BMW M4 Cabrio

Veel aandacht is de afgelopen maanden uitgegaan naar de M4 Cabrio, en terecht. Maar bijna de helft van de M4-verkopen zal voor rekening van de cabrio komen. Daarmee is het aandeel van de performance-cabriolet groter dan ooit tevoren.

BMW M4 Cabrio 2014
BMW M4 Cabrio 2014
BMW M4 Cabrio 2014
BMW M4 Cabrio 2014
BMW M4 Cabrio 2014
BMW M4 Cabrio 2014
BMW M4 Cabrio 2014
BMW M4 Cabrio 2014
BMW M4 Cabrio 2014
BMW M4 Cabrio 2014
BMW M4 Cabrio 2014
BMW M4 Cabrio 2014
BMW M4 Cabrio 2014
BMW M4 Cabrio 2014

De BMW M4 Cabrio is als een suikerspin met extra suiker, als een racemotor met overkapping, of als een rondborstig fotomodel dat aan het hoofd staat van een maatschap van chirurgen. Misschien zijn de typeringen niet allemaal even raak, maar in onze ogen is het allemaal net even too much.

Hetzelfde geldt voor een sportwagen met open dak. Kleine correctie: voor een vierpersoons sportwagen met open dak. Er is niets mis met een strakke, tweepersoons roadster die kort genoeg is om voldoende stijfheid te kunnen genereren voor het echte werk. Lekker scheuren en wanneer het niet regent gaat het dak open, zodat je na het uitstappen een kapsel hebt dat er uitziet alsof er vuurwerk in is ontploft en je vervolgens nog drie dagen last hebt van spierpijn in je haarwortels tijdens het kammen.

Een vierpersoons auto is een gezinsauto

Een functionele auto ook. Prima als je ervoor kiest om daarvan een cabrioletvariant te bestellen. Een leuke Saab cabriolet of een Volvo met stalen klapdak: niks mis mee. Maar een performance-auto als een M4 met open dak? Net even te veel vibraties in het stuur op slecht wegdek vanwege de mindere stijfheid ten opzichte van de coupé, net even niet leuk genoeg om je tijdens een trackday echt te vermaken en net even te poenerig wanneer je ermee over de boulevard flaneert.

Hetzelfde geldt in onze ogen voor een Porsche 911 Turbo Cabrio. Of een Bentley GTC Speed. Maar goed, wij zijn geen voetballer, makelaar of voetbalmakelaar. BMW bouwt auto’s die de mensen willen. Neem een rijdende middelvinger als de BMW X6 – een auto die is gebouwd om andere weggebruikers met de staart tussen de benen naar de rechterbaan te jagen. Een auto die dankzij zijn coupé-lijn precies ongedaan maakt wat de X5 zo populair maakt, namelijk de hoeveelheid binnenruimte. En toch is die auto populair. Het is maar goed dus dat er niet wordt geluisterd naar rellende journalisten die menen te weten wat goed is voor de automobiele medemens.

BMW doet het sowieso goed met de M3 en M4. Waar de concurrentie doorgaans in dit segment maximaal ‘een autootje of tien’ doet, hoopt BMW dit jaar nog de 100 verkochte exemplaren aan te tikken. En terecht.

preview

Onder de motorkap van de M4 Cabrio ligt nu een 3,0-liter zes-in-lijn met dubbele turbo, goed voor een vermogen van 431 pk en een koppel van 550 Nm. Het verscheiden van de dikke V8 zal voor menigeen wellicht reden zijn tot klagen, maar afgezien van een iets minder directe respons op commando’s van de rechtervoet, mis je niets aan de zescilinder met zijn twee turbo’s. Zeker in combinatie met de door ons gereden zeventraps automaat met dubbele koppeling. De motor is sneller en zuiniger en zorgt – zoals eerder gemeld – voor een fractioneel minder zware neus.


De prestaties van de BMW M4 Cabrio

De sprint van 0 naar 100 km/u neemt in combinatie met de handbak 4,6 seconden in beslag, de automaat snoept daar nog twee tienden vanaf. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar in de praktijk stopt de naald van de snelheidsmeter exact bij 270 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt 9,1 l/100 km voor de versie met handbak, de automaat is met 8,7 l/100 km aanzienlijk zuiniger. Dat zorgt ervoor dat de prijslijst van de BMW M4 Cabrio begint bij 117.000 euro in Nederland en een luttele 85.050 in België. Voor dat geld stap je in de M4 met zeventraps dct-automaat met dubbele koppeling. De versie met handgeschakelde zesbak is iets duurder, al zul je het verschil van die paar euro’s nauwelijks merken wanneer je nog wat opties hebt aangekruist in de accessoirelijst.

Vermogen is onder alle omstandigheden overdadig aanwezig en ook het auditieve deel is allerminst vergeten. Een deel ervan wordt met gesloten dak kunstmatig versterkt om de verstommende werking van de turbo’s te compenseren, maar een kniesoor die daarop let wanneer je met geopend dak in een van de tunnels rond Garmische Partenkirchen – waar wij testten – de auto even flink laat brullen. Sterker nog; alle inzittenden moeten hardop lachen om de enorme bak herrie die tegen de tunnelwanden ricocheert. En er is meer, want betere geluidsisolatie, variabele schokdempers en een interieur dat van alle gemakken is voorzien, maken de M4 in de basis al tot een auto die niet alleen door een toegewijd bestuurder wordt geapprecieerd. Ook degene die vooral wil opvallen, met af en toe een stoplichtsprintje tussendoor, heeft aan de BMW M4 Cabrio meer dan ooit een goede auto.

preview

De nieuwe cabriolet heeft net als de vorige generatie een stalen klapdak dat in een seconde of 20 en tot een snelheid van 18 km/u volautomatisch in de kofferbak verdwijnt. Veel ruimte voor bagage blijft er dan niet over. Zowel met het dak open als dicht is de M4 Cabrio wel een geloofwaardige vierzitter, als je tenminste niet met vier basketballers onderweg bent. Het enige nadeel ten opzichte van de Coupé is dat het dak, plus de nodige extra verstevigingen om het gebrek aan torsiestijfheid op te vangen, de Cabrio 150 kilo zwaarder maken dan de Coupé. En als je dan kijkt naar het totaal aantal kilo’s – 1.865 dus – dan schrik je toch weer even. BMW’s open sporter blijkt even zwaar als een Porsche Macan.

Gelukkig merk je daar weinig van. Zeker met open dak laat de auto zich prima door snel genomen, korte bochten jagen en ook de remmen zijn goed op hun taak voorbereid. We zouden de optionele, keramische remschijven laten voor wat ze zijn. Aan het gepiep bij lagere snelheden ga je je – vooral met geopend dak – al snel ergeren.

preview

De BMW M4 Cabrio gaat al met al een zonnige toekomst tegemoet, maar er is heel in de verte een heel klein wolkje zichtbaar. Een wolkje in de vorm van de Mercedes-AMG C-klasse cabriolet die waarschijnlijk in 2015 op de markt verschijnt. Die auto krijgt naar verluidt wel een achtcilinder en zal met een vermogen van 460 pk en een inhoud van vier liter de M4 Cabrio verslaan in een stoplichtsprint. BMW maakt zich weinig zorgen, en terecht, want er zijn weinig fans van BMW M die overstappen op AMG. Of omgekeerd.

16
20
Specificaties

Specificaties BMW M4 Cabrio

16/20

Motor
2.979 cc
zescilinder biturbo
431 pk / 550 Nm

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 250 km/u

Verbruik/milieu
8,7 l/100 km
203 g/km CO2
F-label

Afmetingen
4.671 x 1.870 x 1.386 mm (l x b x h)
2.812 mm (wielbasis)
1.865 kg
57 l (benzine)
220 / 370 l (bagage)

Prijzen
NL € 117.000
BE € 85.050

Het vonnis
Houd je van open rijden, maar wil je toch ook aan het hoofd staan van de automobiele voedselketen: probeer de BMW M4 Cabrio. Tot in de puntjes een heerlijke BMW, die er ook gewoon goed uitziet. Rijd vooral met open dak, dan is het geluid het mooist

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken