Er is BMW veel aan gelegen om de vernieuwde 1-serie passend in de markt te zetten. Daarom zijn er zuinige driecilinders en zelfs vier versies met 20 procent bijtelling. Dan weet je dat; wij pakken nu een M135i.

We kunnen allerlei interessants berichten over de facelift van de BMW 1-serie. Zo ziet ie er beter uit dan ooit, met z’n frisse snoet en minder anonieme achterkant. Hij heeft voortaan optionele full-led koplampen. In het interieur vinden we altijd een vrijstaand 6,5-inch scherm, je kunt kiezen voor adaptieve cruisecontrole met stop & go-filefunctie, en als je een parkeerassistent bestelt, kan die nu ook met plekken overweg die voor jezelf echt te moeilijk zijn.

Zes cilinders

Daar willen we het allemaal niet over hebben. In plaats daarvan staan we even stil bij het feit dat we hier waarschijnlijk onderweg zijn met de laatste der Mohikanen. Ga immers maar na. Hoeveel middelgrote hatchbacks kon je slechts een aantal jaar geleden nog bestellen met meer dan vier cilinders?

De Volkswagen Groep had verschillende merken en modellen met V6 in de aanbieding. Ford en Volvo hadden hun fameuze vijfcilinders. En nu? Niets van dat alles. De viercilinder turbo heeft gewonnen. Enkel de Audi RS 3 doet het nog met vijf potjes. En alleen deze held op wielen, BMW’s meest potente 1-serie, voldoet nog aan het heilige, klassieke recept van de compacte pretmobiel uit München. Een zes-in-lijn, achterwielaandrijving en een handbak.

Hoe zouden we de BMW M135i configureren?

De BMW M135i is er ook met automaat en met xDrive 4WD. Maar dat vinden we iets voor mensen die hun duur gebrande koffie met melk drinken. Dit, deze versie die we hier hebben, is wat je wilt als je houdt van autorijden.

De aandrijflijn werd licht verbeterd. Hij haalt een fractie meer pk’s uit de 3,0-liter turbomotor. Hij heeft dezelfde kort schakelende zesbak die we al eerder in de M235i en M3/M4 tegenkwamen. BMW paste ongetwijfeld nog meer aan. We hebben eerlijk gezegd na enkele meters al niet meer de hersencapaciteit vrij om hierover na te denken.

Is dit een van de beste auto’s die er op dit moment te koop zijn?

Ja, zonder enige vorm van twijfel. De BMW M135i biedt simpelweg alles. De spanning en sensatie van een semi-supercar in een praktisch pakketje. De huilende geluiden van BMW’s van weleer met het breed uitgesmeerde koppel en, als het moet, het zuinige gedrag van een moderne turbomotor. We zouden niet weten wat er nog meer te wensen valt.

Actie en reactie

We rijden de BMW M135i in de omgeving van Lissabon. Het zijn krappe en kronkelige asfaltpaadjes vol nijpende bochten, verkantingen en andere verrassingen. Dit vereist improvisatie van zowel bestuurder als auto. Een synthese van actie en reactie op het hoogste niveau. Deze 1-serie, met z’n volmaakte balans en besturing zo direct als je eigen vingerbewegingen, betovert je in een kwestie van seconden.

En dan is er nog de motor, die alerte en immer krachtige zescilinder, die je op weg naar de hemel nog een genadeloze trap na geeft. Er is maar één ding dat we missen om het perfecte liefhebbersplaatje af te maken: een sperdifferentieel. Laat dat nu als officieel BMW-aftermarket-onderdeel beschikbaar zijn.

Specificaties BMW M135i 3-deurs


Motor
2.979 cc
zescilinder turbo
326 pk / 450 Nm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 5,1 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,0 l/100 km
188 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.324 x 1.765 x 1.411 mm (l x b x h)
2.690 mm (wielbasis)
1.430 kg
52 l (benzine)
360 / 1.200 l (bagage)

Prijzen
€ 55.711 (NL)
€ 41.550 (B)

Vonnis
Snak je, zoals wij, naar een hatchback die zo stevig vasthoudt aan z’n sportieve principes dat ie vanzelf uitblinkt als een robijntje in de drek? Neem een M135i; dichter bij je droom zul je niet snel komen

Reacties