Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible

Neem ’m met een handbak, geniet van je leven, en vergeet maar even dat je voor hetzelfde geld ook een M4 had kunnen kopen

Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible interieur (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible display (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible pook (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible uitlaat (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible koplamp (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible badge (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible interieur (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible display (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible pook (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible uitlaat (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible koplamp (2018)
Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible badge (2018)

Fords beroemde ponycar gaat met zijn tijd mee en krijgt een uitgebreide facelift. Nieuwe techniek, meer verfijning en meer geluid. En wij dachten dat ie ons voorheen al hebberig maakte. Rij met ons mee in de Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible.

Waarom we de V8 weinig in Nederland zien

Als je Ford mag geloven, heeft het succes van de Mustang buiten de Verenigde Staten hen compleet verrast. Sinds 2015, toen de auto voor het eerst in lange tijd weer in Europese Ford-showrooms verscheen, zijn er meer dan 33.000 exemplaren verkocht. Daar kun je als niche­model mee aankomen. Zeker gezien de verwachting dat niet meer dan een symbolische handvol een eigenaar zou vinden.

In Nederland leidt het Amerikaanse icoon een minder rooskleurig leven. Hier kwamen in dezelfde tijd 135 nieuwe Mustangs op kenteken te staan. 99 procent was met de EcoBoost-viercilinder. De reden laat zich raden. Door onze wereldreddende CO2-boetetaks moet de technisch niet echt vooroplopende Mustang zich meten met allerlei presti­gieus (Duits) spul. De GT met V8 is bij ons zelfs volledig uit de markt geprijsd. Terwijl dat toch de versie is die in de rest van Europa het meest in trek is.

We zullen niet losbarsten in klaagzang over de fiscale gang van zaken in ons land. Met de EcoBoost als iets ‘vriendelijker’ geprijsd alternatief (vanaf 69.620 euro, tegen 39.000 euro in België – noem het maar vriendelijk) is weinig mis. Wie echt een Mustang wil, koopt er toch wel een. Dat is de aantrekkingskracht die het model al ruim 50 jaar uitoefent op man en vrouw, jong en oud.

Wat is er vernieuwd aan deze Mustang?

Ford deed er daarom goed aan om het ronduit briljante re-design van 2015, dat het typische Mustang-front ­treffend combineerde met het nieuwe merkgezicht, niet al te stevig aan te ­pakken. De neus werd iets lager door een nieuw vormgegeven bumper. De motorkap kreeg twee boos ogende sleuven. Er werden een grotere splitter en nieuwe zij-skirts gemonteerd. De dagrijverlichting, de drie led-streepjes in elke koplamp, werd aangepast zodat hij nu ook op ons continent gevoerd mag worden (voorheen brandden bij Europese Mustangs twee flauwe pitjes in de mistlampen).

Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible (2018)

De Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible is dus herkenbaar nieuw – scherper en sprekender – maar niet ­radicaal anders. Onderhuids is er echter het een en ander veranderd. Zo voldoen beide motoren nu aan de nieuwe Euro 6.2-uitstooteisen, wat bij de EcoBoost resulteert in een lager vermogen (290 in plaats van 317 pk) in verband met reiniging van de uitlaatgassen. Door een andere mapping en een fractioneel hoger koppel van 440 Nm beweert Ford echter dat de prestaties hier niet onder lijden. De V8 werd aangepakt met een nieuw Dual ­Fuel-injectiesysteem en levert nu 450 pk (voorheen 431) en 529 Nm.

Waarom we niet rijden met de EcoBoost

Groter technisch nieuws is er in de vorm van de tientraps automaat, bekend uit onder andere de F-150 Raptor. Deze vervangt de oude zestraps. Maar is nog altijd geen verplichte kost. Een handbak (nu met tussengasfunctie) blijft bij beide motoren de aangewezen liefhebbersoptie. En nu het L-woord toch is gevallen. De unieke Track Apps die Ford op het uitgaande model introduceerde, zijn nu ook allemaal beschikbaar op de EcoBoost. Ja, inclusief Line Lock, waarbij de auto de voorwielen blokkeert. Daardoor kan je gemakkelijk ‘je achterbanden opwarmen’, zoals Ford het keurig omschrijft. Voorheen was deze officiële Coolste Menufunctie Ooit alleen op de V8 te vinden.

Omdat we donders goed beseffen dat de EcoBoost voor onze markt de belang­rijkste versie is, laten we ’m voor nu even links liggen. Die kunnen we altijd later nog eens rijden. Nee, voor deze test gaan we voor de Mustang die we zouden kiezen als we geld als water hadden óf in een land met zinnige autobelastingen woonden: de GT 5.0. Als Convertible, uiteraard. En, vooruit, met de nieuwe automaat.

Hoe ziet de auto er vanbinnen uit?

First things first: het interieur. Na kennelijk aardig wat gezeur van lichtgeraakte dashboard-aaiers heeft Ford een inhaalslag gemaakt wat betreft materiaalgebruik. Kon je voorheen je voetzolen raspen aan de deurpanelen, nu is alles wat je aanraakt zacht en vriendelijk voor je tere vinger­topjes. Goed, als je het dashboardkastje opent, zie je hier en daar nog steeds wat Fisher Price-achtige ruwe randen – mag het, voor de 35.000 euro die Ford op zijn thuismarkt voor deze V8 Convertible vraagt? Je krijgt het nieuwste Sync 3-infotainment, adaptieve cruisecontrol en een rijstrookassistent, maar geen elektrische handrem of uitgebreid instelbare massagestoelen. De Mustang is een simpele jongen met vuil onder z’n nagels – hij is geen luxe-item en zal dat ook nooit worden.

Wellicht is ’t het effect van goede marketing, of een overmatige blootstelling aan stoere Hollywoodfilms, maar er gebeurt iets met je als je uitkijkt over de massieve neus van een auto als deze, de horizon trillend in de dwarrelende hitte van de motorkap. Noem het een gevoel van vrijheid, een hang naar avontuur. De Mustang heeft de zeldzame gave om met dit soort sentimenten zelfs niet-automensen bij hun gevoelens te grijpen en beet te ­houden. Maar wij zijn wél automensen. Kun je nagaan wat voor uitwerking hij op ons heeft.

Ouderwets V8-geluid

Het is droog, fris en zonnig in de omgeving van Nice wanneer we de V8 voor het eerst gaan aanspreken. De startknop ­knippert in het tempo van de hartslag van een pony in rust. We zijn best een beetje gevoelig voor zulke details, maar we vallen volledig uiteen tot een hoopje pulp aan de voeten van ome Henry wanneer de motor aanslaat. Oh, dit geluid. Het onnavolgbare gedender van een gezonde, vrij ademende, vitaal briesende achtcilinder van Ameri­kaanse afkomst. Het is magistraal, en het is genoeg om al het gezeur over BPM spontaan te vergeten en ja-knikkend je bankrekening te plunderen. Vanaf het moment dat je ’m start, is deze auto elk willekeurig bedrag waard.

Ford heeft werk gemaakt van het uitlaatsysteem van de nieuwe Mustang GT. Klanten vonden de V8 voorheen te stil. Dus braakt hij nu onbeschaamd luidruchtig z’n gassen naar buiten. Ware het niet dat er een modus met de mooie naam ‘Good Neighbor’ in de boordcomputer te vinden is. Stel hier de juiste tijd in en je Mustang start ’s ochtends met dezelfde beschaafde brom als de Octavia’s TDI in de rest van je straat, om ruzie te voorkomen.

Maar wat als je geen goede buur wilt zijn?

Wij gebruiken die modus vandaag niet en krijgen toch bepaald geen ruzie. Sterker nog: iedereen vindt de soundtrack prachtig en de duimen priemen de hemel in als we langs komen roffelen. Cruisen en ­rustig door dorpjes rollen met een Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible is iets waar we al onze vrije tijd aan zouden willen besteden. Het mooie van auto’s met een motor als deze: ze zijn leuk bij elke snelheid. Het hoeft echt niet hard te gaan.

Maar het kán natuurlijk wel. En er is haast geen weg in het zuiden van Frankrijk die zich er zo goed voor leent als de Route Napoléon; of specifieker, de D6085 vanaf Grasse. Bochtig, overzichtelijk, volkomen verlaten en met voorbeeldig effen asfalt: wie zich hier kan inhouden, is een flinke.

De nieuwe Mustang is voor het eerst uit te rusten met instelbare dempers van het magnetorheologische soort. Amerikanen­haters zouden dit een kroon op een drol noemen. Maar hun antieke retoriek gaat al een tijdje niet meer op. Deze generatie Mustang, met z’n moderne achterwiel­ophanging en lage, brede houding, wist vanaf het begin al aardig van wanten in de bochten. Nu is hij naast vermakelijk ook echt capabel geworden.

Hoe rijdt de Mustang?

Op snelheid beginnen de logge carrosserie en de zware neus zich op een bepaalde manier te gedragen: wat zoekerig en deinerig, nonchalant bijna. Dit past bij de Mustang – hij hoort niet scherp te zijn als een geslepen Europeaan. Het is dan ook prettig om te merken dat de nieuwe ­dempers deze aard niet wegpoetsen, maar effectief weten te ondersteunen. De beweging wordt niet voorkomen, enkel handig opgevangen. Koppel dit aan een werkelijk briljante set Michelin Pilot Sports – spe­ciaal voor de V8, de EcoBoost staat op (eveneens prima) Pirelli’s – en je hebt voorspelbaar en beheersbaar musclecar-­weggedrag, compleet met ietwat vage besturing en aangevuld met een stel bijtende Brembo-remmen. Precies goed.

Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible interieur (2018)

Conclusie?

Het is niet allemaal één groot feest van sterren en strepen. Ondanks het formaat van de Mustang kun je eigenlijk met geen mogelijkheid fatsoenlijk achterin zitten. Ook de benzinetank is te klein: de boordcomputer geeft bij vertrek een nogal ­lachwekkende actieradius van 320 kilo­meter aan. Wij krijgen het metertje, bevlogen als we zijn, echter al na 200 kilometer in het rood. En over vlot rijgedrag gesproken: de nieuwe automaat leent zich hier niet echt voor. Selecteer je de stand S+, dan is ie bijzonder goed bij de les – tot op het irritante af, gezien de tien trappen. Eén keer je kort rem aantikken voor een flauwe bocht en hij schakelt er meteen twee terug.

Onnodig, gezien het brede koppel van de V8, en het zorgt voor onrust. Je kunt dit uiteraard voorkomen met de manuele stand, maar helaas: de flippers reageren met een flinke vertraging, waardoor ook dit niet prettig werkt. Voor je kabbelende filekilometers is het een uitstekende automaat, maar Ford mag zich nog eens over de dynamiek buigen.

Aan de andere kant: er had een bak van spekjes en een diff van dropveters onder deze auto kunnen hangen, en het had ons uiteindelijk weinig kunnen schelen. De gretige, levendige V8 ís de rijervaring. Borrelend en dreunend bij lichte belasting, oorverdovend schreeuwend als je er vol voor gaat – het is een van de meest charmante en best klinkende motoren van dit moment. Omsloten door de uitstraling en het karakter van deze Mustang kan het resultaat alleen maar winnend zijn.

Video

16
20
Specificaties

Specificaties Ford Mustang 5.0 V8 GT Convertible

Motor
5.038 cc
V8
450 pk @ 7.000 tpm
529 Nm @ 4.600 tpm

Aandrijving
achterwielen
10v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,5 l/100 km
279 g/km CO2 G-label

Afmetingen
4.789 x 1.916 x 1.396 mm
(l x b x h)
2.720 mm (wielbasis)
1.818 kg
61 l (benzine)
332 l (bagage)

Prijzen
€ 120.560 (NL)
€ 53.000 (B)

VONNIS
Er zijn weinig auto’s die je zo veel pret bezorgen en zo’n torenhoge ­feel-good-factor ­hebben als deze Mustang GT. Neem ’m met een handbak, geniet van je leven, en vergeet maar even dat je voor hetzelfde geld ook een M4 had kunnen kopen

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken