mogelijk luchtturbulentie te veroorzaken), een vermogen van 500 pk en een gigantisch koppel van 1.002 Nm. (Nee, dat is geen drukfout, het staat er echt: 1.002 Nm.). Dat is maar liefst 86 pk en 570 Nm meer dan de standaard R8 met V8 benzinemotor. Deze exceptionele krachtbron komt rechtstreeks uit de Volkswagen Touareg V12 TDI. Zonder twijfel hoort de R8 V12 TDI thuis in het elitegezelschap van spectaculaire supercars, maar het blijft natuurlijk een diesel, dus de belangrijkste vraag is: hoe klinkt het?

Thomas drukt op de startknop, die net als het Ferrari-mannetino-knopje een plaatsje op het stuur heeft gekregen. Na een kort, snorrend geluid hoor ik de V12 tot leven komen. Een krachtig en verrassend hoog zoemend geluid. Alsof er een kolossale en uiterst gespierde naaimachine staat te draaien. Het geluid komt van achter ons hoofd, en is in vergelijking met de meeste andere auto’s met middenmotor eigenlijk heel bescheiden van volume. Toch voel je aan alles dat er daar, achter je rug, iets ontzagwekkends draait. Naast dat lichte zoemgeluid, klinkt er ook een hol zuigend geluid uit de luchtinlaten. Deze motor haalt duidelijk heel diep adem. Nog verder op de achtergrond klinkt dan toch ergens die onmiskenbare donkere grom die zo eigen is aan dit soort grote blokken. Thomas weet het zelf ook fijntjes te omschrijven: ‘Het is alsof er twaalf dwergen staan te zwoegen daar achter ons. Maar geen kleine dwergen’.
‘Voor mijn eerste ontmoeting met dit oppermachtige beest is daardoor maar de helft van het maximum koppel beschikbaar’

Nee, klein zijn deze dwergen inderdaad niet en ze maken ook in geen enkel opzicht een geluid dat je zou associëren met een diesel, misschien met uitzondering van een heel licht ratelend ritme bij hogere toerentallen. Tijdens ons korte ritje naar een rustige weg bij de haven van Miami komt de motor nauwelijks op toeren, maar eenmaal daar aangekomen, schakelt Thomas door naar de derde versnelling en drukt het gas wat verder in. Desondanks is het meest prominente geluid nog altijd alleen die hoog klinkende mechanische huil, in samenspel met het donkere brullen van de luchtinlaten van de turbo’s. Wanneer het sneller gaat, krijgt het geluid van de turbo’s volledig de overhand.

Vorsprung durch Technik: dat Audi een Duits product is, wordt opnieuw duidelijk als Thomas in zijn beste Engels en met een zwaar Duits accent tegen me zegt ‘zomzhing streenzj iz wurking behind uz’. Ja, dat kun je wel zeggen, Thomas. Niet alleen vreemd, een twaalfcilinder diesel, maar ook imponerend. Ik krijg zo zoetjesaan de indruk dat ik deze fantastische machine echt leuk ga vinden.

Eindelijk is het dan mijn beurt om het afgeplatte stuurwiel ter hand te nemen. Thomas heeft wel eerst even discreet de elektronica aan het werk gezet. Voor mijn eerste ontmoeting met dit oppermachtige beest is daardoor maar de helft van het maximum koppel beschikbaar. De uit een A4 afkomstige versnellingsbak kan al dat geweld namelijk helemaal niet aan en dat zou zich bij onoordeelkundig gebruik direct wreken. ‘Zie je dat verkeersbord daar vijftig meter verderop?’ vraagt Thomas. ‘Wanneer we hem volledig op z’n staart zouden trappen, dan ligt de versnellingsbak volledig aan gort voordat we dat bord hebben bereikt’.

Een totaal nieuw te ontwerpen versnellingsbak zal nodig zijn om deze auto in serieproductie op de weg te krijgen en ik kan alleen maar zeggen dat ik hoop dat Audi die investering snel zal willen doen. Voorlopig moet het dus noodgedwongen nog even rustig aan. Ik laat de motor stationair draaien. Bij 600 toeren per minuut levert de V12 ongeveer 60 procent van het maximum koppel. Ik laat de koppeling omhoog komen en werk me door de versnellingen heen zonder daarbij het gaspedaal te beroeren. Zelfs met dit teruggeschroefde koppel bereiken we voor we het weten een snelheid van bijna 40 km/u. Met een stationair draaiende motor.

Een koppel van meer dan 1.000 Nm moet dus iets ongelooflijks zijn, want zelfs nu, met ‘slechts’ 500 Nm is de R8 niet te stuiten, hoewel we natuurlijk nog niet echt kunnen voelen welke potentie de auto in zich heeft op dit sukkeltempo. Druk ik eenmaal het gaspedaal in, dan trekt de Audi soepel weg. Zelfs in de zesde versnelling en bij stationair toerental. Schakel je twee versnellingen terug dan is het effect onbeschrijfelijk.

Later, wanneer ik langsrijd voor de foto’s, bereikt de naald van de toerenteller bijna de rode lijn (sorry, Thomas) en dan is het acceleratievermogen ook niet meer van deze wereld. Die rode lijn bereik je overigens al bij 4.500 tpm, een waarde waarbij de gemiddelde Ferrari pas net wakker begint te worden.

Het vergt wat inlevingsvermogen om je voor te kunnen stellen hoe het zou zijn om in werkelijkheid met deze auto te leven. De motor is slechts 89 kilo zwaarder dan de standaard V8 benzinemotor uit de R8 en is ook nog eens een stuk verder naar voren geplaatst, wat weer veel gunstiger is voor de gewichtsverdeling. Dat komt de rijeigenschappen enorm ten goede.

Er zijn nog geen coureurs van naam die kennis hebben kunnen maken met deze auto, maar Thomas weet zeker dat ze de R8 V12 op waarde zullen schatten. Op het circuit is dit monster volgens Audi echt onverslaanbaar. Ik geloof ze op hun woord.

De kolossale motor voelt heel lichtvoetig aan en laat zich graag op toeren brengen. De gewichtsverdeling is prima en het weggedrag van de Audi laat een afgewogen, strakke en atletische indruk na. Thomas meldt nog dat het vliegwiel noodgedwongen klein gehouden moest worden vanwege de beperkte ruimte in het motorruim, maar ook dat komt het karakter van de auto ten goede. Het snellere hak-en-teenwerk zal op het circuit geen enkel probleem opleveren, maar de echte kracht van deze R8 zit natuurlijk in zijn enorme flexibiliteit en moeiteloze acceleratie, die met dit koppel bij iedere snelheid voorhanden is.

‘O ja, de prestaties. Daar moeten we het ook nog even over hebben. Een top van ruim 300 km/u, van 0 naar 100 in 4,2 seconden’

Een relatief gunstig benzineverbruik en rustig weggedrag op de langere afstanden, zal van de R8 V12 TDI trouwens ook een heel capabele GT maken. Een getemd beest, waarvan je weet dat het –wanneer je het nodig hebt – over een bovenmenselijk acceleratievermogen beschikt.

Tot slot is er de geruststellende gedachte van de permanente vierwielaandrijving, die vooral in slechte weersomstandigheden goed van pas zal komen. Koppel dat alles aan een directe, scherpe besturing, een ongeëvenaarde wegligging, massa’s overstuur die op afroep beschikbaar zijn, en koolstofkeramische remschijven om alles beheersbaar te houden, en je snapt dat het leven in een über-Audi als deze werkelijk prachtig kan zijn.

O ja, de prestaties. Daar moeten we het ook nog even over hebben. Een top van ruim 300 km/u, van 0 naar 100 in 4,2 seconden en 160 km/u binnen ongeveer tien seconden. Kan het leven nog mooier worden? Ja. Wat te denken van een brandstofverbruik van 1 op 10,3 onder normale omstandigheden?

Blijft natuurlijk de vraag waarom Audi de R8 V12 TDI eigenlijk ontwierp. Waarschijnlijk om de beste, de snelste en de meest indrukwekkende Audi aller tijden te maken. Exclusiever en duurder dan iedere andere R8 en straks natuurlijk geproduceerd in veel kleinere aantallen. Gaan we de cijfers vergelijken, dan is zelfs de niet onaanzienlijke V10 uit de Audi S6 en Lamborghini Gallardo (die binnenkort ook leverbaar zal zijn in de nieuwe RS8 en in dat model naar verwachting 480 pk en een koppel van 584 Nm zal leveren), toch van een heel ander kaliber dan deze R8 V12 TDI.

Audi zal zich bewust zijn van het hightech imago dat ze met deze R8 opbouwt. Iets dat ongetwijfeld in de Verenigde Staten voor de nodige aandacht zal zorgen. Diesel is als brandstof in de VS nog niet echt populair en wordt daar beslist niet met grootse prestaties geassocieerd. Daar zou nu wel eens verandering in kunnen komen. De almaar stijgende brandstofprijzen spelen daarbij natuurlijk een rol, en reken maar dat Audi nu al klaarstaat om aan de andere kant van de oceaan haar uitgebreide gamma aan efficiënte, economische dieselmodellen aan de man te brengen.

Het uiterlijk van de TDI zal in alle opzichten blijven afwijken van de overige R8 modellen. Grote luchtinlaten op het dak, fraai panoramisch uitzicht op de motor door de achterruit, een ander front, een afwijkende achterkant, kortom een totaal andere auto. De ultieme Audi.

We zullen de uiteindelijke productieversie moeten afwachten voordat we een definitief oordeel kunnen vellen, maar ik heb het vermoeden dat Audi hier iets heel speciaals in de maak heeft. De superdieselsportauto is eindelijk een feit. Dat zal wonderen doen voor het imago van de dieselmotor. De producenten van ouderwetse, zenuwachtige, dorstige en lawaaiige hoogtoeren benzinemotoren hebben werkelijk iets om zich zorgen over te maken. Wie vat het beter samen dan Thomas Kräuter zelf: ‘Daar achter onze rug is iets merkwaardigs aan het werk’. Inderdaad Thomas, merkwaardig is het zeker, en heel uitzonderlijk.

Specificaties

Motorinhoud: 5.934 cc
Vermogen: 500 pk
Koppel: 1.002 Nm
Gewicht: 1.750 kg
0-100 km/u: 4,2 seconden
Topsnelheid: > 300 km/u

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken