Uitgelicht: Honda Civic Type RR

Honda belooft al een tijdje een supersnelle Civic Type RR, maar die is er nog niet. Daarom reden we het alternatief: de wilde Civic van JAS Motorsport.
 
Negeer de stickers, het kaal-gestripte interieur, de rallystoelen en de middenconsole van koolstofvezel van deze Honda Civic Type R. Concentreer je in plaats daarvan op het feit dat deze auto 260 pk aan boord heeft, is uitgerust met een gelimiteerd slipdifferentieel tussen de voorwielen en een sequentiële versnellingsbak, plus een lager, stijver onderstel en grotere remmen heeft. Want dat zijn de onderdelen die je bij JAS Motorsport kunt kopen.
 
De Italiaanse tuner JAS runt al tien jaar lang Honda’s officiële fabrieksteam in Touring Car-kampioenschappen. Op basis van de Civic Type R heeft het deze Groep R3 rallyauto ontwikkeld – zeg maar een ‘Type RR’. JAS heeft de auto gebouwd met hulp en steun van Honda zelf, dus deze bruut zou zomaar eens een voorbode kunnen zijn voor de hardcore Honda Type R van de toekomst. Honda geeft zelf toe dat er ruimte in het modelprogramma is voor zo’n auto – de huidige Civic is er immers nog een paar jaar, dus er is nog tijd genoeg voor de introductie van een supersnelle versie voordat de nieuwe generatie Civic zijn opwachting maakt. Op die manier houd je de interesse in het model levend tot het einde van de modelcyclus. Bovendien: binnen nu en een paar jaar zal de 198 pk sterke ‘standaard’ Type R waarschijnlijk door velen een lichtgewicht worden gevonden. De Mazda 3 MPS heeft immers nou al 256 pk.
 
Ondertussen wordt Honda een beetje zenuwachtig als je deze creatie van JAS de naam Type RR geeft – de Japanners zijn als de dood dat hele volksstammen Honda-dealers gaan belegeren omdat ze willen weten wanneer deze RR te koop komt. Begrijpelijk, maar de naam is te mooi om niet te gebruiken. Daarom noemen wij deze creatie van JAS gewoon Type RR. Temeer omdat die naam zo goed bij deze auto past. We hebben hier immers niet te maken met een opgeleukte hatchback die zijn badge niet verdient; de RR is echt hardcore.
‘Je vraagt je toch af wat er zou zijn gebeurd wanneer de Honda-technici echt los waren gegaan en de Type R helemaal op topprestaties zouden hebben afgestemd’
 
Het chassis en de carrosserie zijn door JAS compleet gestript en vervolgens in een oven gezet om alle afdichtingen weg te branden (en om betere contactoppervlakken te verkrijgen voor het aanbrengen van nieuwe lassen). Dat is trouwens een optie die specifiek is voor rallywagens: de behandeling maakt de carrosserie tot 70 procent stijver, wat niet per se nodig is voor een straatauto, maar wel prima past bij de ‘RR’-badge.
 
Honda geeft ruiterlijk toe dat het de huidige Type R bewust wat zachter heeft gemaakt dan zijn voorganger. De Golf GTI bewijst dat zoiets kan werken, dus de achterliggende gedachte klopt. Maar je vraagt je toch af wat er zou zijn gebeurd wanneer de Honda-technici echt los waren gegaan en de Type R helemaal op topprestaties zouden hebben afgestemd. Welnu: de Type RR van JAS laat zien hoe die auto eruit had kunnen zien. We reden ermee op een asfalt-rallyproef in het noorden van Italië en ontdekten al meteen dat de RR van hobbel naar hobbel huppelt en springt doordat het onderstel kei- en keihard is. Voor straatauto’s prefereren we toch een wat zachtere onderstelafstemming; rij regelmatig met de bikkelharde RR en je kunt echt elke dag naar de orthopedist.
 
Wat het meeste opvalt als je in de RR rijdt, is de enorme hoeveelheid grip. In dat kader is een bekentenis op zijn plaats: we zouden hier graag vertellen hoe we exact weten waar de grens van het onderstel van deze Civic ligt, omdat we dat persoonlijk hebben uitgeprobeerd op een heuvelige en bochtige rallyroute. Helaas. Onze moed en talent woog niet op tegen de aanblik van de steile rotswanden en diepe ravijnen langs onze route. U moet het dus doen met onze ervaring als passagier van Dani Solá, fabrieksrijder van JAS en voormalig Junior World Rally-kampioen.
 
Dat is beangstigend genoeg. Op de eerste linkerbocht afstormend worden we al ietsje bezorgd: het is een volkomen blinde bocht, maar Solá houdt zijn gasvoet gewoon omlaag. De neus van de Civic volgt exact de lijn waarmee hij de bocht neemt, met zo’n accuratesse en regelmaat dat een wiskundige ervan onder de indruk zou raken. Op geen enkel moment neigt de Civic naar onderstuur – en dat is zeer indrukwekkend voor een voorwielaandrijver met zo’n groot motorvermogen. De route is maar een paar kilometer lang, maar dankzij meer van dit soort bochten begint al snel nekpijn op te komen door het wiebelende gewicht van onze helm.
 
Toegegeven, veel van het enorme gripniveau van de RR komt van de banden: slicks die speciaal voor asfaltproeven zijn ontwikkeld en niet door de APK zouden komen. Maar de onwaarschijnlijk heftige en stabiele acceleratiesnelheden bij het verlaten van bochten komt helemaal voor rekening van het gelimiteerd slipdifferentieel, dat je zo uit de rekken van JAS kunt bestellen. Dit differentieel is precies wat je nodig hebt om 260 pk probleemloos via de voorwielen op het wegdek los te kunnen laten – stamp op het gaspedaal bij het verlaten van een langzame bocht en de wielen geven geen krimp; je voelt nog geen schokje in het stuurwiel. Belangrijker dan dat: je kunt dat ook doen middenin de bocht, zoals Solá keer op keer demonstreert.
‘De RR is absoluut sneller, maar niet zo woest als we hadden verwacht van een auto met 260 pk’
 
Zoals je mag verwachten zijn de remmen ook opgewaardeerd. De remschijven vóór hebben nu een diameter van 328 mm, achter zitten exemplaren van 278 mm doorsnee (de Type R moet het doen met respectievelijk 300 en 260 mm). Uiteraard remt de RR daardoor extreem goed, maar het contrast tussen het keiharde rempedaal en de ultralichte besturing is erg groot en vergt veel gewenning. Je neigt er telkens toe een bocht te ver in te sturen omdat je meer weerstand van het stuur verwacht. Niets daarvan: deze auto vraagt vederlichte stuurcommando’s. De stuurkolom komt rechtstreeks uit de straatauto, maar voelt op hoge snelheden veel lichter.
 
Wat de motor betreft, heeft JAS zich beperkt tot de meest basale ingrepen: een herprogrammering van het motormanagement en wat lichte aanpassingen aan het uitlaatsysteem. Daardoor is de RR absoluut sneller, maar niet zo woest als we hadden verwacht van een auto met 260 pk. Misschien is dat juist een compliment aan de perfecte manier waarop het chassis al dat vermogen in toom houdt – iets dat je niet kunt zeggen van bijvoorbeeld een Opel Astra OPC. Je voelt het effect van de variabele kleptiming even heftig als in de straatversie, maar de RR laat zich makkelijk op hoge toeren rijden. De JAS-auto heeft een digitaal instrumentarium, waarop de toerentellerlampjes oogverblindend snel naar het maximum flitsen en het groene schakellampje continu oproept om aan de schakelflippers te trekken.
 
Nou ja, trekken? Keihard rukken is een betere omschrijving, want het vraagt brute kracht om de sequentiële versnellingsbak van de Type RR door de verschillende versnellingen te jagen. Voorzichtigheid levert niets op: vloer het gaspedaal, grijp de schakelpeddel rechts aan het stuur en trek alsof je leven ervan afhangt. Gelukkig hoef je geen koppelingspedaal in te drukken om door de versnellingen te lopen.
 
De versnellingsbak van de Type RR is eigenlijk iets té heftig – ook dit onderdeel kun je bij JAS uit voorraad bestellen. Als je dat doet, moet je wel iemand zijn die elke dag op het circuit bezig is. In de kroeg kun je er goede sier mee maken, maar in dagelijks verkeer wordt het op den duur simpelweg vervelend.
 
Uiteindelijk draait deze Honda om het prijskaartje. Het exemplaar waarin wij reden kost omgerekend ruim 95.000 euro – en zou in Nederland dus nog veel duurder zijn. Dat is veel geld voor een Honda – zeker als je niet van plan bent om elke dag een rally te rijden. Een betere optie zou zijn om een aantal van de specifieke onderdelen bij JAS te bemachtigen en die op een Type R te laten monteren. Maar dan nog. Wij kunnen niet zo opgewonden raken van zulke aanpassingen. Wie ze kan krijgen – en in Nederland wordt dat sowieso lastig en duur – en ze laat inbouwen heeft een bijzondere, individuele Type R, maar nog altijd een slap aftreksel van de rallywagen die JAS heeft gebouwd. Die auto voelt en rijdt fantastisch, maar daar is-ie ook speciaal voor ontwikkeld. Wat ons betreft is de JAS-Civic echter vooral zo opwindend omdat hij een voorproefje geeft van het uiterlijk en de prestaties van Honda’s officiële Type RR. En daarvoor zijn we JAS erg dankbaar.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken