Ze blijven in Beieren maar zeggen dat de M niet langer staat voor motorsport. Of waar dan ook voor. De divisie van BMW die de M’s – zoals de BMW M2 Competition – maakt, plus de individueel, op maat gemaakte en de gepantserde auto’s, heet gewoon M. Klaar uit. De badge heeft niet meer betekenis dan vier lukraak gezette strepen waarvan de uiteinden elkaar toevallig ontmoeten.

Geloof je het zelf?

Ja hoor. Hmm hmm. Alsof jij en wij niet weten dat het bij een M eigenlijk allemaal draait om de Motor. En dat betekent dat het niet alleen een kleine schande maar zelfs een onvervulde belofte was dat de beste BMW M voor de openbare weg die momenteel wordt gemaakt, de M2, het moest stellen zonder een authentieke BMW M-motor.

Hij moest het namelijk doen met de vrij bejaarde N55 35i ­zescilinder met enkele turbo (hoewel die door BMW M wel was voorzien van nieuwe zuigers, drijfstangen en een aangepaste olietoevoer).

Aan dat schrijnende onrecht komt nu een einde. De nieuwe BMW M2 Competition, die de auto met het N55-blok volledig vervangt, heeft de juiste S55: een waar kunstwerk van een motor, gemaakt onder de bezielende leiding van BMW M. Hij wijkt slechts een klein beetje af van de versie in de M3 en M4, en levert 410 pk in plaats van de 370 pk van de vorige M2.

Deze op veel cafeïne lopende, aristocratische zes-in-lijn komt net op tijd, nu de wereldwijde tendens lijkt te zijn om motoren kleiner te maken, minder toeren te laten draaien en zo nu en dan op minder cilinders te laten lopen.

Waar is de S55 in de BMW M2 Competition goed voor?

De S55 heeft twee turbo’s, wat er in de praktijk voor zorgt dat je in feite te maken hebt met twee driecilinders. De turbo’s zijn klein en licht, waardoor ze snel op gang komen; maar omdat ze met z’n tweeën zijn, kunnen ze ook veel lucht verstouwen als je veel toeren maakt.

De oude M2 trok door tot 7.000 tpm en deed dat soepeltjes; de nieuwe gaat door tot 7.600 tpm. Om met al dat geweld om te kunnen gaan, heeft hij onder meer een versterkte krukas.

Dit is geen facelift voor de show. De nieren zijn groter en de nieuwe, lager hangende bumper heeft vergrote inlaten om een verkoelende bries door het radiateursysteem te laten waaien, dat ook weer afkomstig is van de M3 en M4.

Dat komt allemaal hierop neer: van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden met de handbak, of in 4,2 seconden in de automaat met dubbele koppeling. In Neder­land kosten beide versies wonderlijk genoeg precies hetzelfde, in België betaal je voor de automaat vier mille extra.

Is de BMW M2 Competition met automaat z’n geld waard?

Wij zeggen: bespaar jezelf die euro’s en neem de handbak – dit is een auto waarbij alles draait om gevoel en interactie. Schakelen gaat solide en bedachtzaam, zodat de onderbreking tussen de versnellingen aanvoelt als een zonnige lunchpauze. De bak met dubbele koppeling schakelt onmiddellijk.

Ga naar de rode lijn, schakel op, ga weer naar de rode lijn – elke keer als de motor weer mag happen naar de top, lijkt hij blijer en woester te reageren. Lager in de toeren merk je wel iets van het onvermijdelijke turbo-gat, maar vooral ook veel karakter en betrokkenheid. Om kort te gaan: er is voor dit geld geen betere aandrijflijn te koop.

Een andere component die een spe­ciale gastrol vertolkt vanuit de M3 en M4 is een koolstofvezel V-beugel rond de motorruimte. Door de carrosserie aan de voorkant stijver te maken, zijn het gevoel en de precisie van de besturing aangescherpt.

De dempers blijven passief, maar de andere veranderingen in het onderstel van de Competition worden verzorgd door elektronica: de controle-algoritmes voor de DSC en het actieve differentieel zijn opnieuw gekalibreerd. Daardoor kun je nu vrijer driften, althans tot het moment dat je de controle dreigt te verliezen.

Wat vinden we verder van de BMW M2 Competition?

Op ieder moment, hoe en waar je de BMW M2 Competition ook rijdt, is het onderstel even sensationeel en subliem als de motor. Het functioneert altijd proportioneel en biedt altijd gevoel. In een scherpe bocht geloof je simpelweg niet dat een auto met zo’n grote motor in z’n neus zich zo scherp laat wenden en plaatsen. Hij is vreselijk goed gebalanceerd en gewillig, en ook nog eens veel vriendelijker dan de hedendaagse M3 en M4.

Het veercomfort is overigens ook dik in orde. De cabine is niet de meest moderne, maar wel effectief en leefbaar, en alles wat je redelijkerwijs kunt verwachten, is er aanwezig. De uitlaten laten duidelijk horen dat er een en ander gebeurt onder het plaatwerk, maar zijn niet asociaal luidruchtig; hetzelfde geldt voor z’n uiterlijk.

Specificaties BMW M2 Competition


Motor
2.979 cc
zescilinder biturbo
410 pk @ 5.250 tpm
550 Nm @ 2.350 tpm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
9,2 l/100 km
209 g/km CO2 G

Afmetingen
4.461 x 1.854 x 1.410 mm (l x b x h)
2.693 mm (wielbasis)
1.525 kg
52 l (benzine)
390 l (bagage)

Prijzen
€ 99.995 (NL)
€ 64.300 (B)

Vonnis:
Onze lievelings- M heeft een waardige M-aanpak gekregen. Een wonder van een motor en een schitterend onderstel, en dat alles onder een beschaafde, dagelijks inzetbare auto. Je wilt ’m. Je wilt ’m echt heel graag

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear