Ford Mustang Shelby GT500

Als jochies hadden we zo onze idolen. James Bond was gaaf, maar ruige krachtpatsers met grote geweren waren nog gaver. Dit is ons ultieme actiefiguur op wielen.

Hij is niet te missen. In een zee van lease-grijs en restwaardezwart valt de Shelby Mustang GT500 op als een cowboy tussen de accountmanagers. Z’n brede gestalte jaagt angst aan, zijn boze blik spreekt boekdelen: daag me niet uit, brave borst, want ik maak gehakt van je.

Werp een nieuwsgierige blik op hem, en verbaas je erover hoe ieder detail z’n aanwezigheid kenbaar maakt. Niet subtiel, maar luidkeels, alsof een horde beschonken American Football-fans je belaagt. Grote spoilers, grote luchthappers, puntige lichtunits, enorme velgen, vier uitlaatpijpen; ze schreeuwen om je aandacht, en je weet niet waar je moet kijken. De vorige Shelby GT500 was bruut. Deze is op het primitieve af barbaars.

Hij mag pochen, want hij onderbouwt de borstklopperij met de sterkste V8 die op dit moment in productie is. Een enorme motor van 5,8 liter, met de hand gebouwd door Fords SVT-divisie, en een supercharger groter dan een industriële stofzuiger zorgen samen voor 671 Europese pk’s en 855 Nm aan koppel. Dat zijn supercar-cijfers, in een auto die in de VS niet meer dan 42.000 euro hoeft op te brengen. Dat lees je goed.

Je zult ons dan ook niet horen zaniken over interieurplastics of afwerking van de kofferruimte, zelfs niet over de starre achteras. Met dit uiterlijk, deze prestaties en die prijs interesseren zulke dingen ons geen zier. Dit is een auto die aan elkaar hangt van excessen, die er plezier aan beleeft om je te choqueren met z’n lompheid, om je vervolgens voor zich te winnen met z’n rauwe innemendheid.

Iedereen in een straal van zes kilometer kijkt bevreesd op wanneer je de Shelby start. Z’n uitlaten braken de CO2’tjes onder schaamteloos gerochel naar buiten terwijl je – de loodzware koppeling met je halve lichaamsgewicht omlaag forcerend – de knokige biljartbalpook in de eerste versnelling wrikt. In deze auto moet gezwoegd worden. Je zult de volgende dag nog voelen dat je de zeggenschap over een waar beest hebt gehad.

Een leeg stuk weg, een vaste hand, een ferme voet en een hoop rook. De GT500 sleurt ons mee in z’n eigen bloedige actiefilm. Het geweld is onmetelijk, het gehamer en gehuil van de motor een verschrikking. Iedere slopende schakelbeweging is een overwinning op het kwaad. Vervolgens denk je: dit kan onmogelijk nóg erger worden. Dan gebeurt dat toch, want de wilde, woeste, bokkende acceleratie van de Shelby houdt niet op. Niet tot hij ver boven de 300 km/u zijn strijd tegen de lucht verliest.

Deze auto briest en bruist en kookt, of je nu 20 of 220 km/u rijdt. Tenzij je het lef hebt om het gaspedaal verder dan een centimeter omlaag te bewegen, zal hij niet bijten, maar je bent je steeds bewust van het gevaar dat om de hoek schuilt. Hij belichaamt het grootst denkbare contrast met de verfijnde Europese supercars, hun veilige vierwielaandrijving en hun feilloze flippertransmissies. Dit is een auto voor helden.

17
20
Specificaties

Ford Mustang Shelby GT500

17/20

Cijfers
0-96 km/u: 3,5 s
Top: 320 km/u
Verbruik: n.b.
Motor: 5.812 cc, V8 supercharged benzine
Aandrijving: achter
Vermogen: 671 pk
Koppel: 813 Nm
Gewicht: 1.744 kg
CO2: n.b.

Prijs
NL niet te koop
BE niet te koop

Vonnis
Een uitzinnig voorkomen, hels kabaal, pure techniek en de wetenschap dat je leven volledig in jouw handen ligt: de GT500 is niets minder dan fantastisch

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken