Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback

Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)
Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback (2015)

Sinds 1964 zie je de Ford Mustang op tv voorbijschieten in wolken van bandenrook: een droomauto die buiten ons bereik lag. Na een halve eeuw heeft Ford besloten om ‘m hierheen te brengen. Dat mag van ons. Rij met ons mee in de Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback.

Waarom levert Ford de Mustang nu pas hier?

Natuurlijk was het voor de echte fanatiekeling allang mogelijk om een Mustang naar Europa te halen. Gewoon aanschaffen in de VS, op een boot parkeren, bij invoer een walgelijke sloot belastinggeld aftikken en rijden maar. Ford zag dat menig liefhebber dit deed en besloot het heft in eigen hand te nemen: vanaf deze zomer is hun ingrijpend vernieuwde ponycar officieel bij een select aantal Nederlandse en Belgische Ford-dealers te krijgen.

Vanwege onze zeer verfijnde smaak aan deze kant van de oceaan (lees: omdat we zulke verwende zeurpieten zijn) werden er de nodige aanpassingen doorgevoerd aan onze versie van de Mustang. Zo krijgen alle Europese exemplaren standaard een Performance Pack mee met een steviger onderstel en een toegeeflijker esp. De verlichting werd veranderd, aangezien er landen schijnen te zijn waar men coole, sequentieel rood knipperende achterlichten niet begrijpt. De techniek werd voorbereid op onze hardrijdende levensstijl. Ook werd de V6-uitvoering geschrapt: Ford neemt terecht aan dat kopers hier ofwel voor de nieuwe viercilinder EcoBoost, ofwel voor ‘the whole shebang’ zullen gaan in de vorm van de 5,0-liter V8.

Welke updates zijn doorgevoerd?

Belangrijker zijn de stappen die de Mustang maakte ten opzichte van de vorige generatie. Hij is bij dezen officieel de 21ste eeuw binnengereden: de starre achteras is verdwenen en maakte plaats voor een onafhankelijke ophanging – zoals op de meeste auto’s sinds de afschaffing van de postkoets. De reden dat de oude set-up het zo lang uithield? Klanten die graag rechtdoor reden, waren ervan overtuigd dat het een duurzamere (wellicht) en goedkopere (dat zeker) oplossing was om keer op keer hun stoplichtsprintjes te winnen. Nu concurrenten als de Camaro al jaren ook in de bochten hun mannetje staan, kon Ford echter niet achterblijven. Gelukkig komen ze slopers van achterbanden op een andere manier tegemoet; daarover later meer.

Net als bij andere Fords ging de algehele opzet van de nieuwe Mustang vanaf het eerste moment meer richting world car, waarbij grappig genoeg prioriteit nummer één was dat ie z’n Amerikaanse afkomst – de bron van z’n charme – niet zou verloochenen. Zodra de motor van deze GT-versie aanslaat, weten we dat dit goed zit. De vrij draaiende, losjes roffelende achtcilinder-lobbes stemt gerust: dit mag dan een moderne auto zijn, zijn old-school karakter krijgt de ruimte.

We stappen in

Maar, voor we vertrekken en onze hartstocht voor deze motor groeit en verblindt, nemen we alles nog even goed in ons op. De optionele kuipstoeltjes zitten prima, al lijkt de rugleuning in de breedte wat krap voor de meer doorvoede medemens; vreemd, gezien het land van herkomst. Achterin ligt de daklijn zodanig laag dat we de Mustang Fastback geen 2+2, maar hooguit een 2+3/4 kunnen noemen. Het dashboard ziet er prachtig uit, met stoere tuimelknopjes en de karakteristieke symmetrische overkapping. Er is een groot aanraakscherm met het gemakkelijke Sync 2-systeem dat graag draadloos onze Guns N’ Roses afspeelt. Het geheel is stevig, maar wel nog altijd merkbaar met een beperkt budget in elkaar getimmerd: zo is het meeste materiaal hard en bungelt er een lullig kabeltje achter de binnenspiegel.

Tot zover de gortdroge observaties; dit is dé feelgood-auto bij uitstek en hij mag niet op oud-werelds geneuzel over plastic worden afgerekend. We zetten de korte, knokige pook in z’n één en gaan van start. De V8 brengt een bescheiden maar diepe dreun voort terwijl we worden weggevoerd op een golf van ouderwets koppel. Exact dit maakte Steve McQueen elke keer mee als de camera’s voor Bullitt gingen rollen. Met het verschil dat omstanders hem vol bewondering nagaapten in plaats van met een blik van ‘wat moet die kneus in zo’n dikke bak?’

Hoe rijdt de Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback

De Mustang voelt groot maar niet log aan. Z’n remmen bijten erg gewillig, z’n onderstel is stevig als Stallones biceps en valt met de verschillende rij-modi te variëren. Net als de respons van het gaspedaal. In de extreemste instelling geeft hij plots een drang naar voren die in druk verkeer wat gaat tegenstaan. Logisch, want die stand heet niet voor niets ‘Track’.

Je snapt dat dit de modus is die we selecteren als de weg zich voor ons opent en interessante bochten beginnen op te doemen. De besturing blijft aardig licht terwijl we de auto op momentum z’n plek op de weg laten vinden en ons verbazen. De vorige, nu plots antieke Mustang werd op slecht asfalt dribbelig en onrustig, een direct gevolg van z’n starre as. Van dat gedrag is geen spoor meer te bekennen: deze Mustang heeft fatsoenlijke controle over z’n eigen wielen en blijft in bochten hangen waar je ‘m hangt, zonder verrassingen. Pas als we aandringen, wordt z’n zware lijf wat zoekerig en moeten we corrigeren. Uitbreken doet ie alleen als je het er echt om doet, en dan op een gemoedelijke en gebalanceerde manier. Het is een wereld van verschil met vroeger, meer sportauto- dan musclecar-achtig, en laat zien hoezeer de Mustang zich ontplooid heeft.

Conclusie?

Geen zorgen: Ford heeft voorkomen dat het beestje al te braaf werd. Daartoe zijn er verscheidene Track Apps te selecteren in de boordcomputer, zoals g-meters, timers en launch-control. Als grote, rokerige uitsmijter is de Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback ‘s werelds eerste en enige productieauto met een ‘Line Lock’-functie. Dat systeem blokkeert de voorwielen maar de achterwielen niet. Naar hartenlust kan je je banden laten roken zonder je schijven en blokken te vernielen. Het officiële, door Ford zonder blikken of blozen opgegeven doel: het opwarmen van de achterbanden. Echt, het is louter functioneel.

Deze test zou niet compleet zijn als we het niet probeerden. De auto mag niet op een heuvel staan. Je kunt het niet meerdere keren achter elkaar doen, maar het werkt. De voorremmen bijten zich tot vijftien seconden vast terwijl jij de koppeling laat klappen. Onder luid gebrul zet je de wereld in een metersdikke blauwe waas. Oh Mustang, we houden van je. En vooral deze Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback uitvoering. Word maar nooit volwassen.

16
20
Specificaties

Specificaties Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback

Motor
4.951 cc
V8
421 pk @ 6.500 tpm
530 Nm @ 4.250 tpm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 264 km/u

Verbruik (gemiddeld)
13,5 l/100 km
299 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.784 x 1.916 x 1.381 mm (l x b x h)
2.720 mm (wielbasis)
1.720 kg
61 l (benzine)
408 l (bagage)

Prijzen
NL € 104.500 (25%)
BE € 40.000

VONNIS
Een Mustang ‘voor de wereld’ had vlees noch vis kunnen zijn, maar nee: deze versie is beter waar het telt en ouderwets bruut waar het moet. We willen er een, al kost ie bijna hetzelfde als een M3

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken