Eén-procenters: GT Speed vs Turbo S

Je zou het niet denken, maar de Bentley Continental GT Speed en de Porsche 911 Turbo S hebben veel gemeen. Allebei leveren ze een ongelooflijke hoeveelheid vermogen aan alle vier de wielen, allebei hebben ze (krap aan) vier stoelen en allebei kosten ze tussen de twee en drie ton. Toch zijn het geen concurrenten. Het zijn bondgenoten. Trawanten.

Partners zijn het. Net als in slechte politieseries waar de hoofdrollen worden gespeeld door twee speurneuzen die een team vormen. De een doet alles volgens het boekje en de ander speelt de rol van losgeslagen kanon. Zo eentje die korte metten maakt met de slechteriken, maar ondertussen alle regels aan zijn laars lapt en instructies van zijn chef domweg negeert. Zo is het ook met de Conti en de 911.

De 911 speelt de rol van goeierik. Het type dat keurig om half negen op z’n werk is, koffie voor de baas meeneemt, z’n administratie altijd op orde heeft en onverstoorbaar z’n werk doet. Beslist niet saai, maar altijd correct, beleefd en vooral ergerlijk vastberaden.

Je kunt halsbrekende toeren uithalen met de 911. Plotseling het gas loslaten in een bocht, de ideale lijn verkeerd inschatten en op topsnelheid met twee wielen door het grind ploegen, het maakt niet uit. De Porsche verblikt of verbloost niet en weet je veilig uit de meest penibele situaties te halen. De 911 Turbo S is ook duivels snel. De acceleratie is moordend en blijft telkens weer verbazen.

De 911 Turbo had ooit de reputatie nogal bot uit de hoek te kunnen komen. Een onvoorspelbaar en sikkeneurig karakter te hebben. Bij deze laatste generatie 911 Turbo is daar niets meer van te merken. Integendeel zelfs, de Porsche is eerlijk, onwankelbaar, trouw en stabiel. Wellicht met uitzondering van de Porsche 918, is dit de enige auto die wij kennen die zowel bloedsnel als hufter-proof tegelijk is.

De Continental speelt de rol van dissident. Het opgewonden standje dat telkens weer uit de toon valt. Volgens Bentley is de GT Speed de meest op het parcours toegesneden Bentley ooit, maar op een circuit blijft de Conti toch een vreemde eend in de bijt. Brullend en krijsend vlieg je van bocht naar bocht onderwijl overhellend als een dronkenlap. Dat klinkt misschien alsof de Bentley een teleurstelling is op het circuit, maar niets is minder waar. Het is het soort auto waarbij je na een paar rondjes met een grote grijns op je gezicht uitstapt, om vervolgens snel op zoek te gaan naar een brandblusser om de remmen te doven. Je scheert er mee door de bocht, alle banden krijsend in een poging om 2,3 ton aan eersteklas Brits metaal in contact te houden met het wegdek. Ondertussen heb je quasi-nonchalant het stuur tussen duim en wijsvinger.

Al met al is rijden in de Continental GT een uitstekend lesje dynamica en natuurkunde, maar eigenlijk zou dit soort apekool natuurlijk niet moeten kunnen in een bijna 300.000 euro kostend gevaarte met 626 pk.

Moraal van dit verhaal: wil je een circuitmonster van ruim 200.000 euro, dan koop je de 911 Turbo S. Uiteindelijk was de Porsche op het Spaanse Castellolí maar liefst 13 seconden sneller dan de (krachtiger) Bentley. Wil je daarentegen een auto die zonder dat je het in de gaten hebt halve continenten verzwelgt, vier fatsoenlijke zitplaatsen heeft en elke keer weer de lachers op z’n hand krijgt wanneer ie 30 graden overhellend, gillend en piepend de bocht uit komt, dan neem je de Continental.

De Porsche en de Bentley. Starsky & Hutch. De yin en yang van de vierwielaangedreven buitenklasse.

Specificaties

Porsche 911 Turbo S

Prijs: € 228.800 (NL) / € 199.771 (BE)
Motor: 3.800 cc, zescilinder boxer twinturbo, 560 pk @ 6.500-6.750 tpm, 750 Nm @ 2.200-4.000 tpm
Prestaties: 0-100 km/u in 3,1 s, top 318 km/u
Aandrijving: vierwiel, 7v automaat (PDK)
Verbruik (gemiddeld): 9,7 l/100 km, 227 g/km CO2
Maten (l x b x h): 4.506 x 1.880 x 1.296 mm, 2.450 mm (wielbasis)
Gewicht: 1.680 kg


Bentley Continental GT Speed

Prijs: € 291.600 (NL) / € 218.163 (BE)
Motor: 5.998 cc, W12 twinturbo, 626 pk @ 6.000 tpm, 800 Nm @ 1.700 tpm
Prestaties: 0-100 km/u in 4,2 s, top 330 km/u
Aandrijving: vierwiel, 8v automaat
Verbruik (gemiddeld): 14,5 l/100 km, 338 g/km CO2
Maten (l x b x h): 4.806 x 1.943 x 1.394 mm, 2.746 mm (wielbasis)
Gewicht: 2.320 kg

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken