Honda HR-V 1.5 i-VTEC Elegance

Het leek Honda een goed idee om de nieuwe HR-V uit te rusten met een cvt-transmissie. Daar zijn we niet altijd een fan van, maar wie weet pakt het in de HR-V goed uit. Lege snelwegen, wat bergpassen; prima testomstandigheden.

honda-hr-v-15-i-vtec
honda-hr-v-15-i-vtec
honda-hr-v-15-i-vtec
honda-hr-v-15-i-vtec
honda-hr-v-15-i-vtec
honda-hr-v-15-i-vtec
honda-hr-v-15-i-vtec
honda-hr-v-15-i-vtec

Bij Honda kijken ze vast wel eens jaloers naar Nissan. Als ze toch ook eens zo’n succesmodel hadden als de Qashqai. Terwijl de Qashqais de deur uit vliegen, zitten de Honda-verkopers met koud geworden koffie en een schaal kleffe koekjes op klanten te wachten. De Qashqai verkocht dit jaar in Nederland vijf keer beter dan alle Honda’s bij elkaar. Nu stelt Honda er eindelijk een concurrent tegenover, misschien dat de HR-V weer eens weet te verleiden.

Als de naam HR-V je bekend voorkomt, kan dat kloppen. In 1999 bracht Honda ook al een auto met deze naam uit – een merkwaardig vierkant doosje dat het tot 2006 uithield. De nieuwe HR-V is leverbaar met twee motorvarianten: een 1,5-liter benzinemotor met 130 pk en een 1,6-diesel die 120 pk levert. Alle versies hebben voorwielaandrijving, vierwielaan-drijving is niet leverbaar. De benzineversie heb je met handbak of met cvt-automaat.

Apengeluid

Met die laatste wilden we wel eens rijden, maar dat heeft ons bezuurd. De cvt-transmissie schakelt nerveus en traag, en reageert op de kleinste beweging van het gaspedaal. Hij laat de motor in stadsverkeer al luidkeels toeren maken, op de snelweg wordt het alleen maar erger. Als je wilt inhalen klinkt ie als een bronstige bonobo in de Apenheul.

Heuvelop gebeurt hetzelfde: we bedwingen een niet al te steile berg met 80 km/u, waarbij de motor bijna 4.000 toeren draait. Hij loeit alsof hij sportwagenprestaties levert terwijl je de neiging krijgt om uit te stappen en de auto zelf de berg op te duwen. Alleen als je het gaspedaal behandelt alsof het een Ming-vaas is, bewaar je de rust in het interieur.

Er is een simpele oplossing: neem de handbak. Dan merk je dat de motor wel degelijk tot enige vlotheid is aan te sporen en vallen ook de goede dingen aan de HR-V op. Zo heeft ie een uitstekend onderstel dat zelfs op wegen van hoogst bedenkelijke kwaliteit nog vriendelijk is voor de passagiers. Verder stuurt ie verrassend precies.

Wel goed ruim?

Ook op ruimtegebied doet de HR-V het prima: je kunt makkelijk twee verveelde pubers op de achterbank kwijt om bij oma het zondagse mokkataartje te gaan eten. De ‘magic seats’ blijven geniaal: met één beweging klap je de zitting van de achterbank tegen de rugleuning zodat je er een mountainbike (of, bij de HR-V iets waarschijnlijker, een elektrische fiets) tegenaan kunt leggen. De bagageruimte is zo ingedeeld dat je er zelfs een surfplank in kwijt kunt.

Toch eindigen we in mineur, met een blik op de prijslijst. De goedkoopste HR-V kost 25.190 euro. De instap-Qashqai is duizend euro goedkoper, concurrenten als de Opel Mokka en de Mazda CX-3 koop je voor nog minder. Deze loeiende testauto kost 27.170 euro. Te veel geld voor een brulaapje.

8
20
Specificaties

Honda HR-V 1.5 i-VTEC Elegance

8/20

Motor
1.498 cc
viercilinder
130 pk @ 6.600 tpm
155 Nm @ 4.600 tpm

Aandrijving
voorwielen
cvt-automaat

Prestaties
0-100 km/u in 11,7 s
top 187 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,2 l/100 km
120 g/km CO2

Afmetingen
4.294 x 1.772 x 1.605 mm (l x b x h)
2.610 mm (wielbasis)
1.249 kg
50 l (benzine)
470 / 1.533 l (bagage)

Prijzen
NL € 27.170
BE € 25.090

Het vonnis
Er zijn twee problemen met deze HR-V: z’n cvt-transmissie en z’n hoge basisprijs. Het eerste kun je verhelpen door de handbak te kiezen, maar je moet wel heel graag een HR-V willen om minstens 25.000 euro voor dit ruimtewonder te betalen

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken