We weten niet hoe dat bij jullie zit, maar wij hebben niets tegen Hyundai. Het zijn over het algemeen bijzonder competente auto’s, die veel waar bieden voor een relatief betaalbaar bedrag. Kapot gaan ze niet snel, en anders is er altijd die vijf jaar volledige garantie. Ze zien er door de bank genomen niet verkeerd uit en rijden gewoon goed. Niets mis mee.
Maar we weten niet hoe het bij jullie zit – wij hebben ook niet zoveel mét Hyundai. Of het nu het gebrek aan ‘erfgoed’ is, of het feit dat er geen echt spannend topmodel is; het mankeert bij ons een beetje aan de ‘heb-factor’, ofwel, we hebben er nog nooit een gezien die we echt wilden hébben. Zeker, zo’n i30 N kwam aardig in de richting, maar dan zijn er in die hoek nog wel een paar concurrenten die ons beduidend hebberiger maakten. Hoe dan ook: dat hele idee kan nu bij kop en kont worden gepakt en driehoog het raam uit gemieterd worden. Want de Hyundai Ioniq 5 is hier om alles wat je van Hyundai dacht te weten danig op te schudden. En dat lukt hem heel aardig.
Allereerst het uiterlijk van de Hyundai Ioniq 5
Dit is niet zomaar een nieuw model, het is een complete stijlbreuk. De vele hol en bol lopende vormen die je van Hyundai gewend bent: de Ioniq 5 is (bijna letterlijk) lijnrecht het tegenovergestelde. Het is dat wielen het nu eenmaal een stuk beter doen als ze geen rechte hoeken hebben, anders hadden ze die ook nog vierkant gemaakt. Wij vinden het met enige afstand Hyundais meest geslaagde ontwerp tot nu toe – totaal anders dan andere modellen én anders dan andere merken. De superstrakke neus, met die opvallende rechthoekige leds, maakt hem al van veraf herkenbaar. De scherpe diagonale vouw over de flank doet hetzelfde met het silhouet en geeft het zijaanzicht een soort taille en daarmee wat ‘lucht’.
De c-stijl lijkt haast een liefdesbaby van een Audi quattro en een oude Lancia Delta. De achterkant is ook al een soort staalkaart van wat je met rechte lijnen kunt doen, met de eveneens rechthoekige lichtunits als blikvangers. Hyundai zegt dat het ontwerp geïnspireerd is door de Pony, de eerste auto waarmee ze naar Europa kwamen. Wij kregen meer het idee van een Golf I die een behoorlijk eind de toekomst in was geschoten en weer was teruggekeerd. Maar er zit een analogie tussen die twee – zowel de Pony als de Golf I werd ontworpen door de Italiaanse grootmeester Giorgetto Giugiaro. En als iemand had beweerd dat die ook verantwoordelijk was voor de Ioniq 5, hadden we het zo geloofd.
Te veel design?
Het is in de basis zo’n strak ontwerp dat het bijna jammer is dat er toch weer wat kleine versierseltjes op moesten. De blauwe lijntjes waar je normaal gesproken mistlampen ziet, van ons had het niet gehoeven. Idem voor dat grijze vlak met lijntjes boven de dorpel. Maar het jammerst vinden we misschien wel die malle ‘zaagblad’-inkepingen in de wielkasten van de Hyundai Ioniq 5. Wel weer fraai: de lichtstreepjes die in het gedeelte onder het zwarte vlak in de neus zichtbaar worden als de auto is gestart. Goed, blijft ook een kwestie van smaak, natuurlijk, maar het ontwerp als geheel is, zeker als je hem in het echt ziet, bijzonder geslaagd.
Vanbinnen is de Ioniq 5 al net zo strak, als het niet strakker is. Wijlen Jan des Bouvrie zou er trots op zijn geweest. Lichte kleuren beheersen het beeld (zwart is ook verkrijgbaar, maar kom op), de twee doorlopende 12,3-inch schermen domineren het dashboard. De afwerking is voorbeeldig, met veel zachte en deels ecovriendelijke materialen – zo zijn de vloermatten gemaakt van van de zeebodem geplukte visnetten.
En de Hyundai Ioniq 5 is ruim, heel ruim
Want dat hadden we nog niet eens gezegd: de Hyundai Ioniq 5 is behoorlijk fors, veel groter dan je op het eerste gezicht (of puur van foto’s) zou zeggen. Zo is hij 13 centimeter langer dan een Tucson. Voor de binnenruimte is nog veel belangrijker dat zijn wielbasis, van niet minder dan drie hele meters, maar liefst 32 centimeter groter is dan die van de Tucson – en zelfs een paar centimeter langer dan die van een BMW 5-serie. Dus voorin zit je ruim, achterin nog ruimer. En bagageruimte is er met 527 liter (1.578 liter als je alles neerklapt) ook meer dan genoeg.
Onder de ‘motorkap’ kun je nog eens 57 liter rommel kwijt. Dat biedt Hyundai ook de gelegenheid wat leuke trucjes uit te halen. Zo kunnen de goed zittende voorstoelen ‘à la businessclass’ zo’n beetje helemaal achterover geklapt worden, en komt er dan een steuntje voor je onderbenen tevoorschijn. Kun je een tukje doen tijdens het laden. De achterstoelen zijn ook verschuifbaar (over 14 centimeter), net als de complete middenconsole. Nee, wat je ook van elektrische auto’s vindt – voor binnenruimte zijn ze alleen maar goed nieuws.
De accu’s
De Hyundai Ioniq 5 is de eerste op het nieuwe modulaire platform dat Hyundai puur voor elektrische auto’s heeft ontwikkeld, en waar bijvoorbeeld ook de komende Kia EV6 op zal staan (en auto’s waarover je verderop in dit artikel kunt lezen). Het is uiteraard geheel naar wens in te richten, wat er qua Ioniq 5 vooralsnog op neerkomt dat je hem kunt krijgen met een groot (73 kWh) of een kleiner (58 kWh) accupakket en met één elektromotor die de achterwielen aandrijft, of twee die dan vierwielaandrijving opleveren.
Vermogens en bereik vallen niet tegen: de kleinste accu met één motor is goed voor een sprint naar 100 km/u in 7,4 seconden en houdt het 384 kilometer vol, onze topversie doet dat sprintje in een sportwagenachtige 5,2 seconden en heeft een actieradius van 430 kilometer. Bij de long-range versie zónder vierwielaandrijving is dat zelfs 481 kilometer; die zou onze keuze zijn.
Bijzonderder is het feit dat je met de Ioniq 5 extreem snel kunt snelladen. Hij is geschikt voor zowel 400- als 800-volt laden, wat betekent dat je in 18 minuten van 0 tot 80 procent kunt bijladen. Of, als dat meer tot de verbeelding spreekt: 100 kilometer bereik in minder dan 5 minuten. De enige die dat momenteel ook kan, is de Porsche Taycan. Voorwaarde is wel dat je een snellader hebt die 350 kW aankan – de enige die dat op dit moment redt, is Ionity, waar Hyundai ook bij is aangesloten. Maar op dat gebied zijn de ontwikkelingen in volle gang. Ook apart: de Ioniq 5 kan worden uitgerust met zonnepanelen in het dak. Die laden dus ook bij, maar langzaam; volgens Hyundai zo’n 1.500 kilometer bereik – per jaar.
De Hyundai Ioniq 5 kan ook stroom teruggeven
Een andere bijzonderheid is dat de Ioniq 5 ook stroom kan teruggeven. En dan maakt het in principe niet uit waaraan. Zo kun je een andere, gestrande EV bijladen, of er (zoals in ons bijzonder welkome geval) een Nespresso-machine op aansluiten. En hij kan natuurlijk een rol spelen in het toekomstige Vehicle-to-Grid-netwerk, waarin EV’s kunnen worden gebruikt om groene energie op te slaan (en terug te geven aan je huis of het elektriciteitsnetwerk) die anders onbenut zou blijven. In alle opzichten een high-tech, toekomstbestendig product, dus.
Rijden doet de Ioniq 5 als veel andere EV’s: moeiteloos, stil en als je daar trek in hebt nog akelig snel ook. Er zijn drie rijmodi; Eco, voor als je krap in je actieradius zit, en ook alleen daarvoor. Dan zijn er Normal, die je gewoonlijk zult rijden, en Sport, waarin de Ioniq 5 écht leuk wordt. Hij reageert dan fel op het rechterpedaal en is nog feestelijk door bochten te jagen ook. Zeker die kleine, potentieel riskante inhaalacties op provinciale wegen zijn in een vloek gebeurd – vóór de spreekwoordelijke zucht zijn ze al voorbij.
Ondersturen kan ie ook
De aandrijving mag dan primair op de achterwielen gericht zijn, je zult eerst met vriendelijk onderstuur te maken krijgen, waarna de overvloedig aanwezige rijhulpjes resoluut zullen ingrijpen. Die zijn sowieso wat aan de overdreven voorzichtige (om niet te zeggen hysterische) kant, maar dat zien we bij veel EV’s. Extra pluspunten zijn er dan wel weer voor de geniale dodehoekwaarschuwing (zodra je je richtingaanwijzer aanzet, verschijnt onder in je meterscherm een camerabeeld van wat zich daar afspeelt) en het prima, door Artificial Intelligence bijgestane head-up display, een optie die je eigenlijk gewoon moet hebben.
De vering en demping van de Hyundai Ioniq 5 zijn aangenaam en comfortabel, en worden niet beïnvloedt door de rijmodi. Dat comfort is des te opmerkelijker omdat onder onze topversie 20-inch wielen zaten – oogt fraai, maar betekent op dat gebied meestal weinig goeds. Dat valt dus mee, alleen op korte ribbeltjes zul je de prijs voor de esthetiek moeten betalen.
Er valt weinig te mopperen
Nou ja, die schermen ogen prachtig (de achtergrondkleur is wit, heel fraai. Zwart kan ook, maar: kom op), maar de bediening vergt nogal wat gewenning – niet alles is even makkelijk te vinden. Een mini-cursus is geen overbodige luxe, zeker gezien alle mogelijkheden. En wij hadden liever wat lager kunnen zitten; je zit nu een beetje op de bok. Maar ja, het is dan ook niet de hatchback die hij lijkt, maar toch echt een crossover. Nog even iets over de prijs: onze topversie is natuurlijk niet goedkoop, maar je kunt vanaf 43.500 euro (45.999 euro in België) terecht. Nog altijd geen prijsbreker, maar wel concurrerend, zeker gezien batterijgrootte en uitrusting.
Al met al hebben de Zuid-Koreanen hier de eerste Hyundai neergezet die we serieus zouden overwegen, zeker als we voor een elektrische auto zouden gaan. De Hyundai Ioniq 5 ziet er geweldig uit (en is basic genoeg omdat ook nog een fors aantal jaren te blijven doen), behoort technisch gezien tot de absolute top en rijdt bovengemiddeld. Dit is de eerste Hyundai die je niet alleen nodig hebt, maar ook wilt.
Wat komt er nog?
De naam doet het al een beetje vermoeden: ‘Ioniq 5’ laat ruimte over voor 2, 3 en 4, én voor 6 en 7 enzovoort. De even nummers zijn gereserveerd voor sedans (die in sommige markten nu eenmaal wél enorm populair zijn), terwijl de oneven nummers SUV’s zullen worden. Al kun je aan de 5 al zien dat dat heus niet altijd terreinwagenachtige vormen hoeft aan te nemen.
De Ioniq 6 wordt een grote sedan, uiteraard op hetzelfde E-MGP-platform (Electric Modular Global Platform), en zal gebaseerd zijn op een eerdere conceptcar, de Prophecy, die in maart 2020 onthuld werd. Dat concept zag er nogal spectaculair uit, als een soort tot sedan opgerekte Audi TT. We vermoeden dat het uiteindelijke model iets braver zal zijn.
De Ioniq 7 wordt dus een forse SUV en zal iets later verschijnen. Maar Hyundai laat er verder weinig misverstanden over bestaan: het bedrijf heeft al aangekondigd dat het de komende jaren maar liefst 50 miljard euro wil investeren in niet minder dan 44 elektrische modellen. Het moet raar lopen wil daar niets voor jou tussen zitten…
Specificaties Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD Lounge
Motor
2 elektromotoren
306 pk
605 Nm
73 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 5,2 s
top 185 km/u
Verbruik (gemiddeld)
19,0 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
430 km (WLTP)
Laadtijd
0:18 uur bij 350 kW (80%)
Afmetingen
4.635 x 1.890 x 1.605 mm (l x b x h)
3.000 mm (wielbasis)
1.995 kg
527 / 1.578 l (bagage)
Prijzen
€ 59.700 (NL)
€ 60.999 (B) – Balance
piet heeft op 1 oktober 2021 geschreven:
Wat een sukkel ben jij zeg lekker anoniem iedereen af zeiken.
Ga maar snel naar je VW en wordt er vooral gelukkig mee!!
Job heeft op 13 september 2021 geschreven:
In vergelijking met een ID4 minder bereik en een hogere prijs. Wie gaat dan een Hyundai boven een VW kiezen?!
Verbeeck heeft op 17 december 2021 geschreven:
op papier inderdaad in real life helemaal niet.
En ID4 is in vergelijking met de ioniq5 echt een rammelkarretje hoor….heb met beiden gereden en Ioniq5 is xel een klaase of 3 hoger…
Henk heeft op 12 september 2021 geschreven:
Ik rijd sinds 15 juli een Ioniq 5 project 45.
Hiervoor een Kona. Wat is de Ioniq 5 een topklasse auto. Geweldig om te zien en in te rijden.
Gerry heeft op 7 oktober 2021 geschreven:
Wij overwegen deze auto te kopen maar we hebben een vraag: als je de auto wil voorverwarmen of juist koelen via de app moet de auto dan altijd aan de stekker? Alvast bedankt voor je reactie
Opticien heeft op 13 september 2021 geschreven:
Geweldig om te zien? Misschien even langs de Pearle gaan Henk! Als je al een Kona had, is er waarschijnlijk al langere tijd iets mis met je ogen.