BMW 1-serie Coupé ActiveE

14
20
Specificaties
BMW 1-serie Coupé ActiveE
 
14/20
 
Cijfers
0-100 km/u: 9,0 s
Top: 145 km/u
Verbruik: -
Motor: elektro, lithium-ion accu’s, 192 cellen à 40Ah
Aandrijving: achter
Vermogen: 170 pk
Koppel: 250 Nm
Gewicht: 1.815 kg
CO2: 0 g/km
 
Prijs
NL: niet te koop
BE: niet te koop
 
Vonnis
Rijdt vlot, ziet er cool uit, dikke uitrusting – elektrisch rijden zonder veel concessies te doen kan. Als je niet ver weg hoeft
BMW gaat de komende jaren vol inzetten op alternatieve aandrijvingen. Een van de eerste bewijzen daarvan: de ActiveE.
 
Onlangs in Rotterdam: BMW ontvouwt haar plannen voor de toekomst en pakt het groots aan. De hoogste baas, Norbert Reithofer, is ingevlogen, je struikelt er over de CEO’s en auto-minded koninklijk-huisleden. De i3 en i8 Concepts staan te stralen als fonkelend bewijs dat BMW het beste is wat het milieu in decennia is overkomen. De Duitsers hebben meer meegenomen: buiten staan, naast een aantal elektrisch aangedreven Mini’s, dertig hagelwitte ActiveE’s. ActiveE?
 
Een ActiveE is een 1-serie Coupé die er, afgezien van de enorme bult op de motorkap, redelijk standaard uitziet. Schijn bedriegt: onderhuids is niets normaal aan deze 1-serie. Alles wat met de reguliere brandstofkrachtbronnen te maken heeft is verwijderd en vervangen door accu’s, regel­eenheden en elektromotoren – in principe dezelfde techniek die volgend jaar de i3 op de weg moet houden. De dertig stuks die buiten staan, worden ter beschikking gesteld aan grote bedrijven en instellingen (de sleutels van het eerste exemplaar werden, hoe slim, overhandigd aan de directeur van het Wereld Natuur Fonds).
 
Het is de bedoeling dat die bedrijven in ruil daarvoor hun ervaringen met de ActiveE delen met BMW. De praktijk als proeftuin dus; het bevalt BMW kennelijk want Nederland is na Duitsland en de Verenigde Staten het derde land waar een dergelijk project is gestart. Waarom Nederland? Reithofer ziet Nederland, en dan met name de randstad, als ideaal terrein. Het is dichtbevolkt en de afstanden zijn relatief kort (zeven miljoen mensen in een straal van vijftig kilometer), wat een elektrische auto in veel gevallen tot een realistisch alternatief voor de gewone auto maakt. Daarnaast roemt hij ons sterke milieubewustzijn en natuurlijk de fiscale stimuleringsmaatregelen.
 
BMW zet dus sterk in op elektriciteit de komende jaren, maar doet dat wel op meer sporen: vol-elektrisch, hybride en plug-in-hybride. Daarbij is het volop bezig met het verbeteren en schoner maken van de normale brandstofmotoren en bijvoorbeeld het ontwikkelen van een vrij veelbelovend autodeelproject in Duitsland. Ook in andere opzichten wil men het milieuliefste merk ter wereld worden: de fabriek in Leipzig moet onder meer door een eigen windmolenpark volledig CO2-neutraal kunnen functioneren. Geruststelling: de essentie blijft dat BMW-rijden leuk moet blijven. ‘Dat is onze corebusiness’, aldus Reithofer. Goed, laten we dan maar eens kijken of zo’n ActiveE ook in dat opzicht een echte BMW is.
 
Als je dan toch elektrisch wilt of moet rijden, is dit een van de aardigste opties. Op het eerste gezicht is het een 1-serie Coupé als alle anderen. Goed, hij is wit met blauwgrijze strepen in een soort printplaatjesmotief, de wielen zijn opvallend en alle elektronica vraagt zo veel ruimte dat een stevige bult op de motorkap noodzakelijk is, maar die staat eigenlijk juist wel cool.
 

 
Afdoende is die ruimte overigens niet; de bagageruimte is met 200 liter inhoud ongeveer de helft van wat hij normaal is. Ook het interieur oogt redelijk regulier – ook hier een afwerking waarin wit met blauwe strepen de boventoon voert, tot in de blauwe stiksels in de witleren bekleding aan toe. Oogt smaakvol en verzorgd. Maar een paar details maken je bewust van het feit dat dit geen gewone 1 Coupé is: de pook van de automaat ziet er net iets anders uit en de toerenteller is ingewisseld voor een teller die laat zien wat alle elektra aan het doen is; het midden is neutraal, de naald zwiept naar rechts als er power geleverd wordt, naar links als er remenergie geregenereerd wordt en de accu’s dus bijladen.
 
Voor de rest is alles normaal; iDrive, airco, stoelverwarming – alles zit er op en aan. Via het scherm is op alle mogelijke manieren te volgen hoe veel stroom je verbruikt en, dat zal de meest met argusogen bekeken optie zijn, wat je actieradius is. Ook kun je zien hoe ver het nog is naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Daarnaast is er een hele rits aan smartphone-opties – je kunt via je iPhone niet alleen bekijken of je auto alweer geladen is, maar ook waar je ‘m hebt gelaten.
 
Rijden met de ActiveE is een aparte ervaring. Aan de ene kant omdat rijden met elke elektrische auto een aparte ervaring is vanwege het moeiteloze presteren en natuurlijk het ontbreken van geluid, aan de andere kant omdat het vrijwel meteen vrij vertrouwd aanvoelt. Natuurlijk, de ActiveE is naar verhouding loodzwaar (1.815 kilo, dik 500 kilo meer dan een 120i) en dat voel je aan alles – het vlotte, kwikzilverige van een normale 1-serie schittert door afwezigheid.
 
Zeker omdat de 250 Newtonmeters trekkracht altijd meteen beschikbaar zijn, is de ActiveE bij het stoplicht vlot weg – van stilstand naar 60 km/u accelereren duurt 4,5 seconden. Naar 100 km/u duurt precies twee keer zo lang; geen wereldtijd, maar behelpen is het allerminst. De elektromotor levert dan ook 170 pk en dat het niet altijd zo aanvoelt, komt ook omdat de normale sensatie-bevorderende factor geluid ontbreekt – je merkt er gewoon weinig van.
 
Aparter is remmen, of liever: het feit dat dat nauwelijks hoeft. Je kunt veelal volstaan met het van het gaspedaal halen van je rechtervoet. Hoe bruusker je dat doet, hoe sterker de auto afremt, terwijl hij ondertussen de remenergie weer naar de accu’s voert. Het leuke is dat je daarmee de remkracht aardig kunt doseren; met een beetje gas los rem je vrij geleidelijk af. Laat je het pedaal in één keer los, zeker vanaf een behoorlijke snelheid, dan wordt er zo sterk afgeremd dat zelfs de remlichten worden geactiveerd. Het is even wennen, maar je kunt er een leuk spelletje van maken.
 
De actieradius zou 160 kilometer zijn – volgens een Amerikaanse testprocedure zelfs 240 kilometer, maar de praktijk zal ongetwijfeld stukken minder positief uitvallen; wij hebben nog geen twintig minuten gereden en waren al door een kwart van de lading heen. Natuurlijk, het was min 5 graden, de kachel stond aan en we trokken wel eens een sprintje, maar toch. Ach, juist daarvoor doet BMW die test toch? De resultaten zullen ons benieuwen.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws