Er zijn geen grote verschillen tussen de Bentley Continental GT Convertible en de coupé waarop hij is gebaseerd. Behalve dan het dak, uiteraard, dat van stof is, en zich op- of ontvouwt in een volkomen rustige 19 seconden bij snelheden tot 50 km/u.
Het onderstel is versterkt met meer staal, waardoor hij 5 procent stijver is dan z’n voorganger, terwijl aluminium plaatwerk ervoor zorgt dat de carrosserie 20 procent lichter is. En gelukkig is hij er tijdens z’n metamorfose ook een stuk mooier geworden. De oude versie was niet per se onaantrekkelijk, maar nu loop je pas echt warm voor ’m – in ons geval althans.
De Bentley Continental GT Convertible blijft een fijn ding
Dat geldt ook voor het interieur: dat is nu een uiterst comfortabele, briljant gebouwde plek om te zitten. De nieuwe open Continental is met het dak dicht even stil als de oude coupé, en mits je de windbreker gebruikt, is hij nagenoeg geheel vrij van turbulentie wanneer je de kap laat zakken. Mechanisch gezien is deze Continental GT Convertible dezelfde auto als de coupé.
Dat betekent een W12 met een stel turbo’s, meer vermogen en koppel dan voorheen en cilinderuitschakeling om zuiniger te rijden. Hij heeft nog steeds vierwielaandrijving, maar die opereert nu via een achttraps DSG-bak in plaats van via een automaat met koppelomvormer. Luchtvering met drie kamers zorgt voor een zijdezachte rit, terwijl 48-volt actieve stabilisatie z’n nogal substantiële gewicht in bochten in bedwang moet houden.
De Bentley Continental GT Convertible is niet licht
De GT Convertible weegt (droog) 2.314 kilo en dat betekent dat hij zo’n 100 kilo zwaarder is dan een Land Rover Discovery en 170 kilo meer weegt dan de coupé. Maar dankzij alle technologie stuurt hij uitstekend, en z’n grip en z’n snelheid zijn met het oog op z’n zwaarlijvigheid al even verrassend. Hij is nog altijd gepast trots op z’n omvang, maar let wel: dit is een uiterst atletische machine die weet hoe hij z’n gewicht moet dragen.
Je merkt pas echt hoeveel hij weegt zodra je remt. De GT beschikt over de grootste stalen schrijven die ooit op een productieauto zijn gemonteerd, maar als je het pedaal hard intrapt, voel je ze bijna zweten. Omdat ie een cabrio is, heeft hij een klein beetje last van wiebeligheid. Niet zo erg als de Mercedes S-klasse Cabrio, maar bijvoorbeeld net genoeg om ’m lichtjes te voelen schudden op een kasseienweg.
De GT Convertible is en blijft een schitterend apparaat waarin het heerlijk moet zijn om vele duizenden kilometers dwars door een continent te rijden. Hij is even getalenteerd als de coupé, maar dan met oneindig veel meer hoofdruimte. Een heel echte Bentley.
Specificaties Bentley Continental GT Convertible (2019)
Motor
5.950 cc
W12 biturbo
635 pk @ 6.000 tpm
900 Nm @ 1.350 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 333 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,2 l/100 km
278 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.850 x 2.187 x 1.405 mm
(l x b x h)
2.851 mm (wielbasis)
2.314 kg
90 l (benzine)
358 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)
Het vonnis
De nieuwe Continental GT is een Bentley vol talenten, en als cabrio stelt ie bepaald niet teleur. Simpel gesteld: hij is aanzienlijk beter dan de vorige. Een heuse intercontinentale raket. Ziet er ook zeer goed uit
jochem heeft op 7 juni 2019 geschreven:
wat een beuker..Ik wil m