Als je Fords vorige Kuga wilde met een motor kleiner dan twee liter, dan had je een probleem. Wilde je ‘m met alleen voorwielaandrijving, en graag op benzine: probleem. Dat is met de komst van de nieuwe Kuga allemaal opgelost.

Beginnen we dus maar met de gewetensvraag: waarom zou je een joekel van een auto als de Kuga willen met een klein benzinemotortje en alleen voorwielaandrijving? Nou, simpel: ons ben zuunig en ons is nog altijd niet ten volle overtuigd van het nut van vierwielaandrijving in een land waar je niet op elke hoek een ijsbeer of een Glühwein-hut tegenkomt. Beide berusten uiteraard op een misvatting: vierwielaandrijving is altijd nuttig en van de winter kom je er vanzelf wel achter dat die zuunigkoop dus uiteindelijk duurkoop is gebleken.

Maar Ford is de beroerdste niet, u vraagt, wij draaien, en daarbij heeft men inmiddels de beschikking over een bijzonder fijn en klein (nou ja, niet al te groot) wondertje van techniek in de vorm van de 1.6 EcoBoost-motor. Want eerlijk is eerlijk: het feit dat je de Kuga voorheen alleen kon krijgen met die erg dikke vijfcilinder 2.5-motor, dat was wellicht ook een tikje overkill. Zijn 200 pk’s waren in de praktijk natuurlijk bijzonder welkom, maar toch. De hamvraag voor dit verhaal: zo’n Kuga is al met al een hele klomp auto, dus heb je aan de 150 ponykrachten van dat bijna half zo grote viercilindertje wel genoeg? Ford is er heilig van overtuigd dat het 1.6’je over genoeg ballen beschikt om op den duur de plek in te nemen van alle tweeliters, een geloof dat wij in den beginne met enige scepsis ontvingen.

Nou, geen zorgen: het is ruimschoots voldoende. De motor maakt graag (en snel!) toeren, en pakt op elke plek op de toerenteller met onverholen gretigheid zijn taak op. Je zou inderdaad haast zweren dat het een 2,0-liter was. Echt heel veel dorst krijgt hij er al evenmin van: de geclaimde 6,6 l/100 km haal je natuurlijk nooit, maar wij vonden onze 7,6 best acceptabel, voor zo’n big boy. Ook voor het overige blijft de Kuga een feestje om te rijden. Comfortabel, met ingebouwd King of the Road-gevoel, grip zat, vermakelijk weggedrag, uitstekende besturing, een erg fijne handmatige zesbak en een prima stel remmen. Ruimte en uitrusting zijn dik in orde en opties zijn bij Ford sowieso nooit echt duur.

Twee kritiekpunten. Eén: de navigatie zuigt. De bediening is nodeloos ingewikkeld en het schermpje veel te klein. Twee: wil je de Kuga toch met vierwielaandrijving, dan ben je in één klap elf mille meer kwijt. Elf! Dat is voor een deel te wijten aan de overheid (de 4WD-Kuga stoot 25 gram CO2 méér uit en elke gram is belastingkassa), maar waarom ie alleen in het duurste uitrustingsniveau én alleen met automaat leverbaar moet zijn, is ons een raadsel. Maar goed, wie weet komt dat nog. Voor de rest: niets mis mee, deze Kuga.


Ford Kuga 1.6 EcoBoost Titanium



14/20



Motor

1.597 cc

viercilinder turbo

150 pk / 240 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 in 9,7 s

top 195 km/u



Verbruik/milieu

6,6 l/100 km

154 g/km CO2, B-label



Afmetingen

4.524 x 1.838 x 1.702 mm (L x B x H)

2.690 mm (wielbasis)

1.480 kg



60 l (benzine)

456 / 1.653 l (bagage)



Prijzen

NL € 34.465 (25%)

BE € 26.950



Het vonnis

Het kan dus prima, een relatief klein motortje in een grote auto. Jammer dat vierwielaandrijving je ongeveer een Fiesta aan extra geld kost. Dan maar hopen op geen sneeuw

Reacties

Meer van TopGear