Maar deze nieuwe 2002 Hommage conceptcar – onthuld op het concours van Villa d’Este – zou die handschoen op kunnen pakken. Noem het echter geen comeback. Hoewel het verhaal rond deze BMW 2002 Hommage – de nieuwste in een lange serie BMW-studiemodellen waarmee het merk iconen uit het verleden eert – zwaar hangt aan nostalgie, is het slechts het nieuwste salvo in BMW’s voortdurende zoektocht naar de ‘ultieme rijdersauto’. Want met de aanstaande komst van de autonoom rijdende auto (waar BMW met de Vision Next 100 ook zelf een voorstelling van gegeven heeft) is de BMW 2002 Hommage een klap in het gezicht van de toekomst. Een koolstofve­zel dreun om ons eraan te herinneren dat er nog steeds mensen zijn die af en toe graag zelf achter het stuur kruipen.

‘De BMW 2002 Hommage is een klap in het gezicht van de toekomst’

Deze specifieke Hommage herinnert aan de BMW 2002 Turbo. Dit was de eerste in serie geproduceerde Europese auto met turbo en bovendien een evolutie van een sedan die niet alleen heeft geholpen BMW weer in het zadel te helpen, maar die zelfs zou uitgroeien tot een integraal onderdeel van het DNA van het merk. Als je de nakomelingen van de 2002 afgaat, kom je enkele van de beste compacte BMW’s ooit tegen. Echt spul om je racehandschoenen bij aan te trekken. ‘De 2002 is in onze geschiedenis heilig. Deze auto gaat om de kern van wat we doen’, vertelt Karim Habib, hoofd van BMW Design, aan TG. ‘Het gaat om die sfeer van toen, het turbotijdperk en dat knotsgekke compacte model met die enorme hoeveelheid power. De M2 heeft dat nog steeds.’ Ah ja, we moeten praten over de M2. Omdat – hoewel BMW er niet te veel nadruk op wil leggen – het studie­model op deze foto’s, misschien niet geheel onverwacht, gebaseerd is op deze nieuwe, nogal fijne en 370 pk sterke compacte coupé.

‘Uit het vloeiende koolstofvezel lijnenspel komt BMW’s liefde voor dit materiaal mooi naar voren’

De reis van de M2 naar de met brede wielkasten getooide baas van overstuur die je hier ziet, was waarschijnlijk korter dan het designteam had gewild. ‘We hadden hier al lang over gepraat’, legt Habib uit. ‘Ten eerste kostte het ons veel tijd om te beslissen (over een 2002 Hommage, red.), en ten tweede moesten we er budget voor vinden. Dat was niet makkelijk.’ ‘Uiteindelijk hebben we er minder dan een half jaar over gedaan’, voegt hij eraan toe. Goed dat de M2 zo’n solide basis heeft. Omdat, eerlijk gezegd, dat alles is wat ervan is overgebleven. Slechts de ramen en het dak resteren van de donorauto. Zo kun je de zijspiegels herkennen van de BMW M4. De rest van de carrosserie is geheel van koolstofvezel gebouwd. ‘Het beste materiaal’, legt Habib uit. ‘En het past uitstekend bij deze auto.’

Je kunt verdrinken in het uiterlijk van de BMW 2002 Hommage

De voorspoiler herinnert aan die van de 2002 Turbo, met het in spiegelschrift geschreven ‘Turbo’. De ‘haaienneus’ vloeit omhoog naar de speervormige motorkap (net zoals bij de oorspronkelijke 02’s) voorzien van een matte laklaag met daaronder de bekende grille met de dubbele nieren. Het dak en de kofferklep zijn eveneens mat afgewerkt en aan beide kanten bevinden zich die imposante wielkasten. BMW wilde de indruk wekken dat ze erop geklinknageld zijn. Het vloeiende koolstofvezel lijnenspel is een mooi resultaat van BMW’s voortdurende liefde voor dit materiaal, dat ze immers ook voor de i8 en de nieuwe 7-serie al veel hebben toegepast. ‘Daar hebben we meer van nodig. Het is technologie die we hebben en het is fantastisch. We vinden manieren om gerecycled koolstofvezel te gebruiken, heel efficiënt, en dat wil ik vaker doen. Hopelijk kunnen we er met toekomstige technologie nog sneller mee werken.’ Habib gaat zelfs een stap verder – genoeg om BMW 2002-fans vol verwachting te houden. ‘Als we hiervan een kleine serie zouden maken, zijn deze eveneens van koolstofvezel.’ TG doet een stap terug. We hebben dit soort beloften vaker gehoord. Ze menen het toch niet? ‘Ik weet niet of we deze auto gaan produceren en ik weet ook niet of de mensen die ze gaan kopen verzamelaars zullen zijn of juist mensen die er echt mee het circuit op willen gaan. Maar ik zou graag denken dat ze er inderdaad het circuit mee op gaan, omdat dat is waar het bij deze auto om gaat’, voegt hij er met een glimlach aan toe.

Een markt voor de BMW 2002 Hommage?

Een speciale uitgave met een koolstofvezel carrosserie, dat is niet per se veel waar voor je geld. Maar Habib kijkt naar de wereld om hem heen. ‘Als je de Astons, Ferrari’s en Rolls-Royces ziet waarvoor mensen vandaag de dag bereid zijn miljoenen te betalen, is het niet gezegd dat men ook enorme bedragen voor BMW’s zou uitgeven.’ ‘Het lijkt erop dat er een markt voor is’, voegt hij toe. ‘Ik sta er positief tegenover.’ De raad van bestuur van BMW doet dat kennelijk ook en in ieder geval zijn ze nu meer ontvankelijk dan ooit. ‘Ze zeiden: “We zien dat jullie het menen, dus we gaan ernaar kijken”’, vertelt Habib. ‘Ze begrijpen dat we een aanloop van interesse nodig hebben en we moeten gewoon een manier vinden om het redelijk te maken.’

‘Het lijkt erop dat er een markt voor is’

Redelijk is wellicht een verkeerde term om te gebruiken voor een koolstofvezel supercoupé, maar hé: als BMW hem wil bouwen, is onze interesse gewekt. Omdat hij gebaseerd is op de M2, is ie ‘zo effectief mogelijk wat betreft productie’. De aandrijflijn – een en al hightech zes-in-lijn met turbo – blijft ongewijzigd. Het enige verschil is dat ze er de uitlaat van de M235i Racing op hebben geschroefd. Dat is misschien een minder subtiel signaal dat Habib de aandacht van de raad van bestuur wil trekken.

Een relikwie?

Het is in ieder geval een stap terug naar BMW’s ‘traditionele’ territorium van compacte, krachtige modellen getooid met de beroemde haaienneus, maar wordt dit slechts een relikwie? Een koolstofvezel buitenissigheid om ons af te leiden terwijl de autonoom rijdende auto stiekem steeds meer grip krijgt? ‘Als rijden niet iets is wat je altijd doet – en wij staan bekend om “ultieme rijmachines” – wat definieert BMW dan?’, vraagt Habib. ‘Als wij auto’s als de CSL Hommage zouden produceren of deze 2002 Hommage, dan is het makkelijk. Maar als wij auto’s maken waarmee je kiest wanneer je ze zelf rijdt, hoe zorgen we er dan voor dat de BMW-ervaring uniek blijft?’ ‘Autonoom rijden is een groot deel van onze toekomst en we zullen auto’s blijven ontwikkelen waarbij rijden niet het hoofddoel van de bestuurder is. Maar wij denken dat ons merk beide invalshoeken kan hebben. Zowel autonoom rijdende auto’s als – en misschien is dat een specialistisch iets – speelgoed voor mensen die in het weekend zelf willen genieten of hun auto op het circuit willen uitlaten.’ We vragen hem om deze kleine trackday-auto warm te houden bij de mensen die de beslissingen nemen. Habib glimlacht. ‘Daar zorg ik voor.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)