Bentley Continental GTC V8

Veel autofabrikanten bewaren het lekkerst voor het laatst. Zo ook Bentley. Zij laten zien dat een instappertje meer dan genoeg kan zijn.
 
Zin in een Bonusaanbieding van Bentley? Ga een kijken naar de V8-versie van de Continental convertible. Het is de goedkoopste open versie en zonder twijfel gelijk ook de lekkerste. We opperden na de rit in de coupé al dat de 4,0-liter twin-turbo van Audi beter was dan de W12, maar in de open Conti overtuigt hij ons misschien nog wel meer. Het voordeel van de convertible is dat het dak open kan. Als je die enorme stoffen kap hebt laten zakken, lopen bij elke acceleratie de rillingen van genot over je rug. Wat een geluid.
 
Van oorsprong is de V8 met dubbele turbo maar een introvert ventje. Door wat aanpassingen aan het uitlaatsysteem klinkt hij alsof de koperblazers van het Concertgebouworkest onder je motorkap gekropen zijn. Donkerbruine basdreunen, gefluit en geblaas verraden dat er hard gewerkt wordt. Het is alles of niets. Vanuit een fluistervolume ga je naar een kakofonie van motorklanken. Natuurlijk maakt de open kap het spektakel alleen maar groter. Er zijn maar weinig andere auto’s die zo doelmatig onthoofd zijn als de Conti GTC.
 
Mis je nou echt die 70 pk en 40 Nm die de W12 méér in huis heeft? Absoluut niet. De Continental V8 is nog steeds achterlijk snel: van 0 naar 100 gaat in 4,5 seconden, de top is 301 km/u. Genoeg om je laatste paar haren te verliezen.
 
Door het afhakken van vier cilinders is de GTC trouwens niet ineens een lichtvoetige sportauto geworden. Voor een open auto van 2.400 kilo (!) is hij wel opmerkelijk wendbaar. Bentley heeft het chassis aangepast om het iets lagere gewicht van de V8 te compenseren. Het resultaat is een auto waarmee je heerlijk over een verlaten weggetje kunt jagen. Zorg wel dat je breedte genoeg hebt. De Continental GTC is en blijft groot. Op een landweg voel je je als een oceaansleper in een boerensloot. En door de slimme cilinderuitschakeling kun je op papier een verbruik van één op negen halen.
 
De Continental GTC V8 is de minst dure versie van de reeks. Maar hij kost toch nog een lieve duit. Om niet onder te hoeven doen voor je vrinden met een dergelijke automobiel zul je ‘m flink moeten aankleden met mooie opties en voor je het weet, heb je een auto van drie ton onder je gat. Je krijgt dan wel mooi leer en dito hout en verwarming voor je nek.
 
Eigenlijk heeft ie maar één nadeel: zijn imago. Als je al een GTC ziet rijden, dan zit er of een stokoud mannetje achter het stuur of een stokoud vrouwtje die chirurgisch zo is gladgestreken dat zij hoopt dat jij denkt dat ze 50 is (terwijl jij in lachen uitbarst om het bespottelijke uiterlijk dat ze nu heeft). Of een soort Gordon. Naar ons idee kun je dan beter gewoon een Continental met vast dak hebben. Of doorsparen voor een Rolls. Aan de andere kant: je mag dan een paar cilinders moeten missen, de Continental GTC V8 is wel een onvervalste Bentley-sensatie. En die is heerlijk.
16
20
Specificaties
Bentley Continental GTC 4.0 V8
 
16/20
 
Cijfers
0-100 km/u: 4,5 s
Top: 301 km/u
Verbruik: 10,6 l/100 km
Motor: 3.993 cc, V8 twinturbo benzine
Aandrijving: vierwiel
Vermogen: 507 pk
Koppel: 660 Nm
Gewicht: 2.470 kg
CO2: 246 g/km
 
Prijs
NL: € 221.480
BE: € 184.636
 
Vonnis
De V8 is zeker geen slap aftreksel van de W12, hij is zelfs beter. De motor klink prachtig, hij gaat hard en bespaart je ook nog eens geld

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken