Hoe hard we ook ons best doen, soms kunnen we aan BMW’s modelpolitiek geen touw vastknopen. Neem nu deze auto, de BMW 8-serie. Wat komt die nou weer doen? En voor welke markt? En waar is de 6-serie gebleven? En kun je de 7 nu schrappen in de wetenschap dat er een 8 Gran Coupe aan komt? Wil de markt niet liever een 5-serie coupé? Of is dat de 4-serie? En waarom heeft ie een M in de typenaam terwijl er ook een M8 aan komt?

We vuren onze vragen af op de Nederlander Jos van As, die bij BMW Vice-President functional integration and functional design driving dynamics is en ons al jaren op verhelderende wijze het hoe en wat van nieuwe BMW-modellen uitlegt. Niet in de laatste plaats omdat alle nieuwe modellen door zijn afdeling gaan om ervoor te zorgen dat ze ook allemaal zo perfect mogelijk rijden. Het mooie bij een man als Van As is dat hij geen marketingverhaaltje afsteekt, maar snel tot de kern komt: ‘ga er morgen eerst eens mee rijden, dan praten we daarna verder’, zegt hij met een lach.

Wat zijn de prijzen?

We mijmeren nog even over z’n plek in de markt. De instapversie is de 840d xDrive Coupé – een diesel met 320 pk die in Nederland 138.813 euro kost, in België 102.000 euro. De andere optie, vooralsnog, is deze BMW M850i xDrive Coupé met 530 pk waarvoor BMW in Nederland 168.232 euro vraagt en in België 130.000 euro. In eerste instantie denken we aan de Mercedes S-klasse Coupé als directe concurrent, al is die wat duurder en veel meer op comfort gericht.

De Bentley Continental GT dan? Iets meer vergelijkbaar als het gaat om dynamiek, maar véél duurder. Astons en Ferrari’s zijn echt van een andere orde, dus we houden het toch maar bij de S-klasse. En waar het straks gaat om de 8 Gran Coupe – de M-versie daarvan – dan kom je wellicht uit bij de Mercedes-AMG GT vierdeurs. Zo bezien zou je kunnen stellen dat de nieuwe 8-serie in z’n eentje de onderkant van het luxe GT-segment bedient. Dus van de 7 wegblijft.

Zijn er vergelijkingen met andere BMW’s?

Vanbuiten roept de 8-serie het gevoel van een 4-serie op, maar dan groter, en binnenin is dat hetzelfde. Natuurlijk, de materialen zijn nog fraaier, met speciaal leer, een pook met glas en mooi afgewerkte knopjes en schakelaars. Het display voor de tellers is digitaal en het infotainmentsysteem heeft een groot aanraakscherm dat ook met de grote iDrive-knop op het middenconsole te bedienen is, maar ook reageert op handbewegingen: gesture control. Strak allemaal, en je komt het ook tegen op andere BMW-modellen.

De ideale zitpositie is in een handomdraai gevonden en het kleine, dikke stuur zorgt ervoor dat je je in een kleinere auto waant dan ie werkelijk is. Want hij is dik 4,80 meter lang en weegt net geen 1.900 kilo. Aan de motor zal het niet liggen om daar een beetje gang in te krijgen en houden. Voorin ligt de bekende 4,4-liter V8 met twee twin-scroll turbo’s, gekoppeld aan een achttraps automaat. Goed voor 530 pk en een indrukwekkend koppel van 750 Nm dat al vanaf 1.800 toeren beschikbaar is.

Kun je de kracht in die BMW M850i xDrive Coupé nog een beetje gebruiken?

Het vermogen wordt naar alle vier de wielen gestuurd; al naar gelang de omstandigheden worden de krachten zo ideaal mogelijk over de voor- en achterwielen verdeeld. Bovendien sturen de achterwielen, ook weer afhankelijk van de rijsituatie, mee of tegen. De sprint van 0 naar 100 km/u is in 3,7 seconden te doen – dat benadert het niveau van de Ferrari Portofino en GTC4 Lusso. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, maar zal ongetwijfeld flink boven de 300 km/u uitkomen als je de begrenzer het zwijgen oplegt.

We schieten een bergweg af en merken direct dat de 8 veel ‘compacter’ rijdt dan z’n grootte en gewicht laten vermoeden. Hij fladdert door korte, scherpe bochten als een hot hatch, geholpen door tegensturende achterwielen en de progressieve stuurbekrachtiging: je hoeft minder aan het stuur te draaien en de sturende achterwielen zorgen voor een verhoogde wendbaarheid. En dat allemaal precies zo dat je wel merkt dat je geholpen wordt, maar zonder dat het artificieel aanvoelt. Geen verrassing, want dat is precies wat BMW wilde bewerkstelligen, jou helpen met al die elektronica.

Rijdt dat wel fijn, die elektronica?

Normaliter zijn we wat huiverig voor al te veel digitale rijhulp omdat het óf je gevoel voor de gek houdt óf onnatuurlijk aanvoelt. Ga maar na: de stuurbekrachtiging is elektronisch en progressief, van de verdeling van krachten over de wielen heb je geen idee en dan sturen die achterwielen ook nog eens mee of tegen. Maar BMW zou BMW niet zijn als ze dat niet allemaal zo subtiel hebben afgesteld dat je er als het ware geen last van hebt. Sterker nog: het helpt zowel jou als de auto. Jij gaat er beter door rijden als je echt de grenzen opzoekt en de auto biedt gewoon het best mogelijke rijgedrag onder verschillende omstandigheden.

Waar het op neerkomt is dat de M850i daadwerkelijk aanvoelt als een kleinere en lichte coupé. Het enige moment dat je echt merkt dat de auto moeite heeft met z’n formaten en gewicht – en dat is niet eens een puntje van kritiek – is wanneer je met ‘m gaat gooien en smijten, en over z’n grenzen gaat. Je voelt dan pas dat z’n verder uitstekende remmen moeite hebben je teveel aan snelheid te temmen en dat de banden langer dan normaal op zoek zijn naar grip, simpelweg omdat je te hard een bocht in wilt. Op de openbare weg zul je niet snel in zo’n situatie belanden, maar we hebben het geluk dat we er ook op een circuit mee los mogen.

Hoe gedraagt de BMW M850i xDrive Coupé zich daar?

Op het circuit valt ook direct op dat je z’n snelheidspotentieel op de openbare weg nauwelijks kunt aanspreken, maar heeft niet iedere auto met meer dan 400 pk die luxe? Terwijl we in rijstand SportPlus over het circuit van Estoril, nabij Lissabon, achter een M5 aan knallen, vragen we ons af wat de M8 gaat bieden. Want deze M850i – met de M van vooral M-pakket, minder van M-techniek – biedt al zo veel potentie dat ie weinig ruimte lijkt te laten voor een M8. Van As daarover: ‘Mijn afdeling houdt zich bezig met de rijdynamiek van de “normale” modellen en die rijdynamiek brengen we naar een zo hoog mogelijk niveau. Wat BMW Motorsport dan verder aanpast, valt niet onder mijn hoede, M is echt een andere divisie. Daardoor ontstaat er ook een gezonde interne concurrentie. Wij leggen de lat op de hoogst mogelijke trede, hoe zij daar verder mee omgaan is hun uitdaging’.

Terug op normale wegen valt op dat de automaat, om zo veel mogelijk brandstof te sparen en zo min mogelijk CO2 uit te stoten, zo snel mogelijk doorschakelt om zo min mogelijk toeren te maken. Alle fabrikanten doen dat, noodgedwongen, maar het past totaal niet bij het karakter van de auto. Dus wat doe je dan: je programmeert je eigen rijmodus. Dus met uitlaatkleppen open voor een lekker geluid, de normale rijstand voor wat comfort en de automaat op een wat meer alerte stand. Iets meer verbruik, veel meer rijplezier.

Wat is het uiteindelijke oordeel?

We lopen nog een paar rondjes om de auto. Die van ons is uitgevoerd in diep oranje (sunset orange) en staat op dikke 20 inch velgen in zwarte kleurstelling. Van de zijkant bezien oogt het redelijk beschaafd, maar de neus en vooral de kont zijn een drukke bedoening met happen, gaten, roosters en spoilers. BMW trok zich wat aan van de kritiek dat hun modellen wat saai oogden, met als resultaat een extra sausje aan drama – iets wat je op andere niche-modellen (als de Z4) ook gaat terugzien. Meer sobere kleuren verzachten die dramatiek overigens enigszins.

Nog meer coolness vind je op het dak; twee welvingen suggereren een zogenaamde double bubble, een ontwerpkenmerk van onder andere Zagato, afkomstig uit de racerij om twee mensen met een helm op in een auto te laten passen. Het staat ‘m goed, dat wel, maar je kunt je afvragen of zo’n retro-detail op deze auto past. Temeer daar ie aan alle kanten hightech uitstraalt. We scharen het onder BMW’s drang er vooral geen brave coupé van te willen maken en dat is met de M850i xDrive Coupé zeker geslaagd. Het duurde lang, maar deze nieuwe 8-serie is een waardig opvolger van de oude 8. En vergeet die 6 nou maar…

Specificaties BMW M850i xDrive Coupé


Motor
4.395 cc
V8 twin-turbo
530 pk @ 5.500 tpm
750 Nm @ 1.800 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
9,8 l 100/km
224 g/km CO2

Afmetingen
4.851 x 1.902 x 1.346 mm (l x b x h)
2.822 mm (wielbasis)
1.890 kg
68 l (benzine)
420 l (bagage)

Prijzen
€ 168.232 (NL)
€ 130.000 (B)

Vonnis:
Gezien z’n rijeigenschappen zou je het een GT-plus kunnen noemen. Je moet wel van z’n weinig ingetogen uiterlijk houden, maar cool is ie wel. Overigens ziet de cabrio er naar onze smaak nog beter uit. De M8 hebben we nog niet gezien...

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)