Uitgelicht: Audi S5

We werden uitgenodigd voor het Audi S5 driving experience op het circuit van Assen, dus waren we erbij. Maar niet omdat we zin hadden in Bratwurst…
 
Je hebt van die mensen die denken dat het leven één groot feest is – zelfs als het regent. Rare lui zijn dat. Nou ben ik zo’n type en daarom werk ik bij Top Gear. Whatever. Maar nu snap je wel waarom ik op Assen was voor de Audi S5 driving experience, die overigens door de andere deelnemers steevast ‘racecursus’ werd genoemd. Onzin; het is gewoon een dag feesten en ‘t lijkt in geen velden of wegen op een racecursus. Je waant je eerder in een uitgebreide variant van het praktijkexamen voor je rijopleiding. Alleen het fileparkeren en de slappe bak koffie ontbreken.
 
Tijdens de Audi S5 driving experience draait het om – jawel – de Audi S5. De deelnemers vormen groepjes van twee en krijgen een dag de beschikking over een Audi S5, een helm en een bivakmuts. Maar voordat je daadwerkelijk in de auto mag gaan zitten, krijg je nog een theorieles voor je kiezen. Gelukkig niet van een Duitser die probeert om Engels te praten, maar van een bijzonder humoristische instructeur die gewoon z’n praatje doet in zijn moerstaal. Heel leuk, en we leren zelfs nog wat zaken over autorijden die we nog niet wisten.
 
Overigens, niet alleen voor journalisten is er de mogelijkheid om een S5 total loss te rijden, ook jij kan in ruil voor een flinke zak geld met dezelfde auto over het circuit jagen. Audi organiseert namelijk regelmatig diverse driving experiences in Nederland, maar ook in het buitenland. De ervaring die wij kregen kost 795 euro per persoon en aanmelden kan op www.audidrivingexperience.nl. Wanneer de eerstvolgende experience plaats zal vinden was bij het ter perse gaan van dit nummer nog niet bekend, maar voor wie niet kan wachten adviseren wij om zelf een S5, een circuit en een Duitser te regelen. Net zo makkelijk.
 
Na de theorieles kun je meteen zien wat voor vlees je in de kuip hebt wat de andere deelnemers betreft. Want iedereen die gaat plassen is bloednerveus óf incontinent en bakt er op het circuit van Assen dus niets van. De lange rij bij het toilet is een duidelijk signaal. Ik hou ’t droog samen met mijn vrouwelijke groepsgenoot en loop naar de pits om een auto uit te zoeken. Wat zal ik nemen? Een rode S5 of een rode S5? Moeilijke keuze, maar ik kies na lang nadenken – tot grote ergernis van mijn overigens kleurenblinde bijrijdster – toch voor de rode S5. Vervolgens krijgen we nog wat instructies over de correcte zitpositie waarna we los mogen, naar de hemel die TT Circuit Assen heet.
‘Dus, hoe doet de S5 het op het circuit? Wat ons betreft prima. De S5 is nog geen M3 of RS4 (alhoewel, volgens een van de instructeurs kan de S5 de RS4 in een race gewoon bijhouden)’
 
Eerste oefening: zo hard mogelijk een bocht insturen, onderstuur creëren en op de juiste manier corrigeren. Geinig, maar een beetje makkelijk is het wel. Gelukkig is de daaropvolgende exercitie een stuk spannender. We krijgen de slalom voor onze kiezen, je weet wel, die oefening waarbij je in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk pylonnetjes moet raken. Onzin natuurlijk, maar als je kijkt naar de pogingen van de andere deelnemers dan lijkt het er haast op of dat juist de bedoeling is. Toch is de instructeur tevreden over onze ‘testritten’ en hij geeft ons het signaal om één voor één ‘op tijd’ tussen de pylonen door te dansen. Mijn poging levert een prima resultaat op en dat is maar goed ook, anders mocht ik niet meer terugkomen op de Top Gear-redactie. De stopwatch laat 41.09 zien, een hele snelle tijd, maar ik heb wel een pylon geraakt en dat kost me vijf strafseconden. Jammer dan. Gelukkig ben ik niet de enige met een verzamelwoede voor de feloranje koontjes…
 
Na de kegeltjesdans is het tijd voor het echte feest: lijnen rijden op het inmiddels drijfnatte circuit, achter een instructeur in een RS4 Avant. Dé uitgelezen kans om Audi’s jongste coupé nu eens op de ideale lijnen van Assen te rijden, in plaats van op straat. Resultaat? Eén Audi S5 total loss. Grapje. Natuurlijk niet, we hebben wel een beetje opgelet hoe The Stig zijn kunstjes flikt. Dus, hoe doet de S5 het op het circuit? Wat ons betreft prima. De S5 is nog geen M3 of RS4 (alhoewel, volgens een van de instructeurs kan de S5 de RS4 in een race gewoon bijhouden), maar hij rijdt wel een stuk beter dan een S4 en een S6. De ‘5’ laat zich gewoon gemakkelijker over een circuit jagen dan zijn stalgenoten, zelfs in de regen. Dat zit ‘m voor een deel in het feit dat de S5 nieuwer is en over de meest recente Audi-technologie beschikt, maar voor een groter deel in het feit dat de 354 pk en 440-Nm sterke V8 verder naar achter ligt in het chassis (grotendeels achter de vooras) dan bij een RS4 of S6. Het resultaat is minder onderstuur en een betere balans in de auto – en dat laatste is van cruciaal belang op een (nat) circuit. Kortom, we zien de RS5 (verschijnt naar verwachting begin volgend jaar) met veel vertrouwen tegemoet.
 
Nog steeds in een rijtje van vijf S5’en jagen we achter de familie-A4 aan. Best lastig nog, want door de spray van je voorliggers is de instructeur nauwelijks te zien. Na elk rondje wisselen we van positie en degene achter de instructeur sluit weer helemaal als laatste aan. Vervolgens kan de andere deelnemer een lap op de hielen van der meister rijden. Heel vermakelijk en nog leerzaam ook. Overigens hebben we allemaal een portofoon in onze auto liggen waar na elk rondje de aanwijzingen en opmerkingen van de instructeur – in het Duits – uit schallen. Handig, maar het geeft je wel een beetje een raar gevoel. Alsof je feestje wordt onderbroken door een plotselinge inval van Duitsers. Dat is nooit een fijn gevoel. Maar ach, het mag de pret niet drukken, want het leven blijft toch één groot feest. Ik heb genoten van Assen, van de S5 en ja, ook van de instructeurs.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken