Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8

Het gebeurt niet vaak, bijna nooit eigenlijk, maar soms ­kunnen we ongelooflijk kwaad worden. Steen des aanstoots, dit keer: de Ford Mustang GT. Al kan hij daar niets aan doen

Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 interieur
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 interieur
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 interieur
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 interieur
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 interieur
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 interieur
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 interieur
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 motor
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 interieur
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 interieur
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 interieur
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 interieur
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 interieur
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 interieur
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 interieur
Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 motor
15
20
Specificaties

Specificaties Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8

Motor
5.038 cc
V8
450 pk @ 7.000 tpm
529 Nm @ 4.600 tpm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 4,6 s
top 249 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,4 l/100 km
277 g/km CO2 G label

Afmetingen
4.789 x 1.957 x 1.382 mm (l x b x h)
2.720 mm (wielbasis)
1.743 kg
61 l (benzine)
408 l (bagage)

Prijzen
€ 112.945 (NL)
€ 46.500 (B)

Vonnis:
In een land waar een Dieren-partij in het parlement zit, is het bizar dat dit paard fiscaal zo ongenadig mishandeld wordt. Zeker omdat het zo’n ontzettend vermakelijk beest is dat, vanwege zijn hilarische V8, toch al op uitsterven staat

Het stond er echt, zwart op wit. We lazen de krant en voelden al een stevige irritatie opkomen. Schiphol was van plan ook mensen die anderen even afzetten op de luchthaven, geld te laten betalen. Niet te weinig ook: 5 euro. Een doodordinaire geldklopmaatregel natuurlijk, waar je op zich al pislink van zou worden. Maar wat zegt die onvoorstelbare druipneus van een woordvoerder? ‘We willen reizigers ontmoedigen met de auto te komen, want het wordt een beetje druk, qua verkeer. En we willen de luchtkwaliteit verbeteren.’ Gelukkig is dit voorstel van de baan, maar toch.

Wat een onzin!

Hoe dúrf je? De luchtkwaliteit verbeteren? Het kereltje stond het te verkondigen op een plek waar gemiddeld per dag 1.361 vliegtuigen, de grootste (qua personenvervoer) vervuilers die er zijn, opstijgen en landen. Waar een vliegtuig er gemiddeld 400 kilo (volkomen door de fiscus met rust gelaten) brandstof doorheen jaagt om alleen al naar de Polderbaan te taxiën. Dat is 1.200 kilo CO2!

En wat zou zo’n kreng trouwens uitstoten tijdens dat volgas opstijgen? Als het ventje er nog iets langer had gestaan was ie pikzwart geweest van de ongelooflijke hoeveelheid rommel die zijn geliefde vliegmachientjes uitbraken. Maar mensen die vaak niet eens een keuze hebben (koffers, belachelijke vliegtijden en zo) moeten doodleuk 5 euro dokken vanwege de luchtkwaliteit? Kafka ligt hele metrotunnels te graven van het zich omdraaien in zijn graf: dat híj daar nou niet op was gekomen.

Het kon geen toeval zijn

Nee, het was geen toeval dat een kennelijke goddelijke voorzienigheid net had beschikt dat we die dagen de auto reden die  in zijn eentje bewijst dat we in Nederland knettergek/volkomen van het padje/compleet koekoe zijn geworden: de Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8. Het ding kost in Amerika 40.000 dollar. In Nederland, want transport en zo, 38.498 euro. En dan komt de fiscus langs.

Wat je dan mag betalen, laat zien hoe doorgeslagen ‘ons’ beleid is. 112.945 euro! Nee, geen tikfout: hij gaat dus qua prijs drie keer over de kop omdat hij het gore vies-bah lef heeft 277 hele grammen CO2 per kilometer uit te stoten.

Om het anders te zeggen: om uit te stoten wat een vliegtuig naar de Polderbaan nodig heeft, zit een Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 in Teheran. Of de Noordpool. Of Senegal. Take your pick. Let wel: het vliegtuig betaalt 0 (nul) euro belasting. Wat de Mustang-rijder nog aan benzine-accijns (zo’n 62% van de literprijs) en wegenbelasting betaalt, hebben niet eens berekend. Te moedeloos.

De Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 is onbereikbaar

Natuurlijk zijn er legio auto’s waarover je nog meer belasting betaalt, maar vanwege zijn zo vriendelijke basisprijs is er nauwelijks een auto te bedenken wiens wezen en intentie zó om zeep wordt geholpen door ‘het systeem’ als deze.

In Amerika is de Ford Mustang een beginnersauto, voor 25.000 dollar heb je er al een. Met een (310 pk sterk, dat dan weer wel) 2.3-viercilindertje weliswaar, maar als gezegd: de Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 hoeft niet meer dan 40 mille te kosten. En dat zie je er ook aan af. Je hoeft nooit ver te zoeken om crappy plastics te vinden, de afwerking is oké maar nooit top – maar dat hóéft ook helemaal niet, voor dat geld.

In Nederland komt hij opeens terecht in een prijssegment waarin hij op voorhand geen schijn van kans heeft. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is voor die 113.000 euro (op de onze zaten nog een paar opties die de boel opdreven naar 120 mille) wel iets te krijgen dat aan alle kanten beter, luxueuzer, sneller of wat dan ook is. Het is alsof je Pietje Bell tegenover een peloton tot de tanden gewapende mariniers zet en die vervolgens compleet de vrije hand geeft: er blijft geen botje heel.

En dat terwijl de Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 ons, eerlijk is eerlijk, op elk vlak honderd procent is meegevallen. Het zit allemaal echt niet zo slecht in elkaar (ze bouwen hem ook al sinds 1964, dat scheelt). Hij ziet er fantastisch authentiek en toch modern uit – we hadden met ons knaloranje exemplaar een bekijks dat we in tijden niet hebben meegemaakt. Al doet het V8-geluid ook een hoop.

Moderner dan menig Europese/Aziatische tegenstrever

Maar het is in alle opzichten een auto die anno 2018 uitstekend kan meekomen – er is een vol-digitaal instrumentendisplay dat je Mustang-paardjes laat zien bij het starten en moderner is dan menig Europese/Aziatische tegenstrever van 40 mille. De audio-­installatie zou in Groningen verboden moeten worden en qua connectiviteit zou je nooit meer een meter hoeven rijden – de wereld ligt toch al aan je voeten.

Er zijn meer rij-modi dan je in welke Duitse sportauto ooit zult aantreffen en ze werken allemaal nog heel behoorlijk ook. De Drag Strip-stand gaat in onze contreien natuurlijk helemaal nergens over, maar is wel pure Amerikaanse humor: het optimaliseert de manier waarop je een kwartmijl zo snel mogelijk kunt afleggen.

De functie die Line Lock heet, is helemaal lachen-gieren-brullen: het zet de voorwielen vast terwijl de achterkant vrij spel heeft – de ideale manier om een burn-out te maken en gegarandeerd de snelste manier om van je achterbanden af te komen. Drie keer raden waarom de importeur de profieldieptes van de banden meet bij het ophalen en terugbrengen van de auto…

Het fraaist is de V8 in de Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8

Maar het fraaist is natuurlijk die V8. Geen turbo, gewoon lineaire, voorspelbare en tomeloze versnelling, oude school. Een juweel van een motor, die iedereen een keer in zijn leven zou moeten hebben meegemaakt. Hij gromt, hij brult, hij blaft, maar bijt zelden.

En zeker met de (optionele) Magneride-dempers blijft de auto in bochten mooi vlak en stabiel – je hoeft er dus niet per se na een paar bochten uit te zien als de gemiddelde Mustang-rijder op YouTube (lees: beteuterd starend naar de smeulende resten na hopeloos uit de bocht te zijn gevlogen). Het is, om het op z’n Amerikaans te zeggen, ‘a barrel of laughs’.

Onze excuses

Sorry, het is in dit stuk nauwelijks over de Ford Mustang Fastback GT 5.0 V8 gegaan, we weten het. Maar dat maakt ook niet uit: er is toch niemand die hem zal kopen. De Mustang GT is de ultieme Kop van Jut van ons milieubeleid. En dat is, naast een grove schande, vooral ontzettend jammer.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws