De evolutie van de Fiat Tipo

Fiat bracht onlangs een typenaam uit de jaren tachtig terug; op een auto die zo’n beetje het tegenovergestelde is van het origineel

Evolutie van de Fiat Tipo

In 1988 waren de Volkswagen Golf en de Opel Kadett de koningen van de Europese wegen. Fiat verraste dat jaar vriend en vijand met een totaal nieuwe en vooruitstrevende auto, die de als matig betrouwbaar te boek staande Ritmo mocht aflossen.

De Tipo had een strak en modern uiterlijk van de hand van het I.DE.A-instituut in Turijn. Hij bleek aalglad in de windtunnel en je kon z’n deuren tot 90 graden openen voor een extra gemakkelijke instap. Hij was daarnaast erg ruim en bood de keus uit een reeks nieuwe injectiemotoren. Bovendien was hij van onder tot boven gegalvaniseerd, om de roestige reputatie van het merk nu eindelijk eens de kop in te drukken.

Behaalde Fiat hiermee het gewenste effect?

Jazeker, want de Tipo werd enthousiast ontvangen en geprezen om zijn kwaliteiten, zowel qua constructie als qua rijeigenschappen. Het merk had een hit te pakken: ook de Tempra sedan, de Lancia Dedra en Delta, en de Alfa Romeo 145/146 en 155 profiteerden van dezelfde basis. Zelfs de platforms van de Fiat Bravo en Brava, die in 1995 de Tipo opvolgden, en de latere Alfa Romeo 156 waren er nog in grote mate op gebaseerd.

We stappen terug in onze jeugd wanneer we dit puntgave exemplaar uit 1990, met slechts een kleine 40.000 kilometer op de teller, bekijken. Het is een DGT-versie met een voor die tijd bijzonder hip digitaal dashboard, dat horizontaal is georiënteerd en daardoor geen telleropbouw heeft. Dat komt het zicht naar buiten ten goede, net als het grote glasoppervlak en de dunne raamstijlen.

Kun je nog wel ergens zien dat de Tipo uit Italië komt?

De zitpositie is typisch oud-Italiaans, met de pedalen dichtbij en het stuur ver van je af. Het plastic is hard en alles is nogal iel: de knipperlichtstengel, de knopjes, het merkloze stuurtje. Toch zit het op een aandoenlijke manier mooi in elkaar, en valt aan het ontwerp en de uitwerking af te zien dat het Fiat aan alles gelegen was om boven de Duitse concurrentie uit te stijgen.

Het is dat er op de andere auto bij dit artikel ook ‘Tipo’ staat, anders had je ze niet snel met elkaar in verband gebracht. Fiats nieuwste middenklasser hanteert een compleet andere insteek dan zijn naamgenoot: hij wil juist niet de hipste of modernste zijn. Hij probeert z’n klassegenoten niet de loef af te steken met spetterende nieuwe technologie of een design dat z’n tijd ver vooruit is. In plaats daarvan adverteert Fiat met z’n trekgewicht van 1.500 kilo, en de slogan ‘Je hoeft niet veel uit te geven om je rijk te voelen’.

Prima en betaalbaar vervoer, daar draait het bij de nieuwe Tipo om. Daarom is ie er als hatchback, sedan en stationwagen en is ie – toch nog één overeenkomst met z’n voorvader – behoorlijk ruim. Het stuur is groot en dik en er is een dubbelkoppelende automaat om je het schakelen uit handen te nemen (de oorspronkelijke Tipo was te krijgen als Selecta, met CVT-transmissie).

Hoe betaalbaar is de nieuwe Tipo?

De standaardversie, vanaf 19.995 euro (15.890 euro in België), krijgt al airconditioning en een Uconnect-radio met touchscreen mee, terwijl de Business Lusso-topuitrusting pronkt met klimaatcontrole, leer, navigatie en remhulp; voor slechts een paar duizend euro meer. De MultiJet-dieselmotor in dit exemplaar doet daar samen met de DCT-transmissie nog eens 2.000 euro bovenop – en daarmee heb je meteen de duurste uitvoering te pakken. Een sportversie, zoals de 2.0 i.e. 16V van de oorspronkelijke Tipo, is er niet, en het lijkt ons sterk dat die er ooit zal komen.

Waarom ze bij Fiat hun plan van aanpak tussen deze twee auto’s zo radicaal omgooiden? Misschien omdat ze zich al een aantal jaar toespitsen op de meer populaire kleintjes, en omdat crossovers in het algemeen druk bezig zijn om mensen uit het c-segment weg te lokken. Dat ze hun roots in die klasse toch nog niet helemaal willen loslaten, blijkt uit deze Tipo. Hij is bepaald niet revolutionair, maar alsnog een toevlucht voor zowel de koopjesjager als degene met een zwak voor het merk.

Met dank aan de familie Vogelaar.

Specificaties

Fiat Tipo 1.4 i.e. DGT (1990)

Motor
1.372 cc
viercilinder
69 pk @ 6.000 tpm
106 Nm @ 3.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 13,0 s
top 161 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,0 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.

Afmetingen
3.958 x 1.700 x 1.445 mm (l x b x h)
2.540 mm (wielbasis)
980 kg
52 l (benzine)
350/1.100 l (bagage)

Prijzen
€ 12.955 (NL)
n.b. (B)

Fiat Tipo 1.6 MultiJet DCT 16V 120 (2017)

Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
120 pk @ 3.750 tpm
320 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 10,2 s
top 200 km/u

Verbruik (gemiddeld)
3,4 l/100 km
90 g/km CO2
C label

Afmetingen
4.368 x 1.792 x 1.495 mm (l x b x h)
2.636 mm (wielbasis)
1.295 kg
50 l (diesel)
440 l (bagage)

Prijzen
€ 26.795 (NL)
€ 22.880 (B) – Lounge

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken