Bentley Continental GT3-R

Bentley keert terug in de autosport en viert dat met een speciale editie van de Continental. Een feestbeest pur sang, maar de sierstreepjes op de zijkant hadden niet gehoeven, want hij ziet er nu een beetje kermisachtig uit.

Voor sterke verhalen over Bentleys raceverleden moeten we ver terug in de tijd, naar de late jaren twintig. Onverschrokken Bentley Boys knalden met hun racemonsters niet alleen door de straten van Londen, maar ze reden ook gewoon over de weg naar Le Mans, om daar 24 uur lang hun rondjes te blazen. Onder het zwart-wit geblokt door dreunden de piloten weer terug naar Londen en eindigden de avond in gepaste dronkenschap.

In 2003 sloot Bentley het etmaal in La Sarthe winnend af, als afwisseling in de hegemonie van ‘neefje’ Audi. De Continental GT3-R is de wegvariant van de GT3-racer, de auto waarmee Bentley in 2013 succesvol debuteerde tijdens de Gulf 12 Uur van Abu Dhabi. Er zat net geen podiumplek in. Een historische zege was er op Silverstone, waar Bentley voor het eerst in 84 jaar (!) weer een race in haar thuisland won. Een marketingstunt van jewelste en misschien wel het meest memorabele moment sinds oudgedienden Birkin en Barnato in de roaring twenties hun snor stonden te waxen.

De GT3-raceauto heeft Bentleys 4,0-liter V8 met dubbele turbo onder de kap, goed voor 600 pk’s. De aandrijving gaat via een koolstofvezel aandrijfas alleen naar de achterwielen (ondanks dat de straatauto vierwielaandrijving heeft), de versnellingsbak is de magnifieke zestraps sequentiële transmissie van Xtrac. Om het gewicht optimaal te verdelen is er voor een transaxle-constructie gekozen. Uiteraard konden aan de voorkant de aandrijfassen achterwege blijven. Met zeven kilo zijn de deuren liefst vijftig kilo lichter dan de standaard exemplaren. Alles bij elkaar opgeteld weegt de race-Continental 1.295 kilo.

De GT3-R, de auto die voor jullie en ons te koop is (maar die wij niet kunnen betalen), is 100 kilo lichter dan een standaard V8. Toch geeft de weegschaal 2.195 kilo aan. In autoland betekent dit dat we met een obesitaspatiënt van doen hebben, ondanks dat auto’s sowieso al steeds zwaarder worden. De Bentley-ingenieurs moesten echter balanceren tussen sportief en luxe. ‘In de beste Bentley-traditie moest de GT3-R een luxueuze coupé worden met duidelijke racegenen. Deze auto legt voor ons de lat weer hoger in het vinden van de juiste combinatie tussen luxe en sportiviteit’, aldus Bentley-baas Wolfgang Dürheimer.

Voorin ligt een oude bekende: de biturbo-V8 met vier liter inhoud. De twee drukvullers hebben grotere longen gekregen waardoor het vermogen nu 580 pk is, en het koppel een asfaltverschroeiende 700 Nm bij slechts 1.700 tpm.

Haast nog interessanter is dat de achttraps ZF-automaat kortere overbrengingen heeft waardoor accelereren nog sensationeler wordt. Vanuit stilstand zit de GT3-R in 3,7 seconden op de 100 km/u, de topsnelheid is met 273 km/u iets lager. Op de redactie denken we dikwijls likkebaardend aan een Continental GT met alleen achterwielaandrijving, maar die gaat er niet komen. Niet alleen vindt Bentley dat vierwielaandrijving bij het merk hoort, we kunnen zelf ook wel bedenken dat het een fortuin zal kosten om de straatauto te moeten aanpassen.


Als douceurtje krijgen we torque-vectoring op de achterwielen (het wiel met de meeste grip krijgt het meeste vermogen voor zijn kiezen), aangepaste software voor het instelbare onderstel en een iets toegeeflijker stabiliteitsprogramma. De uitlaat is van titanium, waardoor er zeven kilo bespaard wordt. Bovendien gaat het motorgeluid er ook een stuk op vooruit, waardoor de GT meer dan ooit een goede imitatie van Barry White ten beste geeft. Over White gesproken, zo heet de lak ook, namelijk Glacier White. Die groene strepen en stickers in de vorm van vleugels (een beetje New Kids, vind je niet?) moeten een verwijzing zijn naar Bentleys racekleuren, maar wij denken dat ze over waren uit het Halfords-faillissement. De enorme achterspoiler en frontsplitter maken het plaatje af.

Wat opvalt, is dat je tanden gewoon in je mond blijven zitten, ondanks het slechte, hobbelige Amerikaanse asfalt waarop we ‘m testen. Daarbij moet je bedenken dat de banden in de maat 275/35 rond 21 inch wielen liggen. Er zit nog geen tien centimeter rubber tussen de gesmede velgen en het wegdek en toch is een niergordel niet nodig. De pet gaat heel diep af voor de afstelling van het onderstel.

Wat dat aangaat, is het interieur heel wat schokkender. Wanneer de enorme deuren met een klap dichtslaan, kijk je uit over een landschap van ongeëvenaarde kwaliteit, zowel in materialen als afwerking. Het leer haalt Bentley uit Scandinavië, omdat de koeienbeesten daar achter hekken staan en niet achter prikkeldraad. Daardoor hebben ze geen littekens in hun waardevolle huiden en dat staat een stuk mooier op het dashboard en de stoelen. De koolstofvezel stoelen zitten geweldig, het alcantara op de deurpanelen is in de bekende diamantvorm doorgestikt. Op het dashboard zijn handgemaakte koolstofpanelen aangebracht. Zelfs de schakelflippers hebben een ander vormpje gekregen. Maar dan komt het: er is heel veel groen gebruikt om het interieur ‘op te fleuren’. Op de middenconsole, de stoelen en rond het achtercompartiment is het groen, groen en nog eens groen. Kan iemand de Bentley-mensen gaan vertellen dat ‘groen denken’ iets anders betekent?

Met de aanpassingen is de Continental toegetreden tot de klasse der supersportauto’s. De acceleratie is snel genoeg om de plooien in je gezicht voor een paar seconden glad te strijken. Maar met koolstof-keramische remschijven van 42 centimeter vóór en 36 centimeter achter en remklauwen met acht zuigers erin, zullen je wangzakken bij het remmen zo’n beetje het puntje van je neus raken. Het gevoel is zo overweldigend dat je niet eens zult merken dat de motor een fractie van een seconde nodig heeft om zijn krachten los te laten op de 2,2 ton aan metaal, koolstof en leer.

Zou je met een stofkam door de plussen en minnen gaan, dan kun je opmerken dat de besturing wat meer gevoel zou mogen hebben en dat de interactie met het onderstel niet perfect is, maar wat overheerst, is dat machtige gevoel van pure kracht. Het lijkt ons dan ook sterk dat Bentley zal moeten leuren om dit letterlijke actiemodel aan de man/vrouw te brengen. Waarschijnlijk zijn alle 300 exemplaren al verkocht, maar in Nederland is ie sowieso niet leverbaar. Belgen kunnen hun lol er wel mee op. Bofkonten.

15
20
Specificaties

Bentley Continental GT3-R

15/20

Motor
3.993 cc
V8 biturbo
580 pk / 700 Nm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 273 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,7 l/100 km
295 g/km CO2

Afmetingen
4.806 x 1.944 x 1.404 mm (l x b x h)
2.746 mm (wielbasis)
2.195 kg
90 l (benzine)
358 l (bagage)

Prijzen
NL niet leverbaar
BE € 290.400

Het vonnis
De GT3-R is geen hardcore sportauto, maar een welgemanierd beest. Door het ontzag dat hij inboezemt, zou je hem zelfs als een budget-Veyron kunnen bestempelen. In dat licht bezien is het een regelrecht koopje

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken